През последните няколко месеца мениджърите на германския автомобилен концерн Volkswagen изпитваха сериозни затруднения, занимавайки се интензивно с въпроса за изграждането на нова фабрика за автомобили. Бързо стана ясно, че заводът трябва да бъде построен в Турция, близо до Измир.
Местоположението се откроява от другите опции като значително по-евтино и предлага по-добри възможности за продажби, твърдят представители на Борда на директорите и на Надзорния съвет. Ето защо е било взето предварително решение в полза на Измир, фаворизирайки Турция пред България и други страни от ЕС.
С влизането на турските войски в Северна Сирия обаче ситуацията се промени коренно, твърди германският икономически всекидневник Handelsblatt. В тази среда не може да има решение в полза на страната, твърди в своя публикация късно в понеделник медията, позовавайки се на източници от концерна. Ето защо засега договор с властите в Анкара няма да бъде подписан.
От Volkswagen обявиха във вторник, че отлагат решението си за завода на стойност 1,3 млрд. евро заради започналата миналата седмица турска операция в Сирия, съобщава Bloomberg.
Германският автомобилопроизводител вече създаде свое турско подразделение в западния град Маниса в началото на октомври, с което постави основите за начало на производствената си дейност в Турция. Въпреки това противоречивите решения на президента Реджеп Ердоган и негодуванието срещу тях в Брюксел разколебават компанията.
„Решението за построяването на нов завод беше отложено от Управителния съвет“, посочват от VW. „Следим отблизо ситуацията и сме притеснени за настоящото развитие“, допълват още те.
Заради военната си офанзива в Сирия Турция попадна под силна международна критика. В понеделник германското правителство призова за незабавно спиране на военната операция, с която властите в Анкара искат да създадат зона за сигурност за бежанци и да изкарат бойците на кюрдската милиция YPG извън границата. Като конкретна причина за инвазията се посочва обявеното изтегляне на американските войски в района от страна на американския президент Доналд Тръмп.
Тъй като Конгресът на САЩ не подкрепя Тръмп по този въпрос, Вашингтон наложи санкции над министри и организации. Вложителите реагираха с разпродажби, а междувременно истанбулският индекс ISE100 се срина поради заплахите за санкции в понеделник с над пет процента. Турската лира също е под натиск.
От гледна точка на голяма корпорация като Volkswagen, която иска да инвестира повече от 1 млрд. евро, това са непредвидими обстоятелства. Ако листнатата на Dax компания сега предприеме официалната стъпка, това може да навреди сериозно на имиджа ѝ.
Ето защо компанията изразява предпазливост. „Ние наблюдаваме ситуацията с голяма загриженост", заяви говорител на VW пред Handelsblatt. Той посочва още, че решението за местоположението на завода навлиза в последната фаза, но не коментира подробности.
От икономическа гледна точка обаче Volkswagen иска да се придържа към Турция като място за производство на моделите Passat и Superb, твърди говорителят на концерна, като поясни, че материалът на Frankfurter Allgemeine Zeitung за пълен отказ от Измир не отговаря на истината.
Долна Саксония, един от големите акционери в компанията, възнамерява да изчака с решението, докато трае военната операция в Сирия. Ако бъдат убити цивилни жертви, не може да има решение в полза на Турция, твърдят източници. Засега е ясно едно – процесът по окончателния избор ще се измести с месеци, защото не се очаква бързо решение в сирийската криза. Това може да е коз в ръцете на България, защото самият Volkswagen не може да отлага решението си повече от няколко месеца. В крайна сметка заводът трябва да заработи през 2022 г.
България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.
*Информацията е актуализирана към 10:40 ч.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай


преди 6 години Трябва да се правят инвестиции, иначе губиш продажби и пазарен дял. Но, това че отлагат, а не се отказват е пълен срам за германците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Форд също не се славят със спазването на права и свободи на работниците - прочети за заводът им в Бразилия - Фордландия, който в крайна сметка е унищожен от работнички бунт. По-скоро това, че са създадени от фюрера е историческа шега с алчността и безскрупулността на въпросната компания. Не знам какво е антисемитски автомобил :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Щом мислиш, че има значение от кой е създадена... Впрочем, Фюpepа е заимствал идеята за "народна кола" от Хенри Форд. Той му е бил голям почитател и дори е имал негов портрет в кабинета си. Форд също така яростно е мразил евpeите. В годините преди войната е издавал антиceмитско списание. По твоята логика, Форд трябва да е антиceмитски автомобил :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Северна Сирия е най- доброто място за тях . Лагерите ще осигуряват безплатна работна ръка . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години "Ако бъдат убити цивилни граждани, не може да има решение в полза на Турция" - не мисля, че това е проблем за компанията, създадена от Адолф :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години В такива времена не се правят инвестиции . Ако имат доби намерения , VW трябва превантивно да започнат закриване на заводи , а не обратното . Дано и на тях да им е дошъл акъла . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Под сурдинка все пак изтече информация каква е целта на VW - заради постоянно повишаващите се екологични норми в ЕС и невъзможността дизеловата технология да им отговори Швабите си търсят място където безпроблемно да продължат да продават дизеловите си модели . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Не знаех че мръсн@ е мръсн@ дума! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Забравих че б***нк@ е *** дума! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Това е въпрос, който трябва да интересува Първа инвест банк и много по-малко нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар