Европейската комисия (ЕК) е установила, че германските автомобилни концерни Daimler AG, BMW AG и Volkswagen Group са нарушили антимонополните регламенти на ЕС, договаряйки се за съвместни технологични разработки в областта на пречистването на отпадъчните газове от азотен оксид, става ясно от публикация на сайта на изпълнителния орган на Европейския съюз (ЕС).
В тази връзка ЕК налага глоба в размер на 875 млн. евро, като единствено Daimler успява да избегне наказанието, тъй като признава за съществуването на картела пред Брюксел. Впоследствие всички замесени компании потвърждават информацията.
„Петте автомобилни компании Daimler, BMW, Volkswagen, Audi и Porsche притежават технология за намаляване на вредните емисии извън законовите изисквания на стандартите на ЕС за емисиите“, посочва еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер, добавяйки: „Но те са решили да избегнат да се конкурират чрез използването на пълния потенциал на тази технология за пречистване. Така че днешното решение е свързано с това как законното техническо сътрудничество се обърка. И ние не толерираме, когато компаниите се договарят. Това е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС. Конкуренцията и иновациите в управлението на замърсяването от автомобилите са от съществено значение за постигането на амбициозните цели по Зелената сделка. И това решение показва, че няма да се поколебаем да предприемем действия срещу всички форми на картелно поведение, което поставя на риск тази цел".
Производителите на автомобили провеждат редовни технически срещи, за да обсъдят развитието на технологията за селективна каталитична редуцция (SCR), която елиминира вредните емисии на азотен оксид от дизеловите леки автомобили чрез инжектиране на карбамид, известен като AdBlue.
По време на тези срещи и в продължение на повече от пет години въпросните компании са действали съгласувано, за да избегнат конкуренцията по отношение на почистването на изгорелите газове по по-ефективен начин от този, изискван от регламентите на ЕС, при положение, че са разполагали с технологията да го направят.
Daimler, BMW и Volkswagen са се споразумели относно различни аспекти на технологията, използваща AdBlue, включително размера на резервоарите. Също така компаниите са обменяли чувствителна информация за тези елементи. По този начин те премахват несигурността относно тяхното бъдещо пазарно поведение за пречистването на емисиите на азотен оксид над законовите изисквания, т.нар. „преизпълнение“.
Това означава, че компаниите са ограничили конкуренцията по отношение на характеристиките на продукта.
Според ЕК подобно поведение представлява нарушение, ограничаващо техническото развитие.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво