IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

България е лидер по ръст на продажбите на нови коли в ЕС през септември

Регистрациите в блока растат за трети пореден месец, тъй като потребителите можеха да избират от по-голям брой електрифицирани модели

12:07 | 28.10.25 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

България е лидер по ръст на общите продажби на нови коли в Европейския съюз (ЕС) през септември, като на родния пазар са регистрирани 3818 превозни средства за месеца, което представлява ръст от 51,6% на годишна база, става ясно от новите данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Междувременно продажбите в ЕС растат за трети пореден месец, тъй като потребителите можеха да избират от по-голям брой електрифицирани модели.

През първите девет месеца на годината регистрациите на нови автомобили в ЕС са се увеличили с 0,9% в сравнение със същия период на миналата година.

Междувременно септември бележи трети пореден месец на растеж на продажбите в блока, както и значителен ръст в обемите спрямо август.

Този импулс донякъде е обусловен от пускането на пазара на нови модели, като само през септември ръстът на регистрациите достига 10%. Пазарният дял на изцяло електрическите автомобили (BEV) достига 16,1% за първите девет месеца на годината, изоставайки от темпа, необходим за този етап на прехода към по-екологична мобилност.

Междувременно хибридите остават най-популярното задвижване на пазара.

Януари-септември

През първите девет месеца на годината са регистрирани 1 300 188 изцяло електрически автомобила в ЕС. Три от четирите най-големи пазара в блока, на които се падат 62% от продажбите на това задвижване, бележат ръст - Германия (+38,3%), Белгия (+12,4%) и Нидерландия (+3,9%). За разлика от тях, Франция отчита лек спад от 0,2%, въпреки че през септември страната регистрира 11,2% повишение на годишна база.

Пазарен дял на различните видове задвижвания при новите автомобили, продадени в ЕС през първите девет месеца на годината. Източник: АСЕА Пазарен дял на различните видове задвижвания при новите автомобили, продадени в ЕС през първите девет месеца на годината. Източник: АСЕА

Регистрациите на хибриди в болка са се увеличили до 2 793 079 броя, благодарение на растежа във Франция (+28,8%), Испания (+28,1%), Германия (+10,6%) и Италия (+9,2%). Хибридните модели представляват 34,7% от общия пазар на ЕС.

Регистрациите на плъгин хибриди в ЕС продължават да растат, достигайки 722 914 броя. Това се дължи на увеличението на обема на ключови пазари като Испания (+105,2%), Германия (+63,9%) и Италия (+72,6%).

В резултат на това плъгин хибридите вече представляват 9% от регистрациите на автомобили в ЕС, в сравнение с 6,9% за същия период на миналата година.

Регистрациите на бензинови автомобили намаляват с 18,7% в ЕС, като всички основни пазари отчитат спад. Франция отбелязва най-рязък спад, като регистрациите там са намалели с 32,8%, следвана от Германия (-23,5%), Италия (-16,6%) и Испания (-13,2%).

Пазарният дял на бензиновите автомобили спада до 27,7% от 34,4% за същия период на миналата година.

По подобен начин пазарът на дизелови автомобили се свива с 24,7%, което осигурява на това задвижване 9,3% дял.

Септември

Общите продажби на нови коли в ЕС растат с 10% през септември до 888 672 превозни средства. Търсенето на изцяло електрически автомобили напредва с 20 на сто до 167 586 броя спрямо 139 678 броя година по-рано. Регистрациите на хибриди се увеличават с 15,9% до 308 037 броя спрямо 265 774 броя за същото време на 2024 г.

Регистрациите на плъгин хибриди растат през септември с 65,4% до 91 148 броя спрямо 55 118 броя година по-рано.

Продажбите на бензинови модели в ЕС се свиват със 7,8% до 221 586 броя спрямо 240 210 броя през септември 2024 г.

Търсенето на дизелови коли се понижава през септември с 14,3% до 71 579 броя спрямо 83 490 броя година по-рано.

Пазарен дял на различните видове задвижвания при новите автомобили, продадени в ЕС през септември. Източник: АСЕА Пазарен дял на различните видове задвижвания при новите автомобили, продадени в ЕС през септември. Източник: АСЕА

България

Общите продажби на нови коли в България се увеличават през септември с 51,6% до 3818 броя спрямо 2519 броя година по-рано. Страната ни се нарежда на първо място по ръст сред страните в ЕС.

Регистрациите на изцяло електрически автомобили на българския пазар се повишават със 153,9% до 226 броя през септември.

Търсенето на хибриди в България напредва с 61,6% до 139 броя през предходния месец, докато продажбите на плъгин хибриди скачат с 44,4% до 39 броя.

Регистрациите на бензинови коли се увеличават с 43,9% до 3079 броя, докато тези на дизелови модели растат със 71,6% до 302 броя.

За първите девет месеца на годината общите продажби на нови коли на българския пазар е увеличават с 11,8% до 36 216 броя спрямо 32 383 броя година по-рано.

Търсенето на BEV расте с 54,6% до 1673 броя, докато това на плъгин хибриди се увеличава с 20,5% до 435 броя.

Продажбите на хибриди се увеличават с 67,7% до 1209 броя, като страната ни регистрира най-голям ръст сред държавите от ЕС за периода.

Регистрациите на бензинови коли напредват с 10,8% до 30 089 броя, докато тези на дизелови модели се понижават с 0,2% до 2735 броя.

Пазарен дял на различните видове задвижвания при новите автомобили, продадени в България през септември. Източник: АСЕА Пазарен дял на различните видове задвижвания при новите автомобили, продадени в България през септември. Източник: АСЕА

Индустрията

Въпреки че продажбите на електрически превозни средства се подобряват, автомобилните производители все още се сблъскват с по-бавното от очакваното търсене, особено при по-скъпите модели. Volkswagen ограничи производството за една седмица в завод в Германия на фона на намаляващото търсене на електрическия Audi Q4 e-tron. Stellantis NV също спря временно работата в някои от фабриките си в Европа същия месец.

Несигурността относно бъдещето на плановете на ЕС за постепенно премахване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. също възпрепятства приемането на електрически превозни средства. Германският канцлер Фридрих Мерц настоява за смекчаване на мерките, след като редица компании, ръководени от Robert Bosch GmbH, обявиха съкращения на десетки хиляди работни места в най-голямата икономика на Европа. По-рано този месец Франция заяви, че ЕС трябва да запази известна „гъвкавост“, което също сигнализира за подкрепата на Париж за автомобилната индустрия, пише Bloomberg.

Общото увеличение на продажбите е добра новина за индустрията, която е притисната от митата на президента на САЩ Доналд Тръмп и разширяването на китайските производители в международен план, водени от BYD Co. Нарастващите доставки в Европа предлагат известна доза облекчение за BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz, които продължават да изпитват сериозни затруднения в Китай, тъй като местните производители ги превъзхождат по цени и технологии.

Въпреки това силното представяне на концерните през миналия месец може да се окаже краткотрайно, тъй като европейските производители се оказаха в центъра на търговско напрежение между Запада и Китай.

Компаниите и техните доставчици търсят алтернативи на чиповете, произведени от Nexperia, която стана обект на политическа конфронтация. Пекин също така ограничи доставките на редкоземни елементи, оставяйки редица индустрии уязвими от дефицит.

ЕС и Китай ще преговарят тази седмица за разрешаване на търговските спорове. По отношение на редкоземните елементи блокът работи по план за действие при извънредни ситуации, включващ стимулиране на местното производство на минерали, диверсифициране на мрежата от доставчици и повторно използване на някои суровини.

Stellantis и Renault се представиха най-добре сред големите производители през септември, докато Tesla Inc. удължи своята негативна серия. Продажбите на американската компания, водена от Илон Мъск, паднаха с 10% през месеца, което ѝ осигурява пазарен дял от едва 3,2%. Доставките на BYD, междувременно, скочиха близо пет пъти, достигайки дял от 2%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:07 | 28.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 22 rate down comment 1
nikiangel
преди 1 месец
Докато не се случи технологичен пробив в технологиите за съхранение на ел. енергия, електричките си остават една безсмислена глупост. Както казва Тръмпи (раздава го шеф зад океана към момента :) ), 15 минути кеф, после буташ :).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 17
гъбко
преди 1 месец
Мдаа ... с отварянето на новите гигафабрики за батерии в Европа догодина , картинката за дизела и бензина съвсем ще се съпикяса . Както гледам как вървят нещата , дизелов двигател за лека кола приключва още 2030 . Меките хибриди ги избутаха от пазарът , и като икономичност и като цена . Въпреки уж неприемането на електриките , пак държат почти двоен пазарен дял на дизела ... :))) ... Форумните отрицатели и апокалиптици , следите ли колко бензиностанции се затварят в Европа и у нас ?! Не ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още