Българският търговец на лекарства "Софарма Трейдинг" АД отчита разнопосочни движения между неконсолидирания и неконсолидирания отчет през последните 24 месеца, като дъщерните дружества са на загуба, а консолидираната печалба е по-малка от неконсолидираната.
Основната причина е провежданата от компанията експанзия в България чрез създаването на аптечна мрежа SOpharmacy, включително чрез придобиване и ребрандиране на аптеките "Фармастор". Причината е и в придобиването на сръбския търговец на едро Lekovit.
За две години компанията губи около 11 млн. лв. от разгръщането, но сумата по-скоро трябва да се приема като инвестиция. Много от аптеките SOpharmacy са нови обекти, а като всеки нов обект той стартира на загуба, нужно е време за натрупване на лоялни клиенти, което става с помощта на промоции и инвестиции. За съжаление счетоводството не може да хване тънката разлика между инвестиция и загуба.
Например, ако компания започне да създава мрежа от аптеки „на зелено“, капиталовата инвестиция може да е около 1 млн. лв. само за аптечно оборудване и зареждане с материали. А после до налагането на веригата и достигане на точка на обръщане от загуба към печалба да се натрупат 9 млн. лв. загуби. Така инвестицията ще е 10 млн. лв., но счетоводно ще има загуба от 9 млн. лв. Също така компанията може да придобие готова верига аптеки за 10 млн. лв. и тогава инвестициите ще са за 10 млн. лв., а загубите ще са нула лева.Тоест, счетоводството не сработва при такива случаи.
Това обаче създава голям проблем за анализаторите, инвеститорите и журналистите, свикнали да се облягат на финансовите отчети. Съответно и цената на акциите на "Софарма Трейдинг" АД в последните две години се движи в коридора между 7 и 9 лв.
Идеята е за нещо голямо, над вече познатия търговец на едро
Навлизането в търговията на дребно чрез веригата SOpharmacy не цели повече продажби на едро, а навлизане в сегмента с крайни клиенти, т.е. изцяло нов бизнес сегмент, осигуряващ нов мащаб извън търговията на едро.
Стратегията на дружеството за навлизане в ритейл сегмента е с основна цел осигуряване на достъп до крайния клиент, който дава най-силно конкурентно предимство, осигурявайки много възможности за синергии. Например собствените марки в съвременните ритейл вериги на Запад осигуряват между 50 и 80% от приходите от продажби. Нещо, което вече се вижда при продажбите на собствените марки в хранителните вериги Metro, Billa, Kaufland и Lidl.


Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия
Границата с Гърция е отворена и в двете посоки за камиони
преди 7 години Да бе, счетоводството не правело разлика между инвестиция и загуба.А тези МСС какво изискват. И какво проверяват одиторите.Господин автор - не пиши повече. Ако е инвестиция - да напишат какъв срок на откупуване очакват.И....отдела им по ритейла колко човека е, който е на заплати директно в Трейдинга??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Платена статия за наивници, .загубата била инвестиция . Автора навярно не е запознат , че на трябва да употребява алкохол и упойващи вещества докато шофира. Загубата в случая се покрива с пари от основния акционер като увеличение на основния капитал и предоставени заеми пак от него към дъщерните дружества , в противен случай аптеките отдавна да са фалирали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Поздравления за Мариян, че продължава да пише стойностни статии за листнати на БФБ компании, на пук на апатията обхванала капиталовия ни пазар! отговор Сигнализирай за неуместен коментар