IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Смяната на електромобилните батерии отново е в полезрението на шофьорите в САЩ

Стартъпът Ample черпи идея от отдавна фалирала компания за своите станции за смяна на батерии, докато интересът към това решение отново нараства

10:04 | 03.06.23 г. 7
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Преди повече от десетилетие новостартираща компания, наречена Better Place, прави залог за милиарди долари, предвиждайки, че шофьорите на електрически автомобили ще предпочетат да сменят изтощените батерии с нови за минути, вместо да ги зареждат с часове. По това време повечето електромобили предлагат пробег от около 120 км, а зарядните устройства са бавни и малко на брой, пише Bloomberg.

Но скоро след като Better Place пуска своите станции за смяна на батерии през 2012 г., Илон Мъск обяви, че готви безплатна мрежа за бързо зареждане, която ще обслужва шофьорите на Tesla - тогава (и сега) най-популярната марка електрически превозни средства. Месеци след изявлението на Мъск Better Place фалира, заличавайки инвестиции на Morgan Stanley, General Electric и HSBC за над 750 млн. долара. Поне в САЩ смяната на батерии изглеждаше изпратена в технологичното гробище.

В крайна сметка обаче това решение възкръсна. През последните две години базираният в Сан Франциско стартъп Ample Inc. тихомълком внедри над десетина роботизирани станции за смяна на батерии в района и в Европа.

Един следобед през май в склад компанията визуализира своите станции за смяна от следващо поколение, на които изтощена батерия може да бъде сменена със заредена за около пет минути – половината от времето, необходимо на настоящите станции.

Основателите на Ample Халед Хасуна и Джон де Соуца създават компанията само една година след провала на Better Place, но с различен бизнес модел и различна технология за смяна на батерии.

„Ще направим по-добра версия на Better Place“, споделя Хасуна, който е и главен изпълнителен директор на Ample. Компанията, която набра 260 млн. долара от стартирането си през 2014 г., първоначално се насочва към търговски автопаркове за споделено пътуване и доставка, които не могат да си позволят дълги престои за зареждане.

„Ще бъдем много по-евтини от бързото зареждане“, изтъква Хасуна. Добавяйки: „Ако можете да зареждате у дома, направете го. Но ако паркирате на улицата, ако живеете в многофамилна жилищна сграда или карате служебна кола, това не е възможно“.

Демонстрационната станция на Ample, която е в бяло и жълто и е украсена със слогана „Електрически автомобили за всеки“, прилича на просторна автомивка. Когато служител се приближава със сребриста Kia Niro, екран му показва къде да паркира. След това платформа повдига колата на няколко десетки сантиметра от земята, последвана от робот, който се плъзга към превозното средство и сканира долната му страна, за да потвърди местоположението и конфигурацията на батерията. Машината се издига до платформата, държаща батерията, изпраща сигнал за отключване, премахва опаковката и се връща обратно в зоната за съхранение на станцията, за да остави празната батерия за презареждане. Връща се с нова батерия, която поставя в колата. Платформата връща автомобила на земята и последният потегля.

„Искаме да бъдем бензиностанция за електричество“, подчертава Хасуна.

Станцията на Ample изглежда като по-малка версия на многообещаващите обекти на Better Place, които някога са били разположени в Израел и Дания. Но модулната структура на Ample струва по-малко от 100 хил. долара, побира се в транспортен контейнер и може да бъде разгърната за три дни, подчертава Хасуна. Тъй като компанията бавно зарежда батериите си, не е необходимо да преминава през продължилия месеци процес на инсталиране на скъпа високоволтова инфраструктура.

Последна актуализация: 10:04 | 03.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

7
rate up comment 3 rate down comment 9
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: zelka007 Обаче как само дразним тpoлът копейник с многото регистрации, дето дежури с минусите :))) Сигурно надницата му е доста жалка, но пък за тая работа кво да му платят...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 4
zelka007
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка ... единият брат също кара електричка , чисто нова от магазина , знам че е с течно охлаждане батерията ... единствено ми е интересно как са решили проблема с обезвъздушаването при монтажа и демонтажа , щото е автоматично уж всичко ... съгласен съм с теб , напълно безсмислено упражнение е ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 41
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: zelka007 Аз карам такава и затова съм наясно, охладителната течност е антифриз, който също и подгрява батерията зимата. В системата на Тесла У например има към 18 литра, които циркулират вътре в батерията и извън. И точно от тази гледна точка не знам как може да има бърза смяна на батерия, особено пък тежаща 800 кг. Не разбирам и защо трябва да се сменя, като за половин час на суперчарджър се качват 80% за едни 400 км.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 7
zelka007
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка ... вероятно е решен технически проблема с охладителната течност . охлаждането лятото вече го има на всяка електричка от поне 4-5 години . всички са с течно охлаждане . доста удължава живота на батерията ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 8
zelka007
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка ... не си се зачел , те имат собствена адаптивна система към плочата подлежаща за смяна . същата се произвежда и интегрира според техните изисквания . за малката батерия само за смяна в началото ще взимат по $13 долара (за по-големите вероятно ще е повече) + зареждането отделно . при нормално средно европейско градско каране , значи сменяш 2 пъти в седмицата , или около $1300 на година без данъците ... освен всичко друго ... не са малко пари за измислено удобство ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 42
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: zelka007 Пропускаш и основен проблем - батериите се охлаждат с антифриз, като налягането е поне няколко бара. Тоест как точно ще се случи бърза смяна на батерията, при положение, че цялата охладителна система е интегрирана в нея.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 12
zelka007
преди 10 месеца
тази технология звучи добре на първо четене ... обаче означава , че трябва да имаш поне 4 батерии на автомобил за да работи нормално . щото ще има батерии които се зареждат , батерии които ще чакат някой да дойде за смяна , батерии които ще пътуват към тези точки , батерии за ремонт , ще има постоянно много батери . по-скоро ще има зарядна инфраструктура на много места за престой на колите и увеличен капацитет на батериите ... това е път без изход или с много малка практическа приложимост ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още