IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

В Ирландия правителството подкрепя налагането на електромобилите с минимална годишна такса за подобни превозни средства в размер на 120 евро и 140 евро за автомобили, отделящи до 50 гр/км емисии на въглероден диоксид. Финансовите стимули в Ирландия достигат 5000 евро за изцяло електрическа кола, както и за автомобил с ниски нива на емисии и с пробег при зареждане на батерията над 50 километра. Други 3800 евро са предвидени при покупка на електрически ванове.

Италианските власти осигуряват данъчни облекчения за собствениците на електромобили в период от 5 години след регистрация. След изтичане на този период данъкът върху автомобила остава намален със 75% в сравнение с таксата за еквивалентно конвенционално превозно средство.

Пряката финансова подкрепа в Италия възлиза на 6000 евро под формата на т.нар. „еко бонус“ за коли, които отделят максимум до 20 гр/км емисии на въглероден диоксид и се продават на цена до 50 000 евро. Съществува и бонус-малус в размер на 2500 евро за автомобили, отделящи над 290 гр/км емисии на въглероден диоксид, с който се цели да ускори прехода към по-чисти превозни средства чрез ускореното премахване на остарелите такива.

Съществува и специален фонд, който предоставя до 8000 евро за покупка на електромобил или плъгин хибрид от категория М1 или лекотоварно търговско превозно средство от категория N1. 

В Латвия от данъци при покупка са освободени електромобилите, като собствениците на такива превозни средства или коли, отделящи под 50 гр/км въглероден диоксид също не плащат годишни данъци, ако колата е регистрирана след края на 2009 г.

Властите в Литва освен данъчни облекчения предоставят и директна финансова помощ в размер на 2500 евро при покупка на електромобил от категория М1, регистриран след 2 април 2016 г. Други 5000 евро са осигурени за придобиване на електромобил от категория М1, произведен не по-рано от шест месеца преди първата му регистрация. Още 1000 евро се предоставят за извеждане от експлоатация на стар конвенционален автомобил от категория М1, който е бил притежаван от собственика не по-малко от последните 12 месеца.

В Люксембург властите предоставят 50% данъчно облекчение при покупка и минимална  годишна такса от 30 евро за превозно средство, което не отделя емисии. Пряката финансова подкрепа възлиза на 8000 евро за електромобил с батерия, чийто капацитет е не по-голям от 18 киловатчаса, и 3000 евро за електрическа кола с по-голям капацитет на батерията. Подкрепата за плъгин хибрид, отделящ до 50 гр/км емисии, възлиза на 1500 евро.

Правителството в Малта осигурява данъчни облекчения за автомобили, отделящи под 100 гр/км емисии на въглероден диоксид.

В Нидерландия покупката на електромобил е освободена от данъци, като подобно е положението и за притежателите на такива превозни средства. Предвидена е специална схема от стимули при придобиването на малък или компактен електромобил.

Полша също предоставя данъчни облекчения при покупка на електромобил.

В Португалия електрическите коли и тези, които използват възобновяема енергия са освободени от данъци при покупка. За плъгин хибридите данъчната отстъпка достига 75%, ако пробегът при употреба на електричество е над 50 километра, а отделяните емисии са до 50 гр/км. Директната финансова подкрепа достига 3000 евро за физически лица, придобиващи електромобил от категория М1 на цена до 62 500 евро. Компаниите, които закупуват подобно превозно средство ползват бонус от 6000 евро.

Румънските власти не предоставят данъчни облекчения при покупка, но освобождават от годишни такси собствениците на електромобили. Пряката финансова подкрепа за покупка на изцяло електрически коли достига 10 000 евро, като стимулите за плъгин хибриди възлизат на 4250 евро.

В Словакия властите предоставят данъчно облекчение в размер на 0,5% за превозни средства, отделящи до 110 гр/км емисии на въглероден диоксид. Директният финансов бонус достига 7500 евро за чист лек автомобил, 4500 евро за електрически ван, за друго четириколесно превозно средство, което не отделя емисии, или за плъгин хибрид.

Испания предоставя данъчни облекчения както при придобиване на електромобил, така и за собствениците на подобни превозни средства. Директната финансова помощ възлиза на 4500-7000 евро за изцяло електрическа кола и автомобил с горивни клетки. Бонус от 2500 до 5000 евро е предвиден и за плъгин хибридите при покупка от физически лица. За електрически ванове и камиони стимулът достига 9000 евро.

Властите в Швеция не предлагат данъчни облекчения, но осигуряват щедри финансови стимули при покупка на електромобил. За придобиването на лекотоварно превозно средство, което не отделя емисии, бонусът възлиза на 60 000 шведски крони. Други 59 286 крони се предоставят при покупка на плъгин хибрид, отделящ до 1 гр/км емисии, като сумата спада до 10 000 крони за подобен автомобил, чийто емисии достигат 70 гр/км.

Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
залухaв ... :))) ... колко кинти има във фонд козлодуй ... ?! ... а във фонд реактивни отпадъци ... ?! ... ми да те светна в първият има натрупани досега 1,4млрд , а трябва да са малко над 2млрд . това е фондът за закриване на 4-те малки реактора , а за двата големи се мълчи като бит (цензура) , 60% от фондът е европейско съфинансиране ... хаха фащаш ли залухaв , европейците ни дават кинти да затворим според добрите световни практики старите си реактори , щото богатата техническа нация не е отделяла кинти когато е требвало . до 2030 требе да са приключили всички дейности по закриването , кинтите са усвоени над 50% , от този фонд смотaните ви бесепарски правителства санираха разни сгради ... :))) ... некaдърници ... във вторият , требват кинти за преработка на ОЯГ , ми натрупаната сума нема да стигне и за 1/4 от събралото се гориво . тия кинти требе да се събират с цената от АЕЦ-а , ама не се събират за да ви е еффффтин токът смeшник , и да ривете по форумите колко е без пари ядреният ток ... та тъй , нито кинти за закриване на малките реактори , нито кинти за закриване на хилядниците , нито кинти за преработка на ОЯГ , нито кинти за хранилището , което струва почти колкото един нов реактор ... тва ти е изплатеният козлодуй , политкомисарче ... :))) ... хаха , първият хилядник е стартиран1987 и 2017 му е край на експлоатационния срок , колко мислиш че ще може да се удължава във времето ... ?! кинтите за затварянето му ВЕЧЕ ТРЯБВАШЕ ДА СА СЪБРАНИ !!!!!!!!!!!!!!!! ... вторият хилядник е стартиран 1991 . експлоатационният му срок е до 2021 , колко още мислиш че може да работи ... ?! ... че само миналата и тази година ту единият ту другият беше изключват или му беше намалявана мощността няколко пъти поради аварии извън реакторната част ... :))) ... речи политкомисарче , колко според теб ще продължи работата им ... ?! ... и къде са кинтите , които са необходими за затварянето им ... ?! ... тва да не ти е мумията на г.димитров та да я заровят на бакърената и да приключи всичко ... ?! ... б.хти и неграмотното ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 5
alex8712
преди 2 години
Аха, само дето инвеститорите с парите не мислят така - иначе щеше да има дълга опашка от навити... Пък то само един консорциум, начело с чебуРашка, дето даже и държавни гаранции иска, а и там нещо поумря работата напоследък. Така ще е като няма обоснован икономически и финансов анализ за централата - упс, то имаше май един, но го засекретиха, че показваше каква дупка е БеляНе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Абе ти да не си бавноразвиващ се? АЕЦ "Козлодуй" не сме си избили, а токът от нея най-евтин? Затова зелките не по-далече от кацата. Там им е компетентността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
ти още козлодуй не си избил , беляНЕ ще избиваш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
abdul
преди 2 години
при тия цени на тока ше я избием за нула време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
alex8712
преди 2 години
''по-скъпи от АЕЦ "Белене, за която сме прахосали половината от стойността й'' - на око ли го прецени това или как? Досега са изхарчени 3 млрд лв., по оценки са нужни още 17 млрд. лв - не половината, а още 6 пъти по толкова трябват!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 6
aldy
преди 2 години
Ами нали точно с натиск отвън ни спряха три големи енергийни проекта, които ни правеха значими на Балканския полуостров. Какви електромобили, като си нямаме електроенергетика? Сега ще покриваме земеделската земя с фотолунатици и ветрени мелници? Които ще ни излязат по-скъпи от АЕЦ "Белене", за която сме прахосали половината от стойността й. Когато си нямаме национални интереси и приоритети, резултатите са такива огромни разсипии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
vodoley
преди 2 години
Твърдо съм на мнение,че без натиск от вън, нищо в тая държава няма да се промени. И цял випуск от Харвард да дойде да на управлява , няма да е достатъчно на бай *** да му се смени чипа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още