IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

В Ирландия правителството подкрепя налагането на електромобилите с минимална годишна такса за подобни превозни средства в размер на 120 евро и 140 евро за автомобили, отделящи до 50 гр/км емисии на въглероден диоксид. Финансовите стимули в Ирландия достигат 5000 евро за изцяло електрическа кола, както и за автомобил с ниски нива на емисии и с пробег при зареждане на батерията над 50 километра. Други 3800 евро са предвидени при покупка на електрически ванове.

Италианските власти осигуряват данъчни облекчения за собствениците на електромобили в период от 5 години след регистрация. След изтичане на този период данъкът върху автомобила остава намален със 75% в сравнение с таксата за еквивалентно конвенционално превозно средство.

Пряката финансова подкрепа в Италия възлиза на 6000 евро под формата на т.нар. „еко бонус“ за коли, които отделят максимум до 20 гр/км емисии на въглероден диоксид и се продават на цена до 50 000 евро. Съществува и бонус-малус в размер на 2500 евро за автомобили, отделящи над 290 гр/км емисии на въглероден диоксид, с който се цели да ускори прехода към по-чисти превозни средства чрез ускореното премахване на остарелите такива.

Съществува и специален фонд, който предоставя до 8000 евро за покупка на електромобил или плъгин хибрид от категория М1 или лекотоварно търговско превозно средство от категория N1. 

В Латвия от данъци при покупка са освободени електромобилите, като собствениците на такива превозни средства или коли, отделящи под 50 гр/км въглероден диоксид също не плащат годишни данъци, ако колата е регистрирана след края на 2009 г.

Властите в Литва освен данъчни облекчения предоставят и директна финансова помощ в размер на 2500 евро при покупка на електромобил от категория М1, регистриран след 2 април 2016 г. Други 5000 евро са осигурени за придобиване на електромобил от категория М1, произведен не по-рано от шест месеца преди първата му регистрация. Още 1000 евро се предоставят за извеждане от експлоатация на стар конвенционален автомобил от категория М1, който е бил притежаван от собственика не по-малко от последните 12 месеца.

В Люксембург властите предоставят 50% данъчно облекчение при покупка и минимална  годишна такса от 30 евро за превозно средство, което не отделя емисии. Пряката финансова подкрепа възлиза на 8000 евро за електромобил с батерия, чийто капацитет е не по-голям от 18 киловатчаса, и 3000 евро за електрическа кола с по-голям капацитет на батерията. Подкрепата за плъгин хибрид, отделящ до 50 гр/км емисии, възлиза на 1500 евро.

Правителството в Малта осигурява данъчни облекчения за автомобили, отделящи под 100 гр/км емисии на въглероден диоксид.

В Нидерландия покупката на електромобил е освободена от данъци, като подобно е положението и за притежателите на такива превозни средства. Предвидена е специална схема от стимули при придобиването на малък или компактен електромобил.

Полша също предоставя данъчни облекчения при покупка на електромобил.

В Португалия електрическите коли и тези, които използват възобновяема енергия са освободени от данъци при покупка. За плъгин хибридите данъчната отстъпка достига 75%, ако пробегът при употреба на електричество е над 50 километра, а отделяните емисии са до 50 гр/км. Директната финансова подкрепа достига 3000 евро за физически лица, придобиващи електромобил от категория М1 на цена до 62 500 евро. Компаниите, които закупуват подобно превозно средство ползват бонус от 6000 евро.

Румънските власти не предоставят данъчни облекчения при покупка, но освобождават от годишни такси собствениците на електромобили. Пряката финансова подкрепа за покупка на изцяло електрически коли достига 10 000 евро, като стимулите за плъгин хибриди възлизат на 4250 евро.

В Словакия властите предоставят данъчно облекчение в размер на 0,5% за превозни средства, отделящи до 110 гр/км емисии на въглероден диоксид. Директният финансов бонус достига 7500 евро за чист лек автомобил, 4500 евро за електрически ван, за друго четириколесно превозно средство, което не отделя емисии, или за плъгин хибрид.

Испания предоставя данъчни облекчения както при придобиване на електромобил, така и за собствениците на подобни превозни средства. Директната финансова помощ възлиза на 4500-7000 евро за изцяло електрическа кола и автомобил с горивни клетки. Бонус от 2500 до 5000 евро е предвиден и за плъгин хибридите при покупка от физически лица. За електрически ванове и камиони стимулът достига 9000 евро.

Властите в Швеция не предлагат данъчни облекчения, но осигуряват щедри финансови стимули при покупка на електромобил. За придобиването на лекотоварно превозно средство, което не отделя емисии, бонусът възлиза на 60 000 шведски крони. Други 59 286 крони се предоставят при покупка на плъгин хибрид, отделящ до 1 гр/км емисии, като сумата спада до 10 000 крони за подобен автомобил, чийто емисии достигат 70 гр/км.

Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

18
rate up comment 1 rate down comment 0
supertrader
преди 2 години
То няма нужда да се субдидират електромобили, имат по малко части и са лесни за производство, могат да бъдат много по евтини стига да са им евтини батериите. Също могат да се направят много лесни за сервизиране, поправка. Стига да има евтин ток, който да е по евтин от петролните горива електромобилите сами ще се разпространят поне 5 - 10%, защото неудобството със зареждането няма как да се компенсира. Дефакто ще оскъпят тока, защото горивата и енергията си се балансират като цена. В крайна сметка хората имат нужда от транспортни средства на които да разчитат, но транспортно средство което се задвижва само с един вид гориво не е сигурно и ще станат многогоривни и така въпроса ще се реши.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 1 rate down comment 3
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Ами против ще си, Медузин, щото пак ще гледаш от спирката на трамвая как хората карат нови ел.автомобили. :))) Комплексите през ушите вече ти избиват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 3
Императорът
преди 2 години
По темата - КАТЕГОРИЧНО съм против държавата да финансира някакви турбoгъ3ета да си купуват електрически брички. Който иска електро-таралясник, да си го купи сам. Децата ще събират капачки за закупуването на кувьози, един медицински хеликоптер нямаме, елетрически коли на разни пърчовци ще купуваме !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 5 rate down comment 4
Императорът
преди 2 години
Много ясно, че руснаците ще искат държавни гаранции. Нали криминалният престъпник и национален предател - живoтнoто бойкоборисов скъса подписан договор с Росатом по заповед на трима щатски сенатори? Последната им оферта бе - те да поемат и финансирането на проекта срещу това да прибират печалбите за 20 години напред при 10 евроцента твърда цена на токът. По логиката на Зелков - щели са да са вътре, самите Росатом не могат си направи сметката. Ако не бе кортофоглавият сkoт - първи блок щеше да е завършен 18-а година, а втори - 19-а - и сега нямаше да треперим и да плащаме безумни сметки за електроенергия !!! Самият факт, че Картофоглавият не е осъден и застpeлян, показва, че не сме държава, а разграден двор...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 5
zelka007
преди 2 години
политкомисарче , не казвам никъде че е губеща , а че стинкаджийте не искате да й плащате цената ... !! ... най-скъпият ток след този от газова централа е ядреният . не случайно не ги строят , когато има друг избор . ядрени централи строят само много силни икономики . като е толкова изгодно и ефффтино с ядрени във франция , защо техният ток е най-скъпият в ЕС ... ?! ... не трябва ли да е най-ефффтинко там ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 3
vodoley
преди 2 години
Колега, не съм чувал ЕС да са ни спирали проект за ВЕЦ !? Второ ако се случи да спрат такова нещо, хич няма да се учудя след като няма гаранции, че някой няма отново да изнася чували от банка и да ги отнася в някое други измерение. След като сме неспособни да си направим сами собствен такъв проект и той да е хем печеливш, хем природосъобразен. , Няма за какво да се цупим на тези които се опитват. Просто тук и Студен синтез да измислим, той ще е неизгоден финансово защото има мнооооого шкафчета за пълнене с кюлчета. А за любителите на "чистата" ядрена енергия.....много ми се иска да попитат за мнение някой от спасителите във Фукушима.......(мир на душите им)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 2
aldy
преди 2 години
Значи Г.а.н.ю. е мр.ъс.на дума?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 1
aldy
преди 2 години
Значи Г.а.н.ю. е *** дума? Нашият национален герой? Браво, бе 0ткачалки!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Зелките не по-далече от кацата. Тия философии за губеща ядрена енергетика ги пробутвай на пинд0станци. Па и на френците. За *** всичко е губещо, щото не може всичкото да се открадне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 2
aldy
преди 2 години
Дупка има в кратуната ти. Значи във Франция АЕЦ са изгодни, а у българско са губещи? И това било заради негодните руски технологии, какво друго може да е? Хем ви изнасяха боаклука навън, за да го преработват и съхраняват те. Абе когато човек е глупав, то е за дълго. И все някой друг му е крив. А простото обяснение е, че наште крадат като за последно. И как при това положение "Росатом" ще инвестират без държавни гаранции? Ти съвсем за откачалки ги смяташ. Ама са монополисти на пазара за ядрено гориво. Щото мноо изостанале.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още