За всички задвижващи системи (на автомобили - бел. ред.) има място под слънцето и комбинацията от всички тях би могла да постигне целите, които сме си поставили. Това каза автомобилният експерт Калоян Желев в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria. По думите му залагането само на електромобилността е лошо, защото "дори и базовите учебници по икономика ще ви го кажат - не слагай всички яйца в една и съща кошница". А ние точно това правим и при това залагаме на изключително скъпи "яйца", допълни Желев.
"Освен това залагаме на една технология, която наричаме нова (на фона на изкопаемите горива, които смятаме, че са стара и демоде технология). А електрическият автомобил и този с двигател с вътрешно горене са исторически връстници. Те са продукт на индустриалната епоха и на практика до индустриализацията на двигателя с вътрешно горене от Хенри Форд електромобилите са имали по-висок пазарен дял. Нищо ново няма в тези технологии, но шаблонът, по който работим, е отпреди 600 години".
Целият този устрем работи за електрификация на Китай. Най-голямата заплаха за европейските електромобили идва от Китай по простата причина, че те са успели да направят ефективността на своето производство такава, че себестойността да бъде с между 20% и една трета по-евтина от тази на конкурентите, коментира Желев.
Пътят, поет от Брюксел, който поставя в толкова сложно положение европейската автомобилна индустрия и цялата ни икономика, според госта се дължи отчасти на това, че вероятно целите са поставени, без да се отчита цялостният ефект от заложените цели.
"Поставя се под въпрос масовостта на автомобилния продукт като такава - леката кола по дефиниция е масов продукт. Продукт за масова, индивидуална употреба. Преобразува се в нещо друго". Тенденцията да се загърбва "активната страна във взаимоотношението между човек и машина" и да се върви към "пасивизация на човека в това взаимоотношение и превръщането му в потребител на услуга, а не в господар на превозно средство от една страна може да е търсен ефект, но по-скоро може да е съпътстващ ефект от непознаването на всички последствия от новите регулации", посочи Калоян Желев.
Един от аспектите на недобре обмисленото форсиране на електрификацията на автомобилите в САЩ, например, за който почти не се споменава, е непригодността на електропреносната система. Трансформаторите са така проектирани, че през нощта, когато потреблението е предвидено да бъде минимално, те се охлаждат и животът им, благодарение на това, е около 30 години. При непрекъснато натоварване, ако електромобилите се зареждат през нощта, техния живот ще бъде съкратен на около 3 години, а само подмяната на тези трансформатори в последната миля е инвестиция от порядъка на трилиони долари. Цялата автомобилна трансформация, поднесена по този начин, може да се окаже непосилна за човечеството, смята експертът.
"Tesla направиха една компания буквално от нулата и напипаха, което е вероятно и въпрос на късмет, и на стечение на обстоятелствата, чудесен исторически момент, когато се оказа идеологически правилно автомобилите да бъдат електрически", коментира Желев.
"Решихме, че е праведно автомобилите да бъдат електрически. Че емисиите от автомобилите са само от техния ауспух, а не в целия жизнен цикъл на продукта - от суровините до преработката на вече рециклирания продукт - и те тръгнаха да се развиват експлозивно", допълни той.
Ако всички автомобили в САЩ трябва да станат електрически, производството на литий трябва да надхвърли три пъти глобалното производство в момента, за да захрани само американския пазар, обясни гостът.
"Стимулирането на електрификацията на автомобилната индустрия е един процес с изключително много, много големи и сложни последствия, които очевидно регулаторите или неглижират, или нямат представа за тях, което им пречи да ги управляват", коментира той.
Добивът на литий ще трябва да се увеличи драстично, но едва ли някой може да си представи точно какви са последствията от неговото добиване, подчерта Желев. "Ние дори още не знаем колко точно е неекосъобразен. Прекалено нова е технологията и анализите изглеждат недостатъчно, защото не е минало достатъчно време, за да измерим последствията".
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
преди 2 години Калоян Желев говори разумно, но напоследък разумът не се цени особено сред управляващият елит...По на мода са еднорозите и феите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар