IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Лука де Мео: Оценката на Ampere може да достигне 10 млрд. евро при листване

Ръководителят на Renault разкритикува нереалистично високата пазарна капитализация на търгуваните в САЩ електромобилни стартъпи

10:08 | 05.09.23 г.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Снимка: Bloomberg L.P.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Снимка: Bloomberg L.P.

Новото подразделение на Renault SA за електрически превозни средства Ampere може да достигне оценка при планираното първично публично предлагане (IPO) на акциите си до 10 млрд. евро, когато то бъде реализирано през първата половина на 2024 г., обяви главният изпълнителен директор на френската група Лука де Мео, който се противопостави на нереалистичните оценки на наскоро листнати електромобилни стартъпи.

Той също така предупреди, че европейската автомобилна индустрия е възпрепятствана от прекалено предпазливите инвеститори в региона, тъй като автомобилните концерни с фокус върху масовия пазар са принудени да се конкурират с тези „абсурдни оценки“, поставени от американските инвеститори на губещи стартъп компании за електромобили.

Renault ще обособи своя бизнес за електрически превозни средства и софтуер в отделна компания, известна като Ampere, с планове да осъществи IPO в Европа през първата половина на 2024 г.

Въпреки че френската група не потвърди ценовите си амбиции за подразделението, говорейки пред Financial Times в кулоарите на автомобилното изложение IAA в Мюнхен, Де Мео каза, че бизнесът може да бъде оценен на „осем, девет, десет милиарда (евро)“, когато се листне.

Polestar, електромобилна марка, частично притежавана от Volvo и китайската Geely, беше оценена на 21 млрд. долара, когато излезе на борсата миналата година. Виетнамската VinFast се листна по-рано тази година, достигайки оценка от 23 млрд. долара.

И все пак някои анализатори оцениха бизнеса на Ampere само на 5 млрд. евро, докато други поставиха под съмнение необходимостта от обособяване на отделна компания.

„Ако европейските инвеститори се интересуват от бъдещето на Европа, по-добре да вложат пари в това, вместо да поставят въпросителни навсякъде“, разкритикува ги Де Мео. „Не знам какво правят европейските инвеститори, но ако искат да защитят Европа, (те трябва да подкрепят) проекти като този, където някой има смелостта да даде обоснован, цялостен отговор на предизвикателството, което ни предоставят китайците и американците“, добавя той.

Листванията на Polestar и VinFast бяха реализирани чрез сливания с компании със специално предназначение (SPAC), позволявайки на концерните да емитират акции на фона на значително по-малко регулаторно внимание в сравнение с традиционните листвания на фондовата борса. И докато пазарната капитализация на търгуваната от Nasdaq Polestar падна до малко под 7 млрд. долара, тази на VinFast, която също е листната на Nasdaq, достига около 68 млрд. долара, след като преди това нарасна до връх от 190 млрд. долара, точно след IPO-то от миналия месец.

„Вижте оценката на европейските компании“, изтъква от своя страна Де Мео. Позовавайки се на пазарната капитализация на BMW от 62 млрд. долара, той попита: „Мислите ли, че VinFast може да струва повече от BMW? Нека бъдем сериозни”.

Сделката с Ampere е част от радикална промяна от страна на Де Мео, който се присъедини като главен изпълнителен директор в Renault през 2020 г., която включва отделянето на бизнеса с коли с двигатели с вътрешно горене и партньорство с китайската Geely и саудитския енергиен гигант Saudi Aramco.

Де Мео посочва още, че разделянето на звената е жизненоважно, тъй като производството на електрически превозни средства е „различен спорт“ от традиционните коли. Според него Renault, чиито акции се търгуват във Франция, има оценка от едва 11 млрд. евро, което е приблизително равно на стойността на нейния дял в Nissan и стойността на нейното финансово звено, което финансира покупките на автомобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:03 | 05.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още