IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Залезът на златния век за холивудските продуценти

Шестте водещи студиа в САЩ през миналата година са пуснали 120 филма в сравнение с 204 през 2006 г.

12:08 | 26.01.14 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Намалява броят на продуцентите, които подписват нови договори със студиата, а малкото, които имат това щастие, са с различен профил. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Намалява броят на продуцентите, които подписват нови договори със студиата, а малкото, които имат това щастие, са с различен профил. Снимка: Ройтерс

Те все още стоят в северния край на комплекса на Universal Pictures - символите на една епоха, когато продуцентите бяха царете на Холивуд, пише Wall Street Journal.

Вила в тоскански стил, покрита с бръшлян, с тераси и фонтан във вътрешния двор, е построена по вкуса на Робърт Земекис - автор и продуцент на "Завръщане в бъдещето" и "Форест Гъмп". Огромна, бяла модернистична структура пък бе домът на Айвън Райтман - създателят на "Ловци на духове" и "Дейв". Синя къща с шезлонзи в предния двор е бившия уютен офис на Майкъл Лобел - продуцент на "Стриптийз" и "Меден месец във Вегас".

И трите сгради са построени през 1990-те години, когато филмовият бизнес имаше пари в излишък. Целта - да убедят обитателите им да сключат продуцентски сделки с компанията. В онези времена студиата често даваха на продуцентите милиони долари годишнo в замяна на правото първи да откажат всеки от проектите, създадени от продуцента.

В новия Холивуд обаче животът на продуцентите е доста по-различен. Броят на подобни сделки е паднал с 52% от 2000 г., според годишното изследване на изданието Variety. Средните разходи по всяка сделка с продуцент също са се свили рязко, твърдят източници от бранша. Освен това в момента не се строят къщи за никого.

Финансите по време на дните на разцвет в Холивуд идваха до голяма степен от продажбата на DVD-та, които достигнаха пика си през 2004 г. Сега обаче, благодарение на евтини варианти като Neftlix и Redbox, приходите от продажба на дискове са паднали с около 40% и е много лесно да се загубят пари от даден филм.

На това предизвикателство студиата реагират по два начина. Всички са съкратили броя на новите филми, които произвеждат. Шестте водещи студиа в САЩ през миналата година са пуснали 120 филма в сравнение с 204 през 2006 г. Освен това търсят начини и да намалят разходите си - а това се отразява най-вече на продуцентите.

Продуцент е доста размито понятие, което може да включва всичко - от идеята за филм до написването на чека, с който той ще бъде реализиран. Продуцентите, които работят за водещите студиа, обикновено отговарят за всеки аспект от продукцията и се грижат тя да завърши на време, за бюджета и за оригиналната творческа визия. Въпреки че не са на договор към студията, на практика те са шефове на отделни фирми и са тези, които получават наградата за най-добър филм на Филмовата академия.

Преди франчайзи като "Трансформърс" и "Спайдърмен" да станат символите на мощта във филмовия бизнес, мегапродуценти като Джери Брукхаймър ("Карибски пирати", "Лоши момчета"), Джоуел Силвър ("Смъртоносно оръжие", "Шерлок Холмс") и Браян Грейзър ("Шифърът на Леонардо", "Красив ум") бяха сред най-могъщите фигури в Холивуд. Това се дължеше на силните им връзки с актьорите и ексклузивния достъп до най-желаните оригинални сценарии и книги - основен източник на хитови заглавия преди настъпването на супергероите и играчките.

Освен сериозни възнаграждения за продуцирането на отделни филми най-добрите продуценти често получаваха и по над 5 млн. долара годишно допълнително за заплати на персонал и други разходи от студиата, които понякога харчеха по още над 10 млн. долара за покупка и пренаписване на сценарии от името на мегапродуцентите.

За да привлече първия си голям продуцент, през 1992 г. New Line Cinema дава на Дейвид Пермут ("Лице назаем", "Капитан Рон") акции от фирмата, както и продуцентска сделка за седемцифрена сума. Пермут отказва да разкрие колко пари е получил, след като Turner Communications придоби New Line през 1993 г. за около 500 млн. долара, или пък при покупката на Turner от Time Warner през 1995 г.

Силвър, който дълго време бе най-могъщият продуцент на Warner Bros., също се радваше на разточително отношение. Като част от мултимилионната сделка с него студиото плащаше за личен публицист, шофьор и работник в домашния му киносалон. Освен това студиото плати за ремонта на втората му къща, добавена към офиса на продуцента около 2000 г., пред която има водопад.

Също като останалите продуценти на Warner Силвър имаше достъп до фирмения самолет на студиото и къщите му в Акапулко и Аспен.

Сделката на Силвър с Warner приключи през 2012 г. Сега той има ново споразумение с Universal, което не включва служебни разходи и му дава достъп единствено до дистрибуционните дейности на студиото, които той финансира с независими инвеститори.

Сделката на Брукхаймър с Disney също завърши неотдавна след 20 години тъй като, както твърди той, студиото вече няма достатъчно филми за него. Разточителният му договор включваше средства, които позволяваха на продуцента да използва парите на Disney, за да купува сценарии без одобрението на студиото. Сега Брукхаймър има нова сделка с Paramount Pictures, която далеч не е толкова щедра.

Компанията на Грейзър Imagine Entertainment, която той управлява заедно с режисьора Рон Хауърд, все още работи с Universal, но парите ѝ са орязани сериозно, твърдят добре информирани източници. Продуцентът вече няма свое лично "културно аташе" - асистент, чиято работа бе да го запознава с нови хора и идеи.

Сега, също като много други продуценти, на Грейзър все по-често му се налага да търси финансиране за филмите си от източници извън Холивуд.

В тази ситуация самите шефове на студиата играят все по-активна продуцентска роля. Например лентата "Книга за джунглата", която ще бъде пусната по кината през 2015 г., няма продуцент. "Мечът в камъка", която се снима в момента, също е в тази ситуация.

Намалява броят на продуцентите, които подписват нови договори със студиата, а малкото, които имат това щастие, са с различен профил. Много са едновременно и сценаристи, като на практика отговарят както за творческия, така и за бизнес аспекта на даден филм. Сред успешните подобни примери са Джей Джей Ейбрамс ("Стар Трек") и Крис Морган ("Бързи и яростни").

Подобни сделки отдавна са често срещани в телевизията, където сценаристите продуцират и ръководят предаванията. Но с все по-силните прилики между франчайз филмите и телевизионните сериали подходът започва да навлиза и на големия екран.

"Всеки от тези франчайз проекти е компания за милиарди долари, а ние сме главните архитекти", казва продуцентът и сценарист Саймън Кинбърг, чиято многомилионна сделка Twentieth Century Fox включва изготвянето на сценария и продуценстовто на филмите "X-Мен" и "Фантастичната четворка".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още