Руският автомобилен производител „АвтоВАЗ“ ще пусне в продажба нови модели от своята марка „Лада“, след като мажоритарният акционер, френската група Renault, напусна в резултат на руската инвазия в Украйна, съобщава Ройтерс.
Изпълнителният директор на „АвтоВАЗ“ Максим Соколов обяви, че предложенията за новите модели ще бъдат представени на заседание на борда по-късно този месец.
Компанията планира да произвежда 500 хил. автомобила годишно, предимно в завода си в Толиати. Продажбите ѝ се възстановиха с ръст от 75 процента през август спрямо юли.
„След като предишните акционери Renault напуснаха през май, компанията спря работа за повече от два месеца... но успяхме да създадем нови производствени вериги и логистика и да осигурим доставките на компоненти за производството на базовите модели“, споделя Соколов в кулоарите на Източния икономически форум.
Продажбите на нови автомобили в Русия през август са спаднали с 62% спрямо година по-рано след понижение от 74,9% през юли, сочат данни на Асоциацията на европейския бизнес (AEB).
Renault придоби мажоритарен дял в „АвтоВАЗ“ в края на 2010 г. и инвестира милиарди евро за модернизиране на завода в Толиати. Но тази пролет компанията напусна руския филиал и отписа стойността на тази инвестиция.
Френският автомобилен производител планираше да обедини ‚Лада“ и румънското звено Dacia. Двете марки трябваше да споделят платформата CMF, разработена от Renault-Nissan, с цел да се произвеждат 1 милион автомобила годишно върху тази обща архитектура.
Не е ясно дали новите модели на „Лада“ ще използват новата платформа или съществуващите такива.
В началото на август „АвтоВАЗ“ предложи на своите работници в завода си в Ижевск едно кратно плащане от около 3000 долара, ако напуснат доброволно, след като компанията не успя да възобнови производството на модела Лада Веста и изпрати 3200 служители от завода си в Ижевск в Централна Русия в платен отпуск през март.
Руската автомобилна индустрия, която силно разчита на компоненти и оборудване от чужбина, беше засегната от глобалния недостиг на полупроводници и последвалото оттегляне на международните автомобилни компании заради конфликта в Украйна.
Тъй като много монтажни заводи са разположени извън Москва в по-малки градове, руските автомобилни производители предпочитат да не съкращават работни места, а по-скоро да оставят персонала в платен отпуск или да го принуди да работи при намалено работно време и срещу по-ниско възнаграждение.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса