Машиностроенето и автомобилната индустрия са два ключови клона на германската икономика. Около един милион души са заети в автомобилния бранш - във фирмите-производители на автомобили и техните доставчици. Голямо е съответно и влиянието на автомобилните концерни върху политиката.
Ето само два примера за тесните връзки между тях: след 20 години, прекарани в Бундестага като депутат от ХДС, Екарт фон Кледен оглави отдела "Политика и външни връзки" в концерна Daimler, т.е. стана негов главен лобист, а президентът на Съюза на автомобилната индустрия (VDA) Матиас Висман, също от ХДС, е бивш министър на транспорта и председател на Комисията по европейските въпроси в Бундестага. Сега той е главен лобист на германските автомобилни концерни, пише в свой анализ за Deutsche Welle Андреас Бекер.
В най-големия производител на автомобили в Европа Volkswagen връзките между фирмата и политиката са най-тесни. Политиката е част от компанията и без нея не могат да бъдат вземани важни решения. В Надзорния съвет участват министър-председателят и министърът на икономиката на провинция Долна Саксония, в която се намира централата на концерна. Провинцията притежава 20 процента от акциите на компанията - един вид блокираща квота. Специален закон от 1960 година постановява, че нито един отделен акционер във Volkswagen не може да упражнява повече от 20 процента права на глас, дори и да притежава по-голям дял от активите на фирмата. Две жалби на ЕК пред Европейския съд не успяха да променят тази особеност в германското законодателство в полза на Volkswagen.
С оглед на голямото значение за икономиката и тясната обвързаност с политиката не е изненада, че представителите на автомобилната индустрия са чести гости на политиците. От началото на текущия парламентарен сезон повече от 70 пъти представители на автомобилния бранш са идвали в канцлерството или различни федерални министерства. В същото време към автомобилните концерни текат държавни пари - основно за развойна дейност. Само Volkswagen е получил от държавата през последните две години 12 милиона евро за изследвания.
Не всички обаче се тревожат заради тези обвързаности. В крайна сметка германските автомобилни производители са успешни на международния пазар, печелят много пари и дават работа на много хора. Затова би следвало и политиката да дава своя принос за този успех на германските компании - гласи често изтъкваният аргумент.
Не така стоят нещата, когато въпросът опира до екологията. Автомобилният бранш от години се противопоставя на въвеждането на по-строги правила за отработените газове и разхода на гориво. Въз основа на документи от Министерството на икономиката организацията Deutsche Umwelthilfe доказа през 2013 година, че на автомобилната индустрия ѝ е позволено дори сама да си пише законите. Такъв бе случаят с прилагането на европейската директива за защита на климата, когато германските автомобилни концерни и браншовият съюз VDA сами са изготвили някои от текстовете в закона.
Резултатът от това: задължителните в ЕС от 2012 година екологични обозначения за новите автомобили не дават реална представа за истинската екологичност на тежките и харчещи много гориво германски коли, а показват стойностите за въглеродния двуокис само спрямо тежестта на колата, пише още DW.
Гласът на автомобилните концерни се чува и при определянето на правилата за лицензирането на моделите и при измерването на вредните газове. Така например те съветват транспортното министерство относно екологичните тестове.
Скандалът с манипулираните данни за вредните емисии беше хванат от американската организация с нетърговска цел ICCT, а американската Федерална агенция за защита на околната среда има достатъчно власт, за да наложи болезнени наказания. По информация на германския министър на транспорта Александър Добринт в Европа също има манипулирани автомобили на Volkswagen. Само в Германия техният брой е 2, 8 милиона, по данни на министъра.
"Умишлено погазване на закона" нарича тези хитрини Фердинанд Дуденхьофер, който е един от водещите автомобилни експерти в Германия и директор на Центъра за автомобилни изследвания към университета Дуисбург-Есен.
Това, че порочната практика във Volkswagen не беше разкрита в Германия, може би се обяснява и с топлите връзки с политиката. Тя обаче трябва да даде отговор и на този въпрос.
Повече за скандала можете да прочетете тук


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
преди 10 години Бравус Андреас, ти направи важно откритие. Давай, след още 150 години ще ти светне, че интензивното строителство на пътища в цял ЕС е скрито, но много мощно субсидиране на автомобилната индустрия ( някой каза тези дни, който сее пътища, ще жъне автомобили).След около 150 год. мислене, може и да дойдеш до извода, че ЖП транспорта е много по-екологичен, евтин и дори удобен, ако се вкарат такива пари в него, каквито се вкарват в пътищаЩе ти светне също, че не са 1 милион заетите, а много повече, ако сложи човек и сервизи, масла, аксесоари, администрация, пътна полиция и инфраструктура, Изобщо Андеарс, бедна ти е фантазията как би изглеждала Европа, ако автомобила престане да е мечта и гордост на всеки бройлер, наричан гордо "средна класа" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар