На фона на един все по-дигитализиращ се свят чиповете се оказват малък, но все по-значим компонент. А много бързото дигитализиране на живота ни и дори т.нар. паническа дигитализация заради пандемията, когато една част от физическия свят трябваше да бъде заменена от виртуален, доведе до изключително висок ръст в потреблението на чипове, една голяма част от които се интегрират в автомобилните системи. И тъй като производителите на чипове не могат да увеличават безкрайно капацитета си, за да задоволят шоковия ръст на потреблението и затова трябваше да приоритизират, станахме свидетели на това как смартфоните победиха автомобилите в борбата за чиповете. Това мнение изказа автомобилният експерт Калоян Желев в предаването „UpDate“ на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му към конкуренцията от мобилните устройства и компютри се добавя все повече и бялата техника, която става все „по-умна“ и също използва чипове.
Гостът коментира и темата от последните дни, че Apple се готви за навлизане в сектора за производство на електромобили.
„Интересът на голям играч като Apple в бъдещето на автомобилната автономия изглежда на пръв поглед логичен. Но компанията се интересува само от автономни автомобили, които няма да бъдат продавани, а просто ще осигуряват мобилността като услуга. Това няма да са автомобили, които индивидуалният потребител ще може да си купи“, казва Желев.
Той допълва, че Apple се нуждае от автомобилен партньор, който да произвежда платформите, върху които технологичния гигант да слага проектиран от нея софтуер и хардуер, за да може да предлага крайната услуга.
„Разликата между производството на мобилни телефони и автомобили е, че срещу себе си обикновено имате производители, които са инвестирали труден за осмисляне колосален ресурс от време и средства в изграждането на идентичността на марките си. Превръщането на един такъв производител с традиции и със съответното пазарно присъствие и репутация в анонимен доставчик на платформи за крайния продукт, който ще носи емблемата на друга марка, е много деликатен и труден за постигане баланс на интереси“.
Желев е категоричен, че Apple скоро няма да има успех с намирането на автомобилен партньор по формулата, която те сами са заложили с първоначалния си план на проекта.
„Бъдещето на автономната мобилност засяга пряко автомобилните производители. Кой би пуснал вълка в кошарата, създавайки нов конкурент, при това с доста сериозни възможности?“, риторично попита той.
Целия разговор вижте във видеото.
Всички гости на предването „UpDate“ може да видите тук.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво
преди 4 години "Това няма да са автомобили, които ин дивидуалния потребител ще може да си купи""You will own nothing, and you will be happy."тоя епъл май пие от извора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар