На фона на продължаващата световна криза с недостига на полупроводници все повече автомобилни концерни се насочват към осигуряване на вътрешно производство на чипове. До 2025 г. половината от десетте най-големи автомобилни производителя ще поемат по този път, прогнозира консултантската фирма Gartner, цитирана от Automobilwoche.
Тенденцията ще се ускори и от нуждата от повече полупроводници заради прехода към електрическа мобилност и дигитализацията на превозните средства.
Първи обяви своите планове за производство на полупроводници Stellantis Group, която включва марки като Peugeot, Fiat и Opel. Концернът цели да разработи свои чипове заедно с производителя на електроника Foxconn. Двете компании планират да покрият поне 80% от нуждите си от полупроводници.
Volkswagen също обмисля собствен дизайн на полупроводници.
Автомобилната индустрия остава силно засегната от недостига на чипове и редица концерни трябваше да спират производството няколко пъти през тази година. Налице са няколко причини за това. От една страна, много чипове намират приложение в превозните средства, които се произвеждат с по-стари производствени технологии. През последните няколко години обаче индустрията на чиповете намали капацитета си за тези процеси основно заради спадащото търсене. По време на пандемията от коронавирус обаче търсенето внезапно нарасна на фона на бума при онлайн търговията, най-вече при потребителската електроника. Макар много производители на чипове да обявиха планове за добавяне на капацитет, това е процес, който отнема години.
В същото време автомобилните компании изостават от своите конкуренти от областта на потребителската електроника по отношение на осигуряването на необходимите количества чипове. Само при производството на смартфони са необходими над милиард чипа всяка година, докато при автомобилите тази цифра се свежда до десетки милиони устройства. Т.е. автомобилната индустрия представлява само от 5 до 10 процента от световното търсене на чипове.
Според експерти засиленото търсене на чипове по време на дигитализацията на автомобилите няма да осигури по-добра позиция на концерните спрямо сектора на потребителската електроника.


През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?