IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стартъпи от Силициевата долина очертават пътя към по-евтини електромобилни батерии

Компании като базираната в Сан Хосе Lyten разчитат на федералната подкрепа за постигане на търговски мащаб на производство на своите батерии от ново поколение

18:59 | 05.03.23 г. 17
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Докато много от най-големите технологични компании в САЩ освобождават служители, американското правителство възприема чистите технологии като огромна възможност за работа, предоставяйки щедри стимули за развитието на електрическите превозни средства и батериите с надеждата да прекъсне господството на Китай в сектора, пише Bloomberg.

Предвидените 370 млрд. долара за стимулиране на зелени технологии в Закона за намаляване на инфлацията (IRA) плюс още милиарди долари от Закона за стимулиране на инфраструктурата представляват силен стимул за компаниите, произвеждащи литиево-йонните батерии, които доминират на пазара днес, и потенциално ще подкрепят химичните алтернативи от следващо поколение, които биха могли в някакъв момент да заменят литиево-йонните клетки.

Един от тези производители се казва Lyten, осемгодишен стартъп от Силициевата долина, който си осигури няколко правителствени договора, преди да излезе от „стелт режим“ през 2021 г. Нейната ключова иновация е графенов материал, предназначен да повиши ефективността на литиево-серните батерии, така че да предлагат висока енергийна плътност и по-малко тегло от сегашните популярни технологии. И за разлика от лития, сярата е широкодостъпна и се добива лесно.

„Това буквално е по-евтино от пръстта“, изтъква Джордж Лидъл, директор в компанията за правителствените програми, по време на обиколка на съоръжението на компанията в Сан Хосе, Калифорния. Включването на сяра може да помогне за намаляване на зависимостта от скъпи метали, включително кобалт, никел и манган.

Според Дан Кук, съосновател и главен изпълнителен директор на Lyten, стартъпът е набрал повече от 200 млн. долара и има около 230 служители, което го прави най-добре финансираният и най-добре осигуреният откъм персонал разработчик на подобен тип батерии.

Успехът обаче не е сигурен, тъй като литиево-серните батерии все още не са достигнали търговски мащаб.

Химията страда от проблеми с разграждането на батерията, което може да доведе до твърде бързо изхабяване на клетките. Lyten вярва, че включването на графен ще преодолее тези затруднения, като компанията разполага с патенти за обработката, дизайна и производството на 3D графенов материал.

Серните батерии на Lyten се конкурират с редица други технологии от следващо поколение, някои от които са по-добре финансирани.

Китай продължава да доминира при производството на електромобилни батерии. Източник: Bloomberg Китай продължава да доминира при производството на електромобилни батерии. Източник: Bloomberg

Твърдотелните батерии например се рекламират от компании като Quantumscape и Solid Power, които са набрали съответно 1,2 млрд. долара и 382 млн. долара. Производителите на автомобили, включително Nissan, BMW и Volkswagen, вече заявиха, че подкрепят интегрирането на твърдотелни батерии в своите модели, като възнамеряват да направят това преди края на десетилетието.

Натриево-йонните батерии също привличат интерес от страна на два от най-големите производители на батерии в света. Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) обяви, че ще започне търговско производство тази година, докато BYD Co. обяви, че ще използва тази технологии в своите електромобили.

Еволюцията на настоящите литиево-йонни батерии е може би най-голямата заплаха за технологиите от следващо поколение, тъй като те също се развиват.

Lyten, например, е наясно колко голямо предизвикателство ще бъде не само да се разработи революционна технология, но и да се произвежда с мащаб от стотици хиляди клетки на ден.

САЩ увеличават стимулите за разработване на батерии. Източник: Bloomberg САЩ увеличават стимулите за разработване на батерии. Източник: Bloomberg

„Производството на батерии е сложно като това при полупроводниците, има маржовете на автомобилостроенето и производителността на хартията“, изтъква Джефри Бел, ръководител на отдела за клетъчен дизайн в Lyten.

В допълнение към решаването на предизвикателствата, свързани с химията на батериите, стартъпите като Lyten трябва да намерят подходящи места за големи предприятия и стабилна верига на доставки за производство в мащаб, да закупят нужното оборудване и суровини и да наемат служители за управление на новите операции.

САЩ предоставят милиарди долари подкрепа, за да помогнат на компаниите с преодоляването на тези препятствия. Вашингтон одобри 2,8 млрд. долара безвъзмездни средства през октомври, свързани с двупартийния закон за инфраструктурата, като предстоят още стимули. IRA предлага данъчни облекчения на стойност до 45 долара за киловатчас производство на клетки и цели батерии, което според някои анализатори има потенциала да превърне САЩ в най-печелившото място в света за производство на батерии.

Сделката на Ford, постигната по-рано този месец, за лицензиране на технологии за батерии с китайската CATL, разочарова някои политици, които искат американските компании да ограничат зависимостта си от Китай.

Ако стратегията на правителството се реализира, компании като Lyten може да са тези, които произвеждат и лицензират новото поколение батерийни технологии през следващото десетилетие, позиционирайки САЩ като много по-конкурентна сила в този ключов сектор.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:59 | 05.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

14
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 9 месеца
И суровини на Земята има достатъчно, само де са разхвърляни навсякъде, и на места, има природни и др.дадености основно за един, два макс до три типа електрохимия, и за световен мащаб, картината се смарангясва. И вече е ясно че, просто от природата е дадено, на разни места разни батерии да се правят, щото и финансите са неравномерни сред хората, и средните дневни температури и какво ли още не. Излиза, само моята батерия, може да се прави навсякъде и да работи с всички коли. Кеф.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 9 месеца
До: aldy Че те, сто хилки, колко са? Нищо и никакво, 2-3 годишни заплати на туземец. Само за батерията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 2
aldy
преди 1 година
За по-интелигентните (бившите партийни секретари няма как да са в тази група), NIO предоставя доживотна гаранция за возилото и доживотно безплатно зареждане чрез замяна на цялата батерия за по-малко от 5 минути. Подобни условия NIO предлага и в Норвегия. Кой друг може да предложи подобни условия? Плащайки еднократно $100 хилки, клиентът си осигурява комфорт и спокойствие за много дълго време. Без допълнителни плащания. Явно партсекретарите не гледат клиповете и плюят по принцип.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 3
danchomentata
преди 1 година
" предоставяйки щедри стимули за развитието на електрическите превозни средства и батериите с надеждата да прекъсне господството на Китай в сектора, пише Bloomberg."https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_titanium_production
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 6
zelka007
преди 1 година
До: xapoznai... не става с ефффтини коли(стоки) да си избиеш разходите ... :))) ... вервай ми ... виж статистиката по модели и бройки . в топ 10 минитата са fiat 500 , dacia spring , peugeot e208 ... другото са среден клас и SUVчета ... :))) ... https://insideevs.com/news/629798/europe-plugin-car-sales-november2022/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 6
zelka007
преди 1 година
До: aldy... смешно изрожденче , nio-то не го лови статистиката ве , тва струва 200бона , твърде много за китайски трошляк без поддръжка . в топ 20 на продажбите има само две китайски коли , и то са комбинирани продажби на хибриди и електрички : volvo XC40 и volvo XC60 . има една kia и два hyundai , двете тесли , и другото са европейски марки ... :))) ... знам че ти е на сърце рассийката , ама това там е азиятщина , ние не сме в Азия , а в Европа , и се занимаваме с истински коли ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 9 rate down comment 1
xapoznai
преди 1 година
Понеже даваш за пример Тесла, те кога излязоха на печалба? С модел3! До преди това бяха на перманентна загуба, че по едно време даже на крачка от фалита. Колкото и скъпо да продаваш, не става ако няма оборот. А с оглед на сегашната функционалност, електромобилите могат да заместят ефективно само градското пътуване. Ако разгледаме и количеството на реализираните автомобили, най-многобройни са малките градски автомобили и фактора не е само цена, а и функционалност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 6
zelka007
преди 1 година
До: xapoznai... последните 10-20% от хорото с клиентите се поглеждат само при големи натрупани излишъци и развит напълно пазар ... дотогава да се оправят с втора и трета употреба ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 6
zelka007
преди 1 година
До: xapoznai... теслите какво направиха ... първо пуснаха модел S , модел Х , роудстъра ... да съберат максимално кинти ... после разработиха модел 3 и модел Y ... и чак сега търсят покритие на нишовиqt cybertruck и специализираният Semi ... така нареченета мини градска кола е само на чертежи , дори и прототип нямат . виж и другите производители , първо пускат скъпите модели със всички екстри и след това ще мислят за средният клас ... във всичко така се прави ... не само с колите ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: xapoznai... няма как да стане с малки градски колички . неплатежоспособни клиенти , не могат да ти изплатят много милиардните капиталовложения в инженеринг и технология ... затова първо се пуска скъп продукт с много екстри , прицелен в платежоспособната 5-10% от населението , с висок марж на печалба , за да изплати максимална част от първоначалните разходи . и после се мисли за останалите 50-60% . щото вече като е наводнен пазарът с предложения , не можеш да оперираш с високи маржове ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още