IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай върви по пътя към модната доминация

Модата заема все по-голямо място в живота на богатите в азиатската страна

13:45 | 16.02.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

През последните десет и повече години световните луксозни брандове се развиваха отлично, благодарение на неутолимия апетит за нови стоки за богати в Китай. Но умереният и по-фин вкус към модните и луксозни стоки излиза наяве едва сега.

Наскоро президентът Си Дзинпин въведе строги мерки за борба с корупцията, които ограничават вредния „навик“ политиците да подаряват луксозни стоки, струващи милиони долари.

След като това се случи дискретните лога на марки като Celine и Saint Laurent все по-често започнаха се появяват на подбрани с вкус чанти. Все по-голямо е вниманието и към The Row и Alexander McQueen в Китай, пише BBC.

Китай се превръща в дом на хора, следящи модните тенденции, чрез които се опитват да изразят себе си, но и да покажат богатството си по достатъчно видим начин.

След икономическия бум в Япония през 80-те години - период, характеризиращ се с безпрецедентен апетит към луксозни стоки - вкусовете постепенно еволюират в по-артистична посока, а новите модни тенденции започват да вълнуват все повече хора. Три десетилетия по-късно, Япония вече е лидер в модния свят. Това, което се очакваше да се случи в продължение на десет или повече години, се случи изключително бързо и то само за последните пет години.

“Цикълът и скоростта на промяната са много по-бързи отколкото преди, заради бързите темпове на самата модна индустрия, която се възползва от интернет“, коментира Шауай Йе, редакционен директор на Modern Мedia Group, компания, която стои зад редица известни модни издания, включително Modern Weekly.

По думите ѝ Япония се характеризира със сравнително хомогенен пазар с по-малък мащаб, така че в него е по-лесно да се установят тенденциите. Китай обаче е нещо съвсем различно. Там обществото е изключително разслоено, а разликите между големите градове и останалите са сериозни и то не само по отношение на вкуса и начина на живот, но и по наличието на стоки и достъпа до продукти.

Пътуванията в чужбина също влияят на вкусовете в Китай, а все по-голям брой китайци предпочитат да пазаруват зад граница, за да се възползват от по-ниските данъци върху луксозните стоки. Само през тази година се очаква над 100 млн. китайци да пътуват в чужбина.

Всъщност, когато става дума за модния вкус, Китай се разделя на изключително много слоеве, което го прави изключително сложен. Дори и сред най-богатите и привилегированите в един град може да има няколко различни стила.

“Никога не можеш да направиш обобщение за Китай, защото е толкова огромна страна, че населението на всеки град има своите особености“, твърди модният директор на Lane Crawford Сара Рутсън.

По думите ѝ в Пекин се търси повече бизнес облекло, докато в Шанхай се залага повече на модата и по-малко на бизнес визията. Рутсън вижда навсякъде желание за навлизането на все по-нишови марки, тъй като хората искат да се покажат с нещо, за което другите да се чувстват принудени да попитат – нещо луксозно, но и трудно за намиране.

Тази промяна във вкусовете и нагласите проправя път на новото поколение китайски дизайнери. Междувременно много дизайнери, родени в Китай, но учили на запад, излизат на преден план. Така базираната в Лондон Huishan Zhang бързо печели вниманието благодарение на изкусната комбинация от традиционни китайски мотиви и модерни форми. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:34 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още