IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Смяната на електромобилните батерии отново е в полезрението на шофьорите в САЩ

Стартъпът Ample черпи идея от отдавна фалирала компания за своите станции за смяна на батерии, докато интересът към това решение отново нараства

10:04 | 03.06.23 г. 7
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Тези видове сложни електрически надстройки ще подкрепят усилията за постигане на целта на Сан Франциско до 2040 г. за елиминиране на превозните средства, работещи с изкопаеми горива, изтъква от своя страна Тайрън Дзъ, директор на градската служба по климата и устойчивостта. „Налице е тази гъстонаселена градска среда, много натоварени улици и конкуриращи се желания за достъп до капацитет от електрическата мрежа“, добавя той на демонстрацията на станцията на Ample.

Ample научи още един урок от провала на Better Place – умението да може да убедиш автомобилните производители да произвеждат електромобили със сменяеми батерии. Преди Better Place да изчезне, нейните станции можеха да сменят батериите само на един модел от марката Renault, който френският автомобилен производител беше модифицирал за тази цел. Ample изгражда свои собствени модулни батерии, които могат да бъдат конфигурирани за всяко превозно средство и работи с производителите за проектиране на подвижна адаптерна плоча.

Досега компанията е сключила споразумения с пет производителя на превозни средства и е проектирала адаптерни плочи за 20 електрически модела. В списъка с електромобили изпъкват Fiat 500, Nissan Leaf и Ocean на Fisker.

Председателят на E.Go Али Везвай заяви, че неговата компания е проектирала своя модел e.wave X със сменяеми батерии. „Искрено вярваме, че това е чудесно решение за справяне с много инфраструктурни проблеми“, посочва Везвай, добавяйки: „Рано или късно ще видите трансформацията при бензиностанциите, като например, когато решите да смените гума, на обекта ще откриете и станция за смяна на батерии“.

Ample казва, че нейните 12 станции в залива на Сан Франциско извършват „няколкостотин“ смени на батерии на ден, като сред най-честите клиенти са шофьори на Uber, които наемат модели Leaf и Niro от доставчика на електрически автопарк Sally.

В Европа Ample разполага със станции за смяна на батерии на бензиностанции в Мадрид, собственост на един от нейните инвеститори - испанския енергиен гигант Repsol, и има споразумение за инсталиране на станции в Киото, Япония.

Клиентите на автопарка на Ample могат да купуват електромобили със или без батерии – най-скъпият компонент на превозното средство – и да се абонират за услугата за смяна на компанията срещу такса, която тя отказа да разкрие. Клиентите също така плащат „енергийна такса“ всеки път, когато разменят батерии. Смяната на 32-киловатчаса батерия, например, струва около 13 долара.

Дали смяната на батерии ще се превърне в по-масова алтернатива на зареждането на електромобили в САЩ зависи отчасти от това дали повече автомобилни производители ще се съгласят да работят с компании като Ample. Решението на Tesla да се откаже от смяната на батерии преди десетилетие помогна за провала на предходните усилия в тази посока, въпреки че Мъск заяви, че компанията му обмисля идеята, докато Better Place пуска първите си станции.

„Ние проектирахме Model S, за да позволим смяна на батерии и казах, че трябва да бъде възможно да смените батериите за по-малко от минута“, споделя Мъск през 2012 г., твърдейки, че Better Place е взела идеята за смяна на батериите от Tesla. „Мисля, че презареждането е това, което повечето хора ще предпочетат“, все пак добавя милиардерът.

Ако множеството хора, събрали се по време на демонстрацията на станцията на Ample е някаква индикация, интересът на САЩ към смяната на батерии нараства - или може би се появява отново. Сред бизнес гостите на събитието имаше представители на Amazon, Blackstone, HSBC и Volvo.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:04 | 03.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

7
rate up comment 3 rate down comment 9
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: zelka007 Обаче как само дразним тpoлът копейник с многото регистрации, дето дежури с минусите :))) Сигурно надницата му е доста жалка, но пък за тая работа кво да му платят...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 4
zelka007
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка ... единият брат също кара електричка , чисто нова от магазина , знам че е с течно охлаждане батерията ... единствено ми е интересно как са решили проблема с обезвъздушаването при монтажа и демонтажа , щото е автоматично уж всичко ... съгласен съм с теб , напълно безсмислено упражнение е ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 41
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: zelka007 Аз карам такава и затова съм наясно, охладителната течност е антифриз, който също и подгрява батерията зимата. В системата на Тесла У например има към 18 литра, които циркулират вътре в батерията и извън. И точно от тази гледна точка не знам как може да има бърза смяна на батерия, особено пък тежаща 800 кг. Не разбирам и защо трябва да се сменя, като за половин час на суперчарджър се качват 80% за едни 400 км.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 7
zelka007
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка ... вероятно е решен технически проблема с охладителната течност . охлаждането лятото вече го има на всяка електричка от поне 4-5 години . всички са с течно охлаждане . доста удължава живота на батерията ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 8
zelka007
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка ... не си се зачел , те имат собствена адаптивна система към плочата подлежаща за смяна . същата се произвежда и интегрира според техните изисквания . за малката батерия само за смяна в началото ще взимат по $13 долара (за по-големите вероятно ще е повече) + зареждането отделно . при нормално средно европейско градско каране , значи сменяш 2 пъти в седмицата , или около $1300 на година без данъците ... освен всичко друго ... не са малко пари за измислено удобство ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 42
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: zelka007 Пропускаш и основен проблем - батериите се охлаждат с антифриз, като налягането е поне няколко бара. Тоест как точно ще се случи бърза смяна на батерията, при положение, че цялата охладителна система е интегрирана в нея.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 12
zelka007
преди 10 месеца
тази технология звучи добре на първо четене ... обаче означава , че трябва да имаш поне 4 батерии на автомобил за да работи нормално . щото ще има батерии които се зареждат , батерии които ще чакат някой да дойде за смяна , батерии които ще пътуват към тези точки , батерии за ремонт , ще има постоянно много батери . по-скоро ще има зарядна инфраструктура на много места за престой на колите и увеличен капацитет на батериите ... това е път без изход или с много малка практическа приложимост ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още