IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

„Единственият резултат от подобни условие е създаването на допълнителни и напълно излишни пречки, които не помагат с нищо“, категоричен е Заимов.

От своя страна Левков смята, че тук става въпрос за средства, които се отпускат за постигане на резултати в борбата с мръсния въздух. „По-широкото навлизане на електромобилите ще стане, ако досегашните правителства осъзнаваха потенциала на електрическата мобилност като индустрия, сектор, бизнес и огромна възможност за страната ни да стане център на такава за Балканите“, изтъква Левков. „С огромна надежда очакваме да видим какво ще е отношението на новото правителство“, добавя автомобилният експерт.

Силата на политиката

В много европейски страни преходът към електрическа мобилност зависи от набора от местни и национални политики, които едновременно да ограничават и стимулират потребителите, за да отворят широко пространство за внедряването на екологично чисти превозни средства. Някои от тези политики забраняват достъпа на определени автомобили с двигатели с вътрешно горене до градските райони или до определени пътища. Други стимулират замяната на старите бензинови или дизелови автомобили с нови такива, които отделят по-малко количества емисии на въглероден диоксид или изобщо не отделят. 

Според новата програма “Околна среда” предоставянето на субсидии при покупка на електромобил ще важи само за притежателите на дизелови коли pre-Euro и Euro 1. В тази връзка Мартин Заимов повтори тезата си, че излишно се усложняват тези условия. „Ограничаването на много вредните стари автомобили изисква напълно различен подход, помагащ на притежателите на подобни автомобили. Подозирам поредното делавераджийство“, смята съпредседателят на БАЕПС.

От своя страна Илия Левков заяви, че от обществеността зависи какъв ще бъде темпа на премахването на замърсяващите автомобили.

„Всички сме мълчаливи свидетели на пушещите и убиващи ни автомобили с дизелови двигатели, в т.ч. камиони, автобуси, строителна и земеделска техника. Ние, като общество, трябва да се противопоставяме и непримиримо да изискваме от съответните институции да спрат от движение тези убиващи ни превозни средства“, споделя Левков. „След тях ще трябва да се продължи с тези, описани по-горе, с тези без катализатор. И това трябва да стане максимално бързо и ефективно. Цената на електромобилите няма да е толкова голям фактор, ако те се лизинговат и финансират по вече описания начин“, добавя той.

Левков припомни, че високата цена на мобилните телефони не спря българския потребител да ги ползва.

Моделът на развитието на мобилните телефони е същият и при електромобилите. Така, че цената няма да е фактор“, категоричен е той.

Инфраструктурният проблем

Докато преходът към електрическа мобилност набира скорост, АСЕА продължава да изпраща алармиращи сигнали до Брюксел, че паралелно с налагането на електромобилите страните от ЕС трябва да разширяват със същия темп и зарядната инфраструктура. Тази дейност обаче почти навсякъде в Европа изостава. Макар делът на бързите зарядни устройства в България да е относително голям за средното за ЕС ниво – 39,2%, общият брой станции в страната ни остава малък. Стимулирането на тази индустрия ще бъде от ключово значение за „екологизирането“ на националния автопарк, като държавата и бизнесът трябва да споделят тежестта на тази отговорност, подкрепени, разбира се, от обществеността.

4 4

Снимка: ACEA

Според Мартин Заимов опростяването на регулациите за инсталиране на зарядни станции е необходима мярка, която българското правителство трябва да предприеме. „Общините, съвместно с трите електроразпределителни дружества, трябва да се задължат да определят безусловно подходящи локации за зарядни станции, с предимство в кварталите с блокове“, смята Заимов.

Илия Левков споделя това мнение. „Трябва да се осигури бърза процедура за изграждане на зарядна инфраструктура и инсталиране на възобновяеми енергийни мощности за осигуряване на зелена енергия за зареждане“, посочва той.

От кого може да вземем пример?

„Най-добрият европейски пример е Норвегия“, категоричен е Левков.

Продажбите на електрически автомобили в Норвегия достигнаха рекордно висока нива през септември, подкрепени от силното търсене на моделите на Tesla. Електрическите превозни средства представляват 77,5% от всички нови автомобили, продадени в Норвегия през въпросния месец. През 2020 г. делът на електрическите автомобили в скандинавската страна достига 54% от пазара, като за пръв път надхвърля общия обем на бензинови, дизелови и хибридни двигатели в рамките на една година.

По думите на Левков е необходим системен подход за стимулиране на електрическата мобилност в България. „Скоростта на навлизане на електромобилите в страната е с 50-60% по-висока от тази при конвенционалните автомобили. Обществото е подготвено и е непримиримо към замърсяващите превозни средства с двигатели с вътрешно горене“, заключва Левков.

Според Мартин Заимов страните, от които може да черпи пример България по отношение на налагането на електромобилността, са Нидерландия, Испания, Португалия и Полша.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
залухaв ... :))) ... колко кинти има във фонд козлодуй ... ?! ... а във фонд реактивни отпадъци ... ?! ... ми да те светна в първият има натрупани досега 1,4млрд , а трябва да са малко над 2млрд . това е фондът за закриване на 4-те малки реактора , а за двата големи се мълчи като бит (цензура) , 60% от фондът е европейско съфинансиране ... хаха фащаш ли залухaв , европейците ни дават кинти да затворим според добрите световни практики старите си реактори , щото богатата техническа нация не е отделяла кинти когато е требвало . до 2030 требе да са приключили всички дейности по закриването , кинтите са усвоени над 50% , от този фонд смотaните ви бесепарски правителства санираха разни сгради ... :))) ... некaдърници ... във вторият , требват кинти за преработка на ОЯГ , ми натрупаната сума нема да стигне и за 1/4 от събралото се гориво . тия кинти требе да се събират с цената от АЕЦ-а , ама не се събират за да ви е еффффтин токът смeшник , и да ривете по форумите колко е без пари ядреният ток ... та тъй , нито кинти за закриване на малките реактори , нито кинти за закриване на хилядниците , нито кинти за преработка на ОЯГ , нито кинти за хранилището , което струва почти колкото един нов реактор ... тва ти е изплатеният козлодуй , политкомисарче ... :))) ... хаха , първият хилядник е стартиран1987 и 2017 му е край на експлоатационния срок , колко мислиш че ще може да се удължава във времето ... ?! кинтите за затварянето му ВЕЧЕ ТРЯБВАШЕ ДА СА СЪБРАНИ !!!!!!!!!!!!!!!! ... вторият хилядник е стартиран 1991 . експлоатационният му срок е до 2021 , колко още мислиш че може да работи ... ?! ... че само миналата и тази година ту единият ту другият беше изключват или му беше намалявана мощността няколко пъти поради аварии извън реакторната част ... :))) ... речи политкомисарче , колко според теб ще продължи работата им ... ?! ... и къде са кинтите , които са необходими за затварянето им ... ?! ... тва да не ти е мумията на г.димитров та да я заровят на бакърената и да приключи всичко ... ?! ... б.хти и неграмотното ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 5
alex8712
преди 2 години
Аха, само дето инвеститорите с парите не мислят така - иначе щеше да има дълга опашка от навити... Пък то само един консорциум, начело с чебуРашка, дето даже и държавни гаранции иска, а и там нещо поумря работата напоследък. Така ще е като няма обоснован икономически и финансов анализ за централата - упс, то имаше май един, но го засекретиха, че показваше каква дупка е БеляНе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Абе ти да не си бавноразвиващ се? АЕЦ "Козлодуй" не сме си избили, а токът от нея най-евтин? Затова зелките не по-далече от кацата. Там им е компетентността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
ти още козлодуй не си избил , беляНЕ ще избиваш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
abdul
преди 2 години
при тия цени на тока ше я избием за нула време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
alex8712
преди 2 години
''по-скъпи от АЕЦ "Белене, за която сме прахосали половината от стойността й'' - на око ли го прецени това или как? Досега са изхарчени 3 млрд лв., по оценки са нужни още 17 млрд. лв - не половината, а още 6 пъти по толкова трябват!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 6
aldy
преди 2 години
Ами нали точно с натиск отвън ни спряха три големи енергийни проекта, които ни правеха значими на Балканския полуостров. Какви електромобили, като си нямаме електроенергетика? Сега ще покриваме земеделската земя с фотолунатици и ветрени мелници? Които ще ни излязат по-скъпи от АЕЦ "Белене", за която сме прахосали половината от стойността й. Когато си нямаме национални интереси и приоритети, резултатите са такива огромни разсипии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
vodoley
преди 2 години
Твърдо съм на мнение,че без натиск от вън, нищо в тая държава няма да се промени. И цял випуск от Харвард да дойде да на управлява , няма да е достатъчно на бай *** да му се смени чипа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още