Износът на автомобили от Китай се очаква да нарасне с 5,8% през 2025 г., което представлява забавяне спрямо отчетените през миналата година 19,3%, показват данни на Китайската асоциация на автомобилните производители (CAAM), цитирани от Ройтерс.
Очакваното забавяне на износа контрастира с лекото коригиране в посока нагоре на прогнозата за продажбите на превозни средства в Китай за тази година, тъй като се очаква разширените политически стимули да засилят търсенето на най-големия автомобилен пазар в света.
Асоциацията не дава разбивка на прогнозите за износа по видове задвижвания, но казва, че износът на електрически превозни средства е намалял с 10,4% за миналата година, докато износът на плъгин хибриди е нараснал със 190%.
Резултатът при електромобилите значително изостава от този за 2023 г., когато износът нараства с 80,9%, докато този на плъгин хибриди се увеличава с 47,8%. Промените през 2024 г. подчертават ефектите, които влияят на износа заради наложените от Европейския съюз (ЕС) мита върху изгражданите в Китай електрически превозни средства.
През октомври Китай предупреди местните производители на автомобили да преустановят големите инвестиции в европейските страни, които подкрепят допълнителните мита върху произведените в Китай електромобили. Междувременно производителите на автомобили от азиатската страна се ориентират към износа на хибриди за Европа, за да се противопоставят на допълнителните мита.
Продажбите на автомобили в Китай се очаква да нараснат с 4,7% до 32,9 млн. броя тази година, след като отчетоха ръст от 4,5% през 2024 г., изчислява CAAM.
Асоциацията очаква забавяне на растежа на продажбите на автомобили, задвижвани с нов вид енергия (NEV) – група, в която влизат напълно електрическите и плъгин хибридни автомобили - до 24,4% през 2025 г. от 35,5% за миналата година.
Удължаването на субсидиите за замяна на автомобили до края на 2025 г. се разглежда като едно от най-големите двигатели на растежа, докато слабото вътрешно търсене, ожесточената конкуренция и нарастващият външен натиск ще окажат низходящи ефекти върху автомобилния пазар, добавят от CAAM.
Повече от 6,6 милиона автомобила, продадени в Китай през миналата година, са се възползвали от държавни субсидии до 2800 долара за покупки на NEV и до 2000 долара за замяна на стари с нови, по-икономични превозни средства с двигатели с вътрешно горене.


Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС