Какво е 5G? 5G е супер бърз комуникационен протокол, който ще даде сериозни предимства за много технологии, свързани с автомобилите и по-специално критичните за безопасността системи за помощ на водача.
Една от най-силните страни на 5G е ниската латентност, което означава по-малко закъснение между дадена и получена команда. Това може да означава времето между виждането на препятствието и натискането на педала на спирачката. Когато говорим за данни, 20-те милисекунди за 4G намаляват до между една и пет милисекунди за 5G. На практика без забавяне. Закъснението в човешкото време за реакция е около 200 милисекунди, така че шансът да бъде избегнат сблъсъкът с 5G е по-голям, посочва в свой материал Automedia.
От години инженерите изследват и разработват комуникацията V2X (превозно средство към всичко друго, например превозни средства или инфраструктура). Тя позволява на превозните средства да комуникират с движещи се, неподвижни и временни предмети, предупреждавайки водача за нещо зад ъгъла, преди още той да може да го види. Това може да са ремонти, пешеходци, насрещно аварийно превозно средство или повредена кола.
Ранните изследвания разчитаха на стандартно безжично предаване на данни, използвайки същата технология като домашната wi-fi мрежа. Проблемът е, че надеждността му е същата като на домашната wi-fi мрежа.
Тук се намесва 5G, която е проектирана да работи надеждно с машини от всякакъв тип, освен с мобилни телефони. Технологията може да издържи повече в натоварена градска среда и ще може да се справя с обекти, движещи се с висока скорост. Очаква се да бъде основен фактор, позволяващ на автономните превозни средства да взаимодействат помежду си и с други неща.
През миналата година завърши проектът 5GCAR, ръководен от телекомуникационния гигант Ericsson. Той показа как 5G може да помогне за синхронизирането на скоростта на превозни средства, навлизащи в магистрали – нещо, с което шофьорите често не се справят добре.
Интелигентните и автономни 5G-базирани функции ще отнемат време, така че за идентифициране на превозни средства, които не са оборудвани с 5G, ще се използват камери. Тези камери ще предават подробности за скоростта, позицията и траекторията си на автомобилите с 5G чрез система за планиране на маневри.
Другите функции включват възможност за далечно виждане, при която автомобилът ще получава данни от насочените напред камери на предните автомобили, като дава на водача си безпрепятствено изображение на пътя пред него в реално време.
Пътните сензори също могат да засичат хора, излизащи от сляпо място, например зад кола, която чака да завие надясно на светофара. Системата може да направи разлика между потенциален сблъсък с човек и некритична ситуация, в която човек се е насочил, но още не е достигнал опасната зона.
Всичко това ще включва огромен обем на трансфер на данни, в което 5G отново блести, защото е 100 пъти по-бърза от 4G. Пътят пред системата е дълъг, но развоят на 5G започна миналата година вероятно ще навлезе в крак с развиващите се технологии на превозните средства.


Борисов готов да говори за оставка, след като българите започнат да теглят евро от банкомата
Виц на деня - 10 декември
Мачовете по ТВ днес (10 декември)
Депутатите дебатират искането за оставка на кабинета "Желязков" (НА ЖИВО)
Без ток във Варна на 10 декември 2025
Трейдърите на опции се готвят за бурна търговия с акции след решението на Фед
Петролът се стабилизира след най-големия двудневен спад от месец
Възходът на европейските отбранителни акции тепърва започва, смята Morgan Stanley
Драмата около Warner Bros. ще стане още по-пикантна
Среброто скочи над $60 за първи път, а спекулантите преследват възходящия импулс
BYD произведе 113 GWh батерии и обяви война на дефектите
Mercedes прелетя над кръгово, след като шофьорът припадна
Те инвестираха милиони в електромобили. Сега са заплашени от фалит
Защо Формула 1 се отказа от предното разположение на двигателя
10 от най-великите творения на Zagato
КНСБ подкрепя исканията за по-високи заплати на медицинските специалисти
Д-р Росица Кръстева, д.м.: Скринингът е доказано ефективен, успява да установи рак в ранен стадий
Шофьор удари велосипедист на пешеходна пътека в Пловдив
Къде в София няма да има вода на 11 декември?
ДБ внасят промени в Закона за НСО, искат забрана за охрана на депутати