Германската автомобилна компания Daimler планира да отдели бизнеса си с камиони – ход, който показва до каква степен конвенционалните автомобилни производители са подложени на натиск да повишат стойността си на фондовата борса, пише Wall Street Journal.
Daimler съобщи в сряда, че ще предаде „значително мнозинство“ от акциите в бизнеса си за производство на камиони и автобуси на акционери в компанията до края на годината. Тя също така планира в крайна сметка да нарече бизнеса си с производство на автомобили Mercedes-Benz, като в бъдеще той ще бъде съсредоточен върху разработването на луксозни електрически коли и автомобилен софтуер.
Инвеститорите изразиха задоволство от новината, тласкайки цената на акциите на Daimler с близо 9% нагоре в търговията във Франкфурт в късния следобед.
Daimler
Повтаряйки аргументи, които инвеститорите изтъкваха години наред, главният изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус заяви, че двете автомобилни компании са доста различни с различни клиенти, технологии и финансови изисквания.
„И двете компании оперират в индустрии, които са изправени пред големи технологични и структурни промени. Предвид този контекст смятаме, че те ще могат да оперират най-ефективно като независими компании“, заявява Калениус в комюнике.
Извънредна среща на акционерите е планирана за третото тримесечие за одобряване на разделянето.
В момент, когато традиционната автомобилна индустрия се насочва към електромобилите, конвенционални производители на пътнически автомобили наблюдават как инвеститорите се насочват към компании като Tesla и производителя на електрически камиони Nikola, както и към доставчици на услуги за придвижване като Uber Technologies.
Tesla, която е водещият производител на електромобили в света, е оценявана на около 827 млрд. долара спрямо пазарната капитализация от около 76 млрд. долара на Daimler, въпреки че германският автомобилен производител продава много повече автомобили и генерира значителни печалби.
Инвеститорите твърдят, че цената на акциите на Daimler не отразява пълната стойност на двете подразделения, която може да бъде отблокирана чрез разделянето им.
Арнд Елингхорст, автомобилен анализатор в компанията Bernstein Research, счита, че подразделението за камиони и автобуси струва около 35 млрд. евро като самостоятелна компания – оценка, която по думите му не е отразена в днешната цена на акциите на Daimler.
Конкурентът на Daimler, Volkswagen, листна бизнеса си с камиони при първично публично предлагане през 2019 г., като го преименува на Traton SE. Сега той има пазарна капитализация от около 12 млрд. евро. Traton се разширява и отправя предизвикателство пред Daimler и шведския производител на камиони Volvo и се договори миналата година да придобие американския производител на камиони Navistar International.
Daimler е най-големият производител на пътнически автомобили в света. Бизнесът й с камиони и автобуси генерира близо половината от приходите й в САЩ, където притежава Freightliner.
Германската автомобилна компания навлиза в сегмента на елктомобилите и самоуправляващите се пътнически коли, но сега е изправена пред конкуренцията на Tesla и на нови играчи като Nikola. Бизнесът с камиони и автобуси на Daimler донесе приходи от 24 млрд. евро през първите девет месеца на миналата година, последните налични данни. Компанията е продала 244 554 камиона и 13 309 автобуса през този период.
Филип Ушоа, автомобилен анализатор в компанията Jefferies, изразява задоволство от планираното разделяне, отбелязвайки, че макар то да не означава пълно разделяне на компанията, „предлаганата сделка е значително по-привлекателна от частично IPO“.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро