IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще дойде ли краят на дизела и бензина още през 2035 г.?

В момента 55% от всички налични точки за зареждане са съсредоточени в Нидерландия, Франция и Германия

08:49 | 18.06.21 г. 17
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Jason Alden/Bloomberg</em></p>
<div>
	<div>
		&nbsp;</div>
</div>

Снимка: Jason Alden/Bloomberg

 

След малко по-малко от четири седмици Европейската комисия ще разкрие как ще накара континента да постигне своите климатични цели. Това ще бъде дебел пакет от дванадесет законодателни предложения. Новите правила имат за цел да ограничат консумацията на енергия. Съществуващи разпоредби трябва да бъдат затегнати, включително граничните стойности за количеството CO2, което автомобилите все още могат да отделят.

Сега автомобилната индустрия е стряскана от спекулации за намаляване на тези граници до нула до 2035 г. Списанието Politico съобщи първо за тази стойност. Говорител на ЕК не пожела да коментира темата пред Handelsblatt, тъй като законодателната дискусия все още е в ход. Той потвърди обаче, че „новите пределни стойности трябва да гарантират ясен път към мобилност без емисии“. 

Производителите предупреждават за съкращаване на работни места в индустрията: „Ефектите върху работните места, особено в сектора на доставчиците, ще бъдат значителни“, казват от Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). Дори и досегашните цели на ЕС биха могли да засегнат около 215 000 работни места.

VW не намира планираното в Брюксел затягане на климатичните цели за толкова драматично. Твърди, че е подготвен за него. Рамковите условия за разширяване на електромобилността обаче трябвало да са правилни. Според VW това включва съответна инфраструктура за зареждане и производство на достатъчно зелена електроенергия.

Представители на индустрията определиха планираното от ЕК като първа стъпка до 2030 г. затягане на емисиите на CO2 от 55 на 60 процента като „осъществима“. Очакваше се, че Брюксел ще подготви това допълнително затягане, за да изпрати „политически сигнал“.

„Ако се приспособите към 55 процента, вероятно можете да управлявате и 60 процента“, казват анализатори. Намалението с 60% до 2030 г. също така е и „червена линия“, казват източници от бранша. За по-малко от десетилетие едва ли би могло да се постигне повече, тъй като всички производители на автомобили заедно ще трябва да построят голям брой нови фабрики за акумулатори и да осигурят необходимите доставки на суровини.

И в Европейския парламент се смята за реалистично ЕК да направи такова широкообхватно предложение. Някои депутати обаче вече обявяват съпротивата си. „Взехме решение за граничните стойности едва през 2019 г. Не разбирам защо комисията иска да ги преразгледа две години по-рано от планираното “, казва Йенс Гизеке (християндемократ).

„Няма правна сигурност и сигурност за планиране. Комисията не се придържа към споразуменията“, казва пък  социалдемократът Исмаил Ерту. „На фона на инфраструктурата, която имаме в момента, е нереалистично да продаваме само електрически превозни средства през 2035 г. Всички държави членки ще трябва да инвестират масово в зарядни станции. Не виждам как ще стане това“.

Регламентът все още предлага вратичка за производителите на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Класическите двигатели също могат да работят с електронни горива (E-Fuels), т.е. със синтетични горива, направени от слама, например.

Индустрията изисква това да бъде запазено, т.е. не само да се разчита на напълно електрифицирани коли. Колкото по-бързо се затягат климатичните цели в транспортния сектор, толкова по-трудно е да се изпълнят те. А и електрогоривата все още трябва да се произвеждат с много електричество и са скъпи. Производителите на електрогоривата нямат времето да станат по-ефективни и по-евтини.

Последна актуализация: 13:39 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

7
rate up comment 4 rate down comment 1
zelka007
преди 2 години
напълно възможно в ЕС да не се продават вече дизели . всички значими производители на дизелови двигатели имат планове и срокове за спиране на производството на двигателите . разработката на технологията я прекратиха. за бензиновите двигатели може би ще има гратисен период , комбинирани като хибридни ... мише , никой нема да си виси кабели със "щепсели" от балконите ... :))) ... в апартаментите не са предвидени такива токове ... :))) ... освен това една обикновенна батерия от 35кВтч на "щепсел" се зарежда за 13-15 часа . има си гаражи за тази цел и зарядни станции ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 1
Зайо Байо
преди 2 години
Аха, сигурно 3/4 от населението в Европа ще трябва да мине на коне и каруци след 10-15 години. Ама сигурно ще измислят някакво законодателство каруците да са електрически!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 3
khao
преди 2 години
без да чета статията... отговора е не
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 3
khao
преди 2 години
без да чета статията... отговора е не
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
khao
преди 2 години
без да чета статията... отговора е не
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 2
IQ96
преди 2 години
Европарламента взема решения, но парламентаристите разбират от тази тема толкова, колкото и нашите. Да, не се заблуждавайте, че и там няма калинки. Законите хубави, ама изпълнението им-невъзможно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 7
michaelis23
преди 2 години
поредните глупости, ако нема некво гориво сходно на петрола, то остааме на него и точка. Всички останали кретении с колите как били "екологични на ток" ама шиткойна не бил екологичен на ток мое само да хоите у на леля си чорапите .... За последните 5 години такива безмислени преписани статии с нищо не са допринесли, нит виждам щепсели пуснати от балконите да зареждат нит електрокари виждам наоколо, нема и да видим ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още