IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Автосервизи призоваха ЕК за регулаторни промени за данните от колите

Автопроизводителите ограничават достъпа до данни от превозните средства, което може да оскъпи ремонтите, като същевременно диктуват как да се извършва сервизната дейност

11:54 | 19.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейската индустрия за ремонт и резервни части на автомобили призова за пренаписване на регулациите за конкуренцията в Европейския съюз (ЕС) с аргумента, че сегашните правила позволяват на автомобилните производители и дилърите да поставят в неизгодно положение независимите търговци, съобщава Ройтерс.

Европейската комисия (ЕК) препоръча удължаване на Регламента за групово освобождаване за моторните превозни средства (MVBER) от 2010 г. с пет години до 2023 г. с някои допълнителни насоки.

През януари 2023 г. представители на страните членки на ЕС ще обсъдят бъдещето на регламента, който се превърна в друг фронт в нарастващата борба за контрол на автомобилните данни, докато блокът работи върху закони, регулиращи достъпа до данните в автомобила.

Поддръжниците на поправката изтъкват, че производителите на автомобили ограничават достъпа до данните от превозните средства, което може да оскъпи ремонтите, като същевременно диктуват как да се извършва сервизната дейност и с какви части.

„През последните 10 години нещата се промениха драматично, правилата на играта вече не са същите“, оплаква се Алекс Гелбке, главен изпълнителен директор на доставчика на резервни части Fource. „Регламентът заслужава задълбочено опресняване и ако това не се случи, всички ще пострадаме“, предупреждава той.

Неговата компания развива дейност в страните от Бенелюкс (Белгия, Нидерландия и Люксембург) и Франция. Компанията майка LKQ Corp. отчита годишен оборот в Европа от около 6 млрд. евро.

Силвия Гьотцен, главен изпълнителен директор на Международната федерация на дистрибуторите на автомобилни резервни части, която е част от по-широк алианс от сервизи и производители на части, осигуряващ работа на 3,5 млн. души в Европа, също призова за промени.

„Автопроизводителите се грижат за тези данни като кокошка, която мъти яйца“, изтъква тя, добавяйки, че това прави въпросните компании „майстори и пазители на целия процес около ремонта“.

Говорител на ЕК каза, че оценките показват, че „през последното десетилетие не е имало съществени събития, които да оправдаят сериозна ревизия на режима“.

„Въпреки това, оценката разкри, че е необходима актуализация, за да се отрази значението, което достъпът до данни, генерирани от превозни средства, вероятно ще има като фактор за конкуренцията“, изтъква говорителят.

Комисията трябва да вземе решение, преди настоящият MVBER да изтече на 31 май 2023 г.

Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) заяви, че подкрепя подхода на Брюксел.

„Ако Комисията е решила да не променя правилата, предполагаме, че оплакванията, отправени от независимия пазар за следпродажбени услуги, не са били достатъчно обосновани“, изтъква лобистката индустриална група.

Критиците също се оплакват, че производителите на автомобили все повече разчитат на използването на части, които включват софтуерно кодиране, което често може да бъде достъпно само от търговски партньори на въпросните концерни.

Нийл Патемор, технически директор на Британската независима автомобилна федерация за следпродажбено обслужване (IAAF), казва, че замяната на фаровете на някои по-нови модели изисква код, който е наличен само при онези дилъри, които имат договор с марката.

Британският орган за конкуренция и пазари (CMA) предложи промени в своя MVBER, които адресират някои оплаквания от сектора на следпродажбено обслужване, включително такива, свързани с използването на по-ясен език в гаранциите за превозни средства, че потребителите могат да използват независими сервизи, без да губят ползи.

Volkswagen заяви, че настоящият регламент „все още е подходящ за целта“, но също така подкрепя подхода на ЕК към допълнителни насоки, които биха позволили достъп на независими оператори до „данни, генерирани от превозни средства, доколкото тези данни са от съществено значение за поправка и поддръжка".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:55 | 19.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още