Пазарът на литиево-йонните батерии се разширява непрекъснато, но тяхното рециклиране може би ще има нужда от известно подпомагане, пише в анализ Recycling Today. В последните години автомобилната индустрия и електрониката отчитат ръст на инвестициите в иновации и особено в разработване на електрически автомобили.
Новите технологии заместват метали като мед и олово например, които лесно се рециклират и ги заменят с литий, самарий или неодим, които не само, че са редки, но и много трудно се рециклират.
Така всъщност индустрията е изправена пред парадокс - от една страна технологиите намаляват въглеродните емисии - използвайки зелена енергия или намалявайки потреблението на петролни продукти.
Но от друга - батериите и соларните панели, които също се произвеждат от редки елементи, няма да могат превърнати отново в продукти, каквато е идеята на кръговата икономика, а ще бъдат изхвърлени на сметища.
Литиево-йонните батерии се превръщат в допълнителен проблем и поради една проста причина - често потребителите не се сещат да ги изхвърлят в специални контейнери и те се озовават в обикновения боклук. Това води до експлозии и пожари в заводите за преработка на отпадъците и скъпи ремонти.
Но да се върнем към автомобилната индустрия - какво се случва с батериите за електрическите автомобили, които вече са изчерпани? На този етап няма икономически изгоден метод за тяхното рециклиране. Затова и повечето от тези батерии попадат на сметищата или се трансформират в прости евтини уреди, като разходите за това са по-големи от ползите.
Ситуацията с оловото или медта е съвсем различна - рециклирането им е много доходен бизнес, защото при процеса се получава суровина с изходните качества на метала. При лития или другите редки метали това не е така. Нещо повече - при извличането на кобалта например може да се стигне до замърсяване на водите, при други елементи - до изпускане на токсични газове.
Невъзможно е обаче да бъде спряна употребата на тези елементи, докато не бъде разработена технология за усвояването на отпадъците. Ако това се случи, цели индустрии ще фалират.
На този етап и програмите, които насърчават рециклирането на литиево-йонни батерии, колкото и малко да са те, също не дават резултат - хората още хвърлят в боклука непотребните батерии.
През 2030 година се очаква електрическите автомобили да бъдат поне 140 млн., а този бум ще остави към 11 млн. тона използвани батерии, за които все още няма решение как да бъдат унищожавани, допълва The Guardian.


Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
преди 7 години Жалка история! Колко малко хора са разбрали какво им казвате!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години що бе ти можеш да превръщаш изгорелите газове в парфюм ли , че пак павиш тракива смели и неуки изказвания ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ти лично сам за себе си, как се самооценяваш, на какъв етап от еволюционното си развитие си достигнал и доволен ли си от резултата, защото очевидно че за всички останали себеподобни си изключително разочарован???... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Все още е на нивото на съзнание на австралопитека, само че с телефон в ръка, слушалки в ушите и атомни бомби в мазето. Душите пълни с отпадъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Човечеството въобще не еволюира в нивата си на съзнание и начините си на мислене, вие вярвате, че технологичното развитие е еволюцията, цивилизацията няма нужната мъдрост, за технологиите които развива и това си личи по реалността отговор Сигнализирай за неуместен коментар