IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Оливер Блуме оглавява Volkswagen без право на гратисен период

Новият главен изпълнителен директор прекарва първия си ден начело на групата далеч от Волфсбург на срещата на глобалното ръководство на VW в Португалия

18:01 | 01.09.22 г.
Новият главен изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме. Снимка: Andreas Gebert/Bloomberg
Новият главен изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме. Снимка: Andreas Gebert/Bloomberg

Ръководителят на марката луксозни автомобили Porsche AG Оливер Блуме оправда избора на надзорния съвет на Volkswagen Group да замести досегашния главен изпълнителен директор Херберт Дийс веднага след назначаването си. В отворено вътрешнофирмено писмо той се обърна към всички служители в групата с думите: „Нека оформим бъдещето на Volkswagen Group с екипен дух, честност и страст“, добавяйки: „Всеки може да допринесе за придвижването на нашата група напред“.

Това е ярък контраст между Блуме и неговия предшественик Херберт Дийс, който редовно хвърляше в паника и разстройваше работническия съвет с призивите за по-голяма ефективност и с прогнозите си за съкращения на хиляди работни места, докато даваше за пример своя американски конкурент Tesla Inc., пише Automobilwoche.

Блуме, от друга страна каза ясно: „За мен фокусът винаги е върху хората. Успехът е екипно усилие. Това се отнася както за групата, така и за марките“.

Херкулесова задача във Волфсбург

Роденият в Брауншвайг Блуме го очаква дълъг списък от задачи, в това число и множество строителни обекти. „Това е херкулесова задача“, изтъква анализаторът Юрген Пипер от Bankhaus Metzler. Според него Блуме няма да има гратисен период за адаптация във Волфсбург.

Годишната среща в Лисабон, Португалия, която се провежда в четвъртък, беше планирана много преди да бъде взето решението за замяната на Херберт Дийс с шефа на Porsche. Блуме може да използва това, за да насочи ръководството в новата ера на отборния дух, който той търси, и да предостави ясна представа относно плановете си.

Блуме всъщност никога не е настоявал за тази работа. Той дължи назначаването си на главата на семейство Порше, Волфганг. Фамилиите Порше и Пиех бяха тези, които дълго време подкрепяха Дийс, но накрая загубиха доверие в него и настояха за отстраняването му.

54-годишният Блуме се съгласи - при условие, че остане шеф на Porsche – да наследи Дийс на фона на подготовката за първичното публично предлагане (IPO) на марката през есента. За да може да се справи с двойната работа, той ще трябва да разчита на финансовия директор на Volkswagen Арно Антлиц, който сега действа и като главен оперативен директор. Самият Блуме въвежда за себе си шестдневна работна седмица - три дни във Волфсбург, три в Щутгарт.

„Пръв сред равни“

Надзорният съвет даде на Блуме вероятно най-важната задача: да направи промени в Управителния съвет на групата и да създаде силен екип от него.

„Дийс направи голяма грешка, като вярваше, че тласка групата напред, ако оказва натиск върху хората“, коментира Щефан Брацел от Центъра за управление на автомобилите (CAM). „Вярвам, че Блуме е склонен повече към сътрудничество, за да сформира истински отбор в УС и да го ръководи като primus inter pares (пръв сред равни – бел. ред.)“, добавя той.

Първият тест за Блуме ще бъде съкращаването на броя на членовете на УС на групата. Под ръководството на Дийс структурата беше набъбнала до 12 членове. Сега се очаква да бъдат премахнати поне трима души до края на годината. Надзорният съвет трябва да вземе решение за това най-късно до октомври.

Фаворити за премахване от УС са членовете с двойни функции: Мурат Аксел, директор „Доставки“; Хилдегард Вортман, директор „Продажби“; и Томас Шмал, технологичен директор. Все пак никой от тях няма да напуска групата. Аксел ще продължи да ръководи доставките за марката VW, Вортман ще остане ръководител на продажбите в Audi, а Шмал – шеф на отдела за доставките във VW Components.

В замяна на това марките трябва да получат повече свобода, както Блуме изискваше преди това като ръководител на Porsche. „Марките ще получат повече свобода за действие – за сметка на една или друга синергия, които Дийс искаше да използва“, изтъква Брацел. „В резултат на това Блуме създава предпоставки за по-малко конфликти“, добавя той.

Ситуацията с Cariad

Основната недовършена работа, която Дийс оставя на Блуме, е софтуерното звено Cariad. Бизнесът изостава значително от графика както със своя междинен софтуер 1.2, предназначен за Porsche и Audi, така и с основния продукт – софтуер 2.0, планиран за интегриране във всички марки на групата.

Блуме трябва да пипа тук внимателно. Според Automobilwoche той възнамерява да намали броя на служителите в звеното, да го направи по-ефективно, по-модерно и да го насърчи да действа по-смело.

Новият ръководител на групата е отворен и за сътрудничества. През март той обяви засилване на съвместните дейности между Porsche и Apple. Вероятно подобна посока ще поеме и Cariad.

"Целите няма да се променят"

Няма да има фундаментални промени в стратегията на групата под управлението на Блуме. „Можете да очаквате голяма приемственост тук“, заяви по-рано главният оперативен директор Антлиц. „Нищо не се променя по отношение на дългосрочните цели“, добавя той.

Самият Блуме сигнализира вече, че се ангажира със стратегията на Дийс, известна като New Auto. Защото както казват от Volkswagen: „По отношение на стратегическата визия Дийс направи всичко както трябва. Проблемът беше в изпълнението“.

Блуме допълни това в своето обръщение като изпълнителен директор на групата до служителите: „Моментът за трансформация беше добре избран. Сега излизаме от фазата на стратегическо паниране и се фокусираме върху оперативното изпълнение“. И тук Порше и Пиех явно му имат доверие.

Последна актуализация: 12:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още