IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Разпада ли се автомобилната империя, създадена от Карлос Гон?

Nissan вече разглежда възможността да продаде своя 34-процентен дял в Mitsubishi Motors

11:08 | 16.11.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Карлос Гон. <em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Карлос Гон. Снимка: Bloomberg L.P.

Въпреки че продажбата на акции би променила фундаментално капиталовите връзки на Nissan с Mitsubishi, партньорите в алианса вероятно ще направят така, че техният съюз да остане непокътнат оперативно, посочват източниците. Компаниите вероятно ще покажат, че алиансът може да работи без съвместното участие в управлението на другите компоненти и че продажбата може също така да им предостави свободен коридор за сътрудничество с други концерни, добавят източниците. 

Спасителна мисия

Съюзът се сформира преди две десетилетия, когато Renault помага на изпадналия в тежко финансово състояние Nissan с парична инжекция, спасявайки японския производител от фалит. Френският концерн изпрати в управлението на Nissan Гон, който в крайна сметка пое ръководството на двете компании. Въпреки че двете компании се възползваха от възможността да мощта си, това не бе съчетано със значимо съвместно разработване на продукти.

Малко преди Гон да бъде арестуван през 2018 г., Nissan започна да изразява гласно недоволството си относно липсата на по-голямо влияние на японския концерн върху партньорството. Компанията изпраща милиарди долари под формата на дивиденти всяка година към Renault, тъй като френският концерн притежава 43% от Nissan, докато японският производител има само 15-процентен дял в базираната в Булон Биянкур компания.

За да се справи със сътресенията след ареста на Гон, алиансът разкри нова оперативна структура през май, обещавайки по-задълбочено сътрудничество. Делът на автомобилите, произведени на общи платформи, ще се удвои до 80% до 2024 г., обещаха ръководителите на концерните.

Според Жан-Доминик Сенар, председател на алианса, новият план ще сближи  допълнително компаниите, така че „да няма връщане назад“.

nissan nissan

Снимка: Bloomberg L.P.

Остава да се види дали планът ще предостави иновациите, необходими за справяне с тенденциите, обхванали глобалната автомобилна индустрия. Регулаторите засилват натиска върху концерните за преминаване от конвенционални към електрически превозни средства, докато технологията за автономно шофиране има потенциал да прекрои концепцията за собственост на автомобилите.

Електромобилите са отличен пример за област, в която алиансът е пропуснал възможности. Въпреки че Renault и Nissan изпревариха много конкуренти, когато пуснаха своите електрически модели Zoe и Leaf, те все още се базират на различни платформи години след дебюта си. Следващото поколение електромобили на партньорите от алианса ще споделя съвместно разработена платформа.

Флиртът на Renault с Fiat Chrysler Automobiles NV, който прокара идеята за сливане между производителите, подчертава нестабилността на алианса след изхвърлянето на Гон. В тази връзка все повече анализатори предричат края на алианса.

„За добро или за лошо Гон държеше (компаниите) сплотени“, заключава Тацуо Йошида, анализатор в Bloomberg Intelligence.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:33 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още