На 3-и септември 1875 г. се ражда Фердинад Порше – човекът, създал една от любимите на милиони хора по света автомобилна марка. Неговите машини винаги са били различни и са изпреварвали времето си. Изданието Carsguru предлага шест малко известни факта от живота на легендарния констуктор и неговата компания.
Поръчката на Фюрера
Фердинанд Порше едва ли щеше да бъде толкова известен в наши дни, ако не бе направил автомобил по личната заръка на Адолф Хитлер. През 1934 г. в Германия се разработва всекидневна и евтина машина, която трябва да стане бестселър в цял свят. „Народният автомобил” е кръстен Volkswagen Käfer, а по-късно става известен като Beetle. Твърди се, че самият Хитлер е нарисувал гърбавия профил на Бръмбара.
След излизането на автомобила кариерата на Порше тръгва нагоре. Знаменитият Бръмбар прави фурор на пазара с цената си от 990 марки, като се предполага, че всеки германски работник трябва да спестява по 5 марки на месец, за да може за 4 години да си купи нов Volkswagen.
Първият космически дизайн
Първият автомобил на компанията на Фердинанд Порше – Porsche 64, е твърде футуристичен дори по днешните стандартни. Всъщност това е копие на Volkswagen Käfer, от когото са заимствани голяма част от детайлите. От модела са изработени едва 3 екземпляра, които представляват тестови прототипи. Въпреки това един от тях достига скорост от 160 км/ч.
В наши дни е съхранено само едно Porsche 64 – това, което е принадлежало на самия Фердинанд Порше.
Да изпревариш времето си
През 1900 г. Фердинанд Порше работи във фирмата Lohner, където създава първият в света електромобил Lohner-Porsche. На автосалона в Париж същата година футуристичната машина, чиито електромотори са скрити в главините на предните колела, предизвика фурор и е определена за най-добрия автомобил. Така само за една нощ 25-годишният Порше става знаменитост.
През същата тази година той създава още един фантастичен агрегат – състезателен автомобил с допълнителен електромотор. Това е първата хибридна кола в историята, което показва, че Фердинанд Порше е изпреварил времето си с близо цял век
Жажда за скорост или защо ключът за запалване на Posrche е отляво
Фердинанд Порше е влюбен в състезателните коли. Именно негова разработка през 1910 г. печели трите призови места състезанието в чест на пруския принц Хенрик, като не оставя шансове на съперниците си. Зад волана на една от колите е именно Порше, а негов механик (на снимката са двамата) е един млад човек, който се казва Йосип Броз Тито. Същият през 1943 г. става генерален секретар на комунистическата партия на Югославия.
Защо обаче в автомобилите на Porsche ключът за запалване винаги е отляво на волана? Работата е в това, че за легендарното състезание „24 часа на Льо Ман” пилотите първо трябва да тичат до своите автомобили, да скочат в тях и след това да тръгнат. Времето от старта на състезателя се засича и Порше променя мястото на ключа, за да може пилотът по-бързо да запали автомобила.
Знаменитият кон
Колкото и да е странно, гербът на Porsche се появява едва през 1952 г. След смъртта на Фердинанд Порше синът му Фери пристига в Ню Йорк, където обядва с вносителя на Porsche в САЩ Макс Хофман. Именно последният поставя въпроса „Защо всички известни марки имат своите емблеми, а Porsche няма? Тогава Фери взима салфетка и за около минута рисува коня, който сега е известен на всеки любител на автомобилите.
Това обаче е само една от много легенди, свързвани с Porsche. Всъщност емблемата е комбинация от ранния герб на град Вюртемберг и този на Щутгарт. А конят е символ на мощната и непокорна машина, която не прилича на останалите.
Руски корени
Малцина знаят, но Порше е можел да работи и за СССР. През 1932 г. Фердинанд е поканен в Съветска Русия, където му е предложен пост на генерален конструктор на автомобили, танкове и друга техника. Ръководството на държавата му обещава, че няма да се бърка в работата му. И дори му подготвя специален влак, с който да обиколи страната и да види мащабите на строителство. Единственото изискване на руснаците е Порше и семейството му да напуснат Германия и да се преместят в Москва. Това го отказва от идеята.
Все пак в компанията Porsche има и руски корени. От 1969 до 1989 г. главен дизайнер на компанията е Анатолий Ляпин – син на руска емигрантка, който първоначално работи в САЩ, а след това и в Европа. Именно Ляпин (вторият отляво) създава модели като 924, 928 и 944.
Още любопитни снимки на Фердинанд Порше и негови творения разгледайте в публикацията в Automedia.bg
Фердинанд Порше – 6 факта от живота на гениалния конструктор
138 години от рождението на човека, конструирал първия електромобил в света
12:41 | 04.09.13 г.Източник: WikiMedia, лиценз: CC
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Китайските автобуси – друга заплаха за европейската автомобилна индустрия
-
Кадър на деня за 12 май
-
Ядрената енергия: Новото геополитическо бойно поле
-
Изкуственият интелект променя индустрията за видео игри
-
БАТА: Очаква се летният сезон да бъде по-добър от този през 2023 г.
-
Видео игрите са новите супергерои за Холивуд
-
Как Китай укрепва икономиката си за война със Запада?
-
Акция на седмицата: „Първа инвестиционна банка“ АД
-
Автономни камиони поставят рекорд за липса на инциденти в Китай
-
Войната създава предизвикателства пред руските милиардери да прехвърлят богатството си
-
Новият регламент на ЕС за чуждите субсидии е мощно, но трудно за контролиране оръжие
-
Как Германия планира да сложи край на проблема с бездомните?
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Финансиране на изкопаеми горива – еднопосочен билет към икономически колапс
1 -
Любомир Дацов: Има риск от рязане на капиталови разходи, за да избегнем свръхдефицит
-
Акция на седмицата: „Първа инвестиционна банка“ АД
-
Dow записа най-силната си седмица за 2024 г., след като отчете осма поредна сесия на растеж
-
SOFIX отчете 3% седмичен ръст до 837,99 пункта
-
Европейските индекси отчетоха рекорди на фона на оптимизма около икономиката в региона