IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пионерска визия или чиста лудост

Готова ли е Норвегия за пълната забрана на бензиновите и дизеловите коли

12:40 | 16.08.16 г. 9
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

В битката срещу климатичните промени Норвегия посяга към драстични мерки. Правителството възнамерява да вкара за гласуване в парламента пълна забрана на регистрации на нови бензинови и дизелови автомобили след 2025 г. С това трябва значително да бъдат намалени емисиите вредни газове. Това представлява и много важен елемент от Националния план за транспорта, който в момента е предмет на разгорещени спорове в страната. Транспортният сектор е отговорен за една трета от емисиите на въглероден диоксид в Норвегия, предава DPA.

И други видове транспорт се предвижда да бъдат обърнати наопаки. След 2030 г. всички нови кораби и фериботи трябва да бъдат беземисионни, а във въздушния транспорт и при транспорта с камиони трябва да бъдат ползвани само биогорива. 

Страната с малко над 5 млн. жители вече е лидер по отношение на електрическата мобилност. В нито една друга държава в Европа няма толкова много електрически автомобили на глава от населението. Вече 15% от всички новорегистрирани коли се движат с помощта на електричество. А този дял се покачва.

Норвегия, която забогатя преди всичко заради своите петролни и газови залежи, генерира почти 100% от своето електричество от незамърсяващи околната среда източници – вода и вятър. Придобиването на електрически автомобил се подпомага значително от властите – с данъчни облекчения и отпадане на различни такси. 

Държавата обаче загуби от това данъчни постъпления за 2,3 млрд. крони (243 млн. евро) и сега обмисля дали да продължи с тази политика, или моделите на Tesla, VW и Nissan са достатъчно атрактивни и без тези стимули?

Главният проблем на задвижваните с ток коли са батериите. С един Nissan Leaf за около 200 000 норвежки крони (21 000 евро) може да се изминат около 200 километра с едно зареждане, а Tesla Model S за 900 000 крони трябва да се зареди след 500 километра. А станциите за зареждане дори и в Норвегия са кът. 

Луизе Брунборг-Нес има лош опит с такива коли. 38-годишната норвежка си е купила преди няколко месеца употребяван електрически автомобил и почти веднага е закъсала с него. „Бях напълно отчаяна“, разказва майката на три деца. С много мъка успяла да стигне до станция за зареждане.

От тогава тя е развила "rekkevideangst" – тревожност за разстоянията. Сега тя ползва своята електрическа кола почти само за пазаруване и ако децата трябва да бъдат закарани на тренировка по футбол. По-дългите пътувания семейството предприема с втората си кола - дизел.

„Аз не мисля, че електрическите автомобили са бъдещето", казва продавачът на автомобили Ханс-Петер Клевен. Специалистът по марката Volvo смята, че хибридните автомобили и превозните средства, ползващи водородни клетки, ще се наложат в дългосрочен план. „Просто е – собствениците на електрически коли трябва да планират твърде много. Това просто не е практично".

И Нилс Сьодал от автомобилния клуб NAF предупреждава, че преди Норвегия да забрани колите с двигатели с вътрешно горене, трябва да се случат много неща. „Трябва да бъдат построени още повече зарядни станции, особено за водородните превозни средства". Защото такива почти няма. В допълнение и батериите на електрическите коли трябва да станат по-добри и да позволяват изминаването на по-дълги разстояния. „Но все пак и тези неща се случват“, казва Сьодал. 

И наистина - батериите стават все по-мощни. Nissan обяви през есента, че следващото поколение на Leaf ще има пробег от 500 километра.

Важна предпоставка за успеха на прехода към щадящите околната среда превозни средства е запазването на данъчните предимства за собствениците на такива коли. Хората просто трябва да приемат, че държавата ще загуби част от приходите си, казва Сьодал.

И в националния транспортен план се препоръчва колите с малки или никакви емисии да бъдат данъчно стимулирани. Но правителството, което се състои от либерали и консерватори, вече планира да се откаже от това. „Четирите несоциалистически партии са единни, че данъчните предимства за коли с нулеви емисии трябва поетапно да бъдат намалявани след 2017 г.“, казва Николай Астръп, ръководител на транспортната комисия в парламента.

Засега се планира данъкът за автомобили да важи отново и за електрическите коли след 2018 г., а освобождаването от ДДС да бъде заменено с еднократна субсидия. Свободното придвижване по бус лентите вече е ограничено в някои градове. А дали собствениците на електрическите коли ще могат да продължат да паркират безплатно, ще трябва да решава всяка община. През пролетта на следващата година планът трябва да бъде вкаран за гласуване в парламента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:38 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 6 rate down comment 4
scott
преди 7 години
начи не променя радиационниа фон, а? Тва ако имаш само ена централа - да. обаче има хиляди по светъ! И на всичкото отгоре, съхраняват отработеното гориво или в солници под земята, или ги прават на ядрени бойни глави - тоест изпускат си свибидно радиациа в атмосферата.....ей затва имаме 0.13 микросиверта в софиа. и варира до 0.15! не е опасно, но не е нищо. и само ше се качва. лова бас, че в средните векове фона е бил 0!АЗ ТВА ЗА ПРОМЕНАТА И КАТАСТРОФАТА НЕ ГО ОТРИЧАМ! ОБАЧЕ, ПРОПАГАНДАТА ИЗПОЛЗВА ТОЗИ СТРАХ НА ЮЗЪРА и го кара да се ръси с непосилни пари за "електрокола"! АПА ВОЕННИТЕ СИ ДЕЙСТВАТ. И ефекта за юзъра и за климата е кат отрицателна лихва. Докат не се почне от военните - катастрофес, сигурна на 100%! Пропагандес и тесла може само да те зароби с хиляди за ненужна кола, се ено си благодетел на човешкиа род. така не е ли по-отвратително, а?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 2
supertrader
преди 7 години
Подгонил те е нещо радиационния фон, атомните реактори не излъчват радиация и не променят климата. При тях неудобството е че мощността не може да варира в широки граници и корекцията и става относително бавно. Иначе да се използват толкова мащабно въглеводородите повярвай води до промяна на климата, промяната на температурите само с няколко градуса ще ни докара климатична катастрофа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 7
scott
преди 7 години
ГРАЖДАНИН, когото са му разяснили честно целта - може да спрем да карам автомобили въобще. тоес, чак тогава ше почнем да събирам разделно и да се почуствам виновен за ЗАМЪРСЕВАНЕТО на планетата земя.Преди тва: земи тоя фас, нати тез изпарениа. без капка съжаление или чуство за вина.ТЕСЛА, ШЕ ГРЕЗНЕШ ТЕСЛАТА, С ГЛУПОС НЕ МОЖ ДА ЗОМБИРАШ ХОРАТА ДОТАМ, ЧЕ ДА ИЗУЕЗЕШ НА ПИЧАЛБА.или па можеш?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 11
scott
преди 7 години
ШЕ ПУКЯСАМЧ ОТ СМЕХ БЕ! ТОВА НЕ Е НИТО ЛУДОСТ, НИТО ВИЗИОНЕРСТВО....А ЧИСТО И ПРОСТО ЛОБИЗЪМ ОТ НАЙ-ГАДЕН, ДОЛЕН ВИД!!!! Норвегиа седна на средниа пръст!Аз си обесневам сичко със препоръката на голдмън сакс да се купуват акции на тесла. Та, тез еврейчета не могат да загубат, не искат да загубат и не си и помислят да загубат. ЗАТВА: ШЕ ШАНТАЖИРАМЕ ДОБЕЗКРАЙ СЛАБОТО, ТОЛЕРАНТНО И ДОБРОНАМЕРЕНО ПРАВИТЕЛСТВО НА НОРВЕГИА И НА КОЙТО ТАМ СЕ ПОДДАДЕ ОЩЕ - да се стимулират "колите" на тесла, като едновремемнно с тва се ЗАБРАНАТ сички други! О,тесла ти, искаме 30000% ръст, о наша тесла.....ПОВРЪЩА МИ СЕ БЕ.ВНИМАНИЕ ЕВРЕЙЧЕТАТА И НОРВЕЖЦИТЕ! Давам ви алгоритъм за борба с "глобалното затопляне".1. Шът даун на атомните електроцентрали и затихване на радиацонниа фон.2. разобличаване на военните като най-гоуемите вредители на природата и планетата. изстрелване у космосъ на сичките ядрени бойни глави.3. край на гражданските полети на авиациата.УРА! ГОЛЕМИТЕ ВРЕДИТЕЛИ СА ОБЕЗВРЕДЕНИ. СЪГЪ, КАТ ГР
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 0
needtoknowmore
преди 7 години
Затова са измислили графенът!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 9 rate down comment 3
supertrader
преди 7 години
На ел.автомобилите основния проблем е че трябва да се зареждат батериите им, втория проблем е лошото съотношение тегло - акумулирана енергия. Работата ще стане само с ниско енергийни атомни реактори, но те са в стадия на когато с термоядрен синтез първо се прави бомба и чак десетилетия по късно термоядрени реактори. Нищо няма да се зарежда - качваш се и се движиш, тогава ще наблегнат на придвижване във въздуха.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 5
supertrader
преди 7 години
Импе така сгодно ще им стане за живот че ще се нагълтат с вода, всяка печалба си има своята цена. Ти само гледай какво ще им се случи на арабите. На норвежците си има причина да им припарва и ще се молят да се случи чудо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 27
Императорът
преди 7 години
Простаци. Нали печелите от добивът на слуз, бе - сулювци? Нали като се стопли климатът, при вас ще стане малко по-сгодно за живот?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още