IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

Изпращаме 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2021".

Когато Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) публикува данните за продажбите в Европейския съюз (ЕС) за третото тримесечие, особено впечатление направи близо 270-процентният скок на регистрациите на нови изцяло електрически превозни средства в Българиянай-големият ръст за тримесечието от всички страни в блока. Големи пазари като Германия, Франция и Испания отчетоха двуцифрено повишение на регистрациите.

Но при един по-обстоен преглед се вижда, че обемът на продажбите на електромобили на родния пазар остава изключително скромен – за третото тримесечие броят на продадените електрически коли в България достига 96 спрямо 26 за същото време през 2020 г. За този период страната ни се нарежда на едно от последните места по обем на продажбите, като под нея остават единствено Кипър (20 броя) и Латвия (85 броя). В същото време в съседна Румъния през третото тримесечие са били продадени 1040 електромобила, което на годишна база представлява ръст от 28,9%. 

На какво се дължи това мудно налагане на електрическата мобилност сред българите?

Първото нещо, което прави впечатление, когато даден потребител реши да инвестира в покупката на електрически автомобил, е цената. Да, батерията оскъпява като цяло продукта, но тя не е единствената пречка за кандидат-купувача. Известно е, че редица компании вече разработват технологии, които редуцират значително разходите по изграждане на батерии за електромобили. Една такава батерия е твърдотелната.

Цената на един нов електромобил варира, с малки изключения, от около 30 хил. лв. до над 200 хил. лв. Пример – цената на BMW i3 започва от около 72 хил. лв., а като употребяван автомобил може да се намери и за 25 000 лв.

Цените на електромобили като Hyundai Ioniq, Honda e, Citroen C-Zero и Nissan Leaf не падат под 40 000 лв. Ситуацията е още по-недостъпна при луксозните модели, като Tesla Model S и Model X, чиито цени започват съответно от над 120 000 лв. и 180 000 лв.

В страна, която се нарежда на последно място в ЕС по почасово заплащане на труда, в която средната работна заплата за третото тримесечие на 2021 г. достига 1128,82 лв. (Евростат), налагането на електромобилите на този етап изглежда наистина трудна задача.

3 3

Снимка: Евростат

Много често се говори за развитие на „две скорости“ за страните от блока, като това, може би, важи особено силно за автомобилния пазар, по-конкретно за арената на нови превозни средства. Страни като Дания, Люксембург, Белгия, Франция и Швеция предлагат висок стандарт на живот, високи средни работни заплати и добре развита транспортна инфраструктура. От друга страна, държави като България, Румъния, Унгария, са на опашката на ЕС по отношение на заплащането, стандарта на живот и същата тази инфраструктура.

Внедряването на електромобилите в ДНК-то на българина е социално-икономически въпрос, чието решение зависи от националните политики, насочени не само към транспортния сектор, но и към икономиката като цяло.

Общоевропейските политики, като „Адаптиране към 55“, представена от Европейската комисия (ЕК) през юли, поставят граници, с които страните от блока трябва да се съобразят и спрямо които да настроят собствените си часовници. Но Брюксел остава стимулирането на този преход изцяло в ръцете на националните правителства, които на базата на наложените ограничения трябва да намерят най-правилните и най-ефективни мерки за прекратяването на продажбите на двигатели с вътрешно горене за сметка на по-екологичните превозни средства.

Страните с добре развита автомобилна промишленост могат да разчитат едновременно на правителствената подкрепа и инвестициите от страна на самите производители за постигане на тези цели. Към 30 август 2021 г. в Европа работят 290 съоръжения за сглобяване на автомобили и за производство на автомобилни двигатели. Общо 185 от тези фабрики се намират в пределите на ЕС.  Най-голям брой е съсредоточен в Централна и Западна Европа, като само в Германия, индустриалното сърце на блока, има 41 съоръжения. Страни като Хърватия, Словения, Северна Македония и Финландия разполагат с по едно или две съоръжения.

2 2

Снимка: АСЕА

В същото време в България няма нито една подобна действаща фабрика. Да, германската компания Next.e.GO Mobile потвърди плановете си за изграждане на електромобили в завода в Ловеч, подготвяйки инвестиция за около 140 млн. евро. Да, от стартъпа заявиха, че българското правителство е готово да „осигури поощрително финансиране от 34 милиона евро след успешната реализация на проекта и стартирането на производството“.

Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
залухaв ... :))) ... колко кинти има във фонд козлодуй ... ?! ... а във фонд реактивни отпадъци ... ?! ... ми да те светна в първият има натрупани досега 1,4млрд , а трябва да са малко над 2млрд . това е фондът за закриване на 4-те малки реактора , а за двата големи се мълчи като бит (цензура) , 60% от фондът е европейско съфинансиране ... хаха фащаш ли залухaв , европейците ни дават кинти да затворим според добрите световни практики старите си реактори , щото богатата техническа нация не е отделяла кинти когато е требвало . до 2030 требе да са приключили всички дейности по закриването , кинтите са усвоени над 50% , от този фонд смотaните ви бесепарски правителства санираха разни сгради ... :))) ... некaдърници ... във вторият , требват кинти за преработка на ОЯГ , ми натрупаната сума нема да стигне и за 1/4 от събралото се гориво . тия кинти требе да се събират с цената от АЕЦ-а , ама не се събират за да ви е еффффтин токът смeшник , и да ривете по форумите колко е без пари ядреният ток ... та тъй , нито кинти за закриване на малките реактори , нито кинти за закриване на хилядниците , нито кинти за преработка на ОЯГ , нито кинти за хранилището , което струва почти колкото един нов реактор ... тва ти е изплатеният козлодуй , политкомисарче ... :))) ... хаха , първият хилядник е стартиран1987 и 2017 му е край на експлоатационния срок , колко мислиш че ще може да се удължава във времето ... ?! кинтите за затварянето му ВЕЧЕ ТРЯБВАШЕ ДА СА СЪБРАНИ !!!!!!!!!!!!!!!! ... вторият хилядник е стартиран 1991 . експлоатационният му срок е до 2021 , колко още мислиш че може да работи ... ?! ... че само миналата и тази година ту единият ту другият беше изключват или му беше намалявана мощността няколко пъти поради аварии извън реакторната част ... :))) ... речи политкомисарче , колко според теб ще продължи работата им ... ?! ... и къде са кинтите , които са необходими за затварянето им ... ?! ... тва да не ти е мумията на г.димитров та да я заровят на бакърената и да приключи всичко ... ?! ... б.хти и неграмотното ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 5
alex8712
преди 2 години
Аха, само дето инвеститорите с парите не мислят така - иначе щеше да има дълга опашка от навити... Пък то само един консорциум, начело с чебуРашка, дето даже и държавни гаранции иска, а и там нещо поумря работата напоследък. Така ще е като няма обоснован икономически и финансов анализ за централата - упс, то имаше май един, но го засекретиха, че показваше каква дупка е БеляНе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Абе ти да не си бавноразвиващ се? АЕЦ "Козлодуй" не сме си избили, а токът от нея най-евтин? Затова зелките не по-далече от кацата. Там им е компетентността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
ти още козлодуй не си избил , беляНЕ ще избиваш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
abdul
преди 2 години
при тия цени на тока ше я избием за нула време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
alex8712
преди 2 години
''по-скъпи от АЕЦ "Белене, за която сме прахосали половината от стойността й'' - на око ли го прецени това или как? Досега са изхарчени 3 млрд лв., по оценки са нужни още 17 млрд. лв - не половината, а още 6 пъти по толкова трябват!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 6
aldy
преди 2 години
Ами нали точно с натиск отвън ни спряха три големи енергийни проекта, които ни правеха значими на Балканския полуостров. Какви електромобили, като си нямаме електроенергетика? Сега ще покриваме земеделската земя с фотолунатици и ветрени мелници? Които ще ни излязат по-скъпи от АЕЦ "Белене", за която сме прахосали половината от стойността й. Когато си нямаме национални интереси и приоритети, резултатите са такива огромни разсипии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
vodoley
преди 2 години
Твърдо съм на мнение,че без натиск от вън, нищо в тая държава няма да се промени. И цял випуск от Харвард да дойде да на управлява , няма да е достатъчно на бай *** да му се смени чипа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още