С всяка иминала година бутоните и превключвателите в автомобилите стават все по-малко, а сензорните панели – повече. Американският експерт Джак Ли от компанията Connected разкрива в сайта UX Collective защо, според него, концепцията за големи тъчскрийн екрани в съвременните коли е доста съмнително и опасно решение.
Идеята да изучи взаимодействието между шофьора и сензорните системи за управление идва на Ли, докато се вози в такси Tesla Model X. Водачът на електромобила прекалено се концентирал върху големия тъчскрийн пред него, вместо да наблюдава пътя, пише Аutomedia.
За да проведе изследването си, експертът и неговият екип създават специален симулатор, като канят 21 доброволци.
В хода на експеримента се оказва, че заради управлението на сензорния екран шофьорът е подложен на огромен стрес. Водачът трябва да има отлична координация и да бъде непрекъснато съсредеточен, тъй като му се налага през по-голяма част от времето да гледа в екрана.
Изпитателите са удивени и от друг факт – шофьорите гледат в екрана, дори когато не се налага да променят нещо, тоест да го натискат. Това се обяснява с изградения у хората навик непрекъснато да проверят смартфона си.
Ситуацията коренно са променя, когато дисплеят в автомобила е изключен. Тогава водачите се съсредоточават изцяло върху пътя, но някои от тях признават, че в подобни моменти изпитват дискомфорт от отсъствието на информация на екрана.
Екипът на Джак Ли е изучил и технологията за гласово управление, която на пръв поглед би трябвало да реши именно проблема с отвличането на вниманието, като едновременно с това запази функционалността и полезната информация. Изпитателите са на мнение, че гласовият интгерфейс също не е иделното решение.
„Промяната на температурата в автомобила или изборът на музика с гласова команда се оказва доста трудна задача. Дори, когато им напомняме, че могат да използват гласово управление, участниците в експеримента го правят с ръка. Оказва се, че както в случаите със сензорен еран, така и сега, стресът върху тях е по-голям, тъй като трябва да се замислят как да формулират командата, която дават. А далеч по-просто е да натиснат определен бутон”, обяснява Ли.
Според изследователите, гласовото управление е оправдано, само когато се изполва като допълнителна система. Гласовите команди са подходящи при функции, които изискват извършването на няколко последовтелни действия – търсене на конкретна песен, телефонно обаждане или вкарването на нов маршрут в навигационната система. На свой ред простите операции са далеч по-бързи и по-безопасни.
Според Джак Ли наблъсканите със сензорни дисплеи автомобили са на едно ниво с тези коли, които имат нисък рейтинг на безопасност. Експертът е категоричен, че не бива да се жертва функционалността в името на естетиката, особено когато става дума за продукти, заплашващи човешкия живот. Затова и оптималният вариант е комбинацията между двата вида механизми. При тях екранът е на нивото на очите на шофьора, а под дясната му ръка е разположен селектор, с който да управлява различинте системи. Този принцип сега се използва при моделите на Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz и др.


Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион