IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Употребяваните електромобили поевтиняват навреме за стимулите по Закона за намаляване на инфлацията

Ситуацията обаче е малко по-различна при премиум моделите, където цените остават значително над границата от 25 хил. долара

15:21 | 20.02.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

От началото на тази година купувачите на автомобили в САЩ могат да получат федерална данъчна отстъпка до 4000 долара при закупуване на електрическо превозно средство – част от програмата за подпомагане на потребителите, включена в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който беше подписан през август от президента Джо Байдън, пише Bloomberg.

Това е първият път, когато се предоставят федерални стимули за употребявани превозни средства. Помощта и придружаващата ѝ горна граница на цените вече оказват влияние на по-широкия пазар, показват данни на базирания в Сиатъл стартъп Recurrent.

Въпреки че облекченията за употребявано превозно средство не са обвързани с изисквания относно произхода на батериите и другите компоненти, които се прилагат за новите електромобили, те все пак са придружени от условия: доходът на купувачите не трябва да надхвърля 75 хил. долара годишно, а ако заявлението за данъчни облекчения при покупка на употребяван автомобил е подадено от двама души - 150 хил. долара годишно.

Помощта не може да се прилага два пъти за едно и също превозно средство – след като един купувач подаде заявление за данъчни облекчения, този след него вече няма право на подобна отстъпка.

Третото условие е превозното средство да е на поне две години, да се продава от дилър и цената му да не е по-висока от 25 хил. долара.

Когато законопроектът беше одобрен за първи път миналото лято, изглеждаше така сякаш горната ценова граница щеше да го направи неефективен, казва Скот Кейс, съосновател и главен изпълнителен директор на Recurrent. Цените на употребявани автомобили скочиха до исторически върхове по време на пандемията от коронавирус и останаха там известно време. „Тогава нямаше шанс да намерите електромобил на цена под 25 хил. долара“, добавя Кейс.

През август 2022 г., когато IRA беше подписан, само 12% от употребяваните електромобили на пазара в САЩ отговаряха на условията за федерална помощ, изтъкват от Recurrent. Но през есента, когато Фед предприе по-агресивни покачвания на лихвите, цените на употребяваните автомобили започнаха да се понижават. До декември делът на употребяваните електромобили на цена под 25 хил. долара нарасна до над 16%. През януари, подтикнат отчасти от влизането в сила на федералните стимули, този дял скочи до 20%.

„Мисля, че има мощен стимул за търговците да оформят цените точно под тази граница“, изтъква Кейс.

Основана през 2020 г., за да помогне на купувачите, собствениците и продавачите на електромобили да следят ефективността на батериите на електрическите коли, Recurrent също проследява цените, преглеждайки десетки хиляди обяви на употребявани коли в САЩ.

Все повече употребявани електромобили се предлагат на цена до 25 хил. долара, което позволява на купувачите да се класират за данъчни стимули в САЩ. Източник: Bloomberg Все повече употребявани електромобили се предлагат на цена до 25 хил. долара, което позволява на купувачите да се класират за данъчни стимули в САЩ. Източник: Bloomberg

На базата на тази информация компанията създава индекс на цените, който достига връх миналия юли от 42 265 долара. През януари показателят падна до 32 677 долара.

Междувременно новите федерални стимули промениха начина, по който Platt Auto Group - базиран в Портланд, щата Орегон, дилър, специализиран в употребявани електромобили - прави бизнес.

„Точно онзи ден пристигна Chevy Bolt, който трябваше да се предлага на цена от 26 хил. долара, а ние нарочно го пуснахме на 24 900 долара само за да се класира за данъчните облекчения“, споделя Грег Плат, директор в Platt Auto. „Може би е глупаво да се прави това, но колата се продаде за по-малко от един ден“, добавя той.

Според Плат неговата компания все по-често се обръща към коли, които могат да се продадат изгодно при цена по-ниска от 25 хил. долара.

„Вече избягваме коли на цена от 26, 27 или 28 хил. долара“, признава той. „По-добре се насочете към нещо по-ново, на цена, примерно, от над 30 хил. долара, щом не се стремите да се класирате за стимулите“, добавя Плат.

Цените на употребяваните електромобили в САЩ падат от миналогодишния връх през януари. Източник: Recurrent/Bloomberg Цените на употребяваните електромобили в САЩ падат от миналогодишния връх през януари. Източник: Recurrent/Bloomberg

Засега федералните облекчения, включени в IRA, може да доведе до по-ограничено въздействие сред дилърите в САЩ, отколкото сред потребителите. Плат изтъква, че голяма част от клиентите, които отиват да търсят кола в неговото представителство, не са наясно с регламентите за данъчни стимули.

За купувачи, които искат да се възползват от помощта, най-удачните модели за покупка са Chevy Bolt, произведен между 2017 и 2020 г., както и някои версии на Nissan Leaf.

Електромобилът Chevy Bolt на цена под 25 хил. долара, би предлагал пробег с едно зареждане на батерията от около 320 км, посочва Плат.

Тези, които търсят по-големи или по-луксозни употребявани електромобили, вероятно ще трябва да продължат да чакат. Динк Дейвис, собственик на iDrive1 Motors - базиран в Далас автомобилен дилър с фокус върху употребявани модели Tesla, Porsche, Mercedes и Rivian - казва, че все още не е продал кола на цена до 25 хил. долара от началото на годината.

„Това е страхотно данъчно предимство за клиента, но не засяга начина, по който работят нашите маржове“, посочва Дейвис. „И няма да загубя пари, за да може някой друг да получи данъчни облекчения“, добавя той.

Все пак Дейвис очаква, че когато новите електрически модели на Hyundai, Kia и други достигнат пазара на употребявани автомобили, той ще започне да предлага коли на цена под 25 хил. долара. „Мисля, че това ще се случи може би през следващите две години“, споделя той, „и ние ще бъдем подготвени. Ще отида да купя толкова броя от тях, колкото мога да поместя тук“, добавя Дейвис.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:21 | 20.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още