Adidas направи голям удар, когато през януари подписа сделка да бъде спонсор на спортните събития на Университета на Маями. Учебното заведение е терен на конкурента Nike от десетилетия, така че това е перфектното място Adidas да покаже, че новият ѝ шеф в САЩ е готов да се пребори с продължителния спад на резултатите ѝ в Америка, пише The Wall Street Journal.
Но много фенове на Nike започнаха кампания срещу Adidas в социалната мрежа. Треньорите на Маями изглеждаха въодушевени, твърди Марк Кинг, новият президент на Adidas за Северна Америка. „Но децата питаха неща от сорта на: „Защо да подписваме с Adidas?”.
Това е често задаван въпрос за Adidas в Америка, който подсказва за пречките, пред които е изправен втората най-голяма в света марка за спортни стоки, която се опитва да си върне позициите на най-големия пазар за подобни стоки.
Adidas не е достатъчно готина в Америка, а готиното е това, което продава спортни стоки, твърди Кинг.
Залогът са големите продажби в САЩ – мястото, където живеят голяма част от любителите на спорта, които са все по-свързани с американската поп култура. Американските продажби на едро на спортни дрехи и обувки са донесли приходи в размер на 51,6 млрд. долара през 2013 г. в световен мащаб, сочи прогноза на Sporting Goods Intelligence.
„САЩ представлява 40% от пазара на маратонки“, твърди анализаторът Мат Пауъл, според когото страната диктува световната мода в областта.
„За да спечелиш света, трябва да спечелиш САЩ“, допълва той.
Adidas доминира на пазара на спортни обувки в САЩ още през 70-те години. Нейният пазарен дял в търговията на дребно през 2014 г. Обаче възлизаше на едва 7% според SportScanInfo.
За шефа на Кинг, главният изпълнителен директор на Adidas Херберт Хайнер, неспособността да върне немската фирма на върха в САЩ е голям провал след 14-те му успешни години като ръководител на марката.
Сериозен проблем миналата година се оказа Русия, която е голям пазар за Adidas. Но по-сериозните сътресения идват от САЩ, където продажбите спадат от 2012 г. Насам. През 2014 г. Adidas отчете 2,97 млрд. долара продажби в Северна Америка, което е със 7% по-малко спрямо 2013 г. От своя страна Nike отчете 12,3 млрд. долара продажби в Северна Америка през миналата година, с 10% повече от 2013 г. В резултат от всичко част от инвеститорите поставят под въпрос лидерската позиция на Хайнер.
Освен че още преди години Nike, която е базирана в САЩ, надмина по продажби в Америка Adidas, сега тя набира сили и в Западна Европа, където Adidas би трябвало да е по-силна. Миналата година Adidas остана трета в САЩ, след Nike и Under Armour, по продажби на дребно на спортни стоки и аксесоари, посочва SportScanInfo.
“Когато Херберт дойде, Америка беше проблем“, твърди Кристоф Безу, бивш ръководител на Adidas за Азиатско-тихоокеанския регион, който напусна компанията през 2011 г. след почти 24 години в нея. “Америка винаги е била проблем и въпреки големите усилия никой не успя да се справи с тях“.
Хайнер отказва да дава интервюта. По време на представянето на финансовите резултати на компанията миналия месец той посочи, че Adidas се е представила под очакванията в Северна Америка и всички са разочаровани от това.
През 2010 г. Хайнер обяви петгодишен план, който трябваше да направи Adidas водещия спортен бранд в света и прогнозира 45% ръст на продажбите за периода. Планът предвиждаше превземане на американския пазар чрез превръщането на Reebok в изцяло спортна марка. Adidas си зададе агресивни цели и за пазара на баскетболни обувки в САЩ, твърди Робърт Кейпънър, който по това време е ръководител на баскетболното подразделение на компанията в САЩ. То успява да постигне таргетите си през първите години, но след това темпът на растеж се забавя и ръководството започва да губи ентусиазма си.
Същевременно американският пазар търпи промяна и спортните дрехи се трансформират все повече в ежедневни. Компании като Lululemon Athletica превръщат скъпите дрехи за йога в нещо желано и конкуренцията в тази ниша става още по-голяма.
Освен това Adidas се сблъсква с нови конкуренти като Skechers USA, която става четвъртия спортен бранд в страната според SportScanInfo.
Тази седмица Adidas обяви, че няма да поднови договора си NBA и вместо това ще се фокусира върху младежкия баскетбол, разработвайки нови продукти. Освен това компанията планира да добави повече американски привкус на стоките си, твърди Кинг.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни