Решението на Ford Motor Co. да позволи на водачите на своите електромобили да използват зарядната мрежа на Tesla Inc. предизвика вълнение в индустрията, повдигайки въпроси относно националния стандарт на САЩ за зареждане на електрически превозни средства, както и такива, свързани със съдбата на стартъпите, които предлагат подобни услуги, пише Ройтерс.
Сделката между Ford и Tesla, обявена през май, осигурява достъп на превозните средства на първия до мрежата от супербързи зарядни станции в Северна Америка от 2024 г.
Това оказва натиск върху други компании и администрацията на президента Джо Байдън да приемат споразумението или да вложат повече пари, за да засилят конкуренцията, изтъкват представители на индустрията, инвеститори, банкери и консултанти.
Все пак сделката с Ford предоставят полезен тласък към разширяване на достъпа до един надежден стандарт за зареждане в САЩ, като същевременно ограничава ролята на малките играчи, предлагащи конкурентни мрежи от зарядни станции.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск се надява, че сделката с Ford, втория по големина на продажбите американски автомобилен концерн, ще помогне за превръщането на технологията на базираната в Остин компания да стане стандарт за Северна Америка.
Сега другите играчи са изправени пред натиск да надстроят мрежите си, за да работят с тези на Tesla във време, когато много от тях изостават в обслужването или им липсват средства, за да поемат такъв ангажимент.
Министърът на транспорта Пийт Бутиджидж заяви пред CNBC, че администрацията „няма да избира победители и губещи по отношение на стандарта, който преобладава“. Той добави, че индустрията в крайна сметка ще се обедини в една система, но все пак адаптерите ще позволят кръстосано използване.
CharIn, глобална асоциация за насърчаване на употребата на комбинирани зарядни станции (CCS), изтъква, че сделки като тази на Tesla с Ford "създават несигурност в индустрията и водят до инвестиционни пречки".
Правителството на САЩ вече задели 7,5 млрд. долара, за да накара компаниите да приемат комбинираните станции като част от плана на Байдън за справяне с изменението на климата.
Един от основните проблеми пред по-бързото интегриране на електромобилите е липсата на добра поддръжка на въпросната мрежа от стандартни станции, от която мнозина се оплакват, че е неефективна или просто не работи. Това отблъсква кандидат-купувачите от това да изберат електрическо превозно средство пред такова с двигател с вътрешно горене.
Инсталирането и поддържането на мрежа от станции е капиталоемко и тъй като електромобилите представляват едва 6% от продажбите на нови автомобили в САЩ за миналата година, рентабилността в тази индустрия остава трудно постижима, изтъкват представители на сектора.
Към това трябва да се добави и фактът, че повечето автомобилни производители не са създали свои собствени мрежи за зареждане.
Засилване на консолидацията
Този финансов натиск може само да се засили, ако повече компании приемат Tesla като индустриален стандарт за зареждане, потенциално довеждайки до повече сделки като придобиването на Volta от Shell за 169 млн. долара по-рано тази година и закупуването на AMPLY Power от BP през 2021 г.
„Беше налице известна консолидация в пространството и мисля, че това само ще се засили“, коментира Мохит Коли от Lazard.
Усилията на администрацията на Байдън досега поддържаха идеята за масова употреба на CCS стандарта, предпочитан от производители на автомобили като Volkswagen AG, General Motors Co. и BMW. Tesla прие този стандарт в Европа под натиск от страна на местните регулатори и вече постепенно отваря част от мрежата си в САЩ за превозни средства, използващи CCS конектори, за да отговори на изискванията за федерални субсидии.
Оплакванията от софтуерни грешки при мрежи на други компании или от повреден хардуер обаче само отварят вратата за по-голям фокус върху стандарта на Tesla, изтъкват представители на индустрията.
Съгласно новата сделка, Ford ще разпространява адаптери на Tesla на клиентите и от 2025 г. ще оборудва бъдещите си електромобили с подобни устройства. Не е ясно обаче дали тези адаптери ще бъдат достъпни за клиенти на други автомобилни производители.
Някои компании вече планират да възприемат технологията на Tesla, но липсата на национален стандарт може да причини повече главоболия, отколкото ползи.
„Сега вероятно ще сме обвързани с два отделни стандарта за зареждане, които съществуват едновременно в обозримо бъдеще“, посочва Крис Харто, старши политически анализатор на Consumer Reports.


Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Детайлите на разследването за корупция в Украйна, водено от полицията, са като от драма на HBO
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа