Чувайки, че ще летя за Великобритания, един приятел ми изпрати снимка на частично празен рафт в супермаркет с простото съобщение: „Ще се върнеш в съветско време“, пише за Financial Times Мохамед Ел-Ериан, президент на кеймбриджкия Queens’College и главен икономически съветник на Allianz.
За разлика от онази ера обаче това не се случва в затворена икономика с неефективно държавно производство, защитено със стени от високи мита и квоти. Нито е характерно само за Великобритания.
Това се дължи на прекъсвания на доставките, пред които са изправени много страни. Тези смущения ще продължат известно време, усложнявайки корпоративните и регулаторните планове и биха могли да подкопаят инвестициите, базирани на обилните ликвидни инжекции от централните банки, които тласкат много пазари все по-нагоре.
Това явление е видно в макроикономическите данни и корпоративните сигнали. Инфлацията в цените на производител се покачва по целия свят.
Появи се голяма пропаст между фабричните поръчки и продукцията. Транспортните разходи от Китай до Европа и САЩ са нараснали 7 до 10 пъти през последната година. Повече компании в повече сектори са ограничени от предлагането.
Проблемът е някаква комбинация от прекъснати вериги на доставки, високи транспортни разходи, недостиг на контейнери и претоварени пристанища. Недостигът на работна ръка също е проблем, който принуждава компаниите от промишлеността и услугите да работят под капацитета си и с постоянен натиск върху заплатите. Във Великобритания CBI предупреди, че недостигът на работна ръка може да продължи до две години.
По-малко фирмени ръководители имат увереност, че подобни смущения са временни и бързо обратими. Това ще ограничи плановете за растеж въпреки силното търсене и ще увеличи натиска за повишаване на цените, за да се компенсират по-високите разходи.
Вместо еднократна динамика, световната икономика изпитва вълни от смущения в предлагането, което предполага, че в сила са и по-дългосрочни фактори. И все пак някои регулатори и пазарни участници продължават да твърдят, че дисбалансите между търсенето и предлагането са преходни и скоро ще бъдат разрешени от пазарните сили. Те посочват как дървеният материал е обърнал големия си ценови ръст.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му
Задържаха над 17 килограма марихуана в Любимец
Напрежение в НС: Белобрадова даде за подпис оставката на Желязков
След 50 години партньорство Ferrari и PMI отварят нова глава