Европа забавя електрификацията на своя автомобилен сектор, тъй като производителите на автомобили в региона изпитват сериозни затруднения с този преход, а политиците се фокусират върху икономическите последици сред избирателите, пише Bloomberg.
По-рано тази седмица Volkswagen AG и Volvo Car AB понижиха своите амбиции да предизвикат Tesla Inc. и китайските си съперници. Причините за неуспехите са две: няма достатъчно достъпни модели, които да привлекат повече купувачи, а отпадащите правителствени стимули допълнително подкопават интереса сред потребителите.
Резултатът е рязък спад на продажбите. През юли доставките на автомобили, захранвани с батерии, паднаха с повече от 10% в целия регион, главно поради 37-процентното понижение в Германия - най-големият пазар в Европа. Това хвана производителите неподготвени и доведе до несъответствие между инвестиционните планове и пазарните реалности.
Стратегическите промени рискуват да препънат Европа в глобалната битка за бъдещето на автомобилната индустрия.
„В Европа все по-бързо губим предимствата си при разходите“, коментира Фердинанд Дуденхьофер, директор на консултантската фирма CAR-Center Automotive Research. „Ефектът ще бъде такъв, че Китай ще продължи да разширява естествените си конкурентни предимства при електромобилите, а структурите на разходите в Европа ще продължат да изостават“, добавя той.
Забавянето на търсенето на електромобили се случва в момент, когато автомобилният пазар в региона изостава с близо една пета от нивата отпреди пандемията, което намалява рентабилността и при конвенционалните превозни средства. Тъй като европейският пазар изглежда сякаш е преминал своя пик, Volkswagen се насочи към конфронтация със синдикатите. Ръководството каза по-рано тази седмица, че спадащите продажби принуждават компанията да затвори фабрики в Германия.
В сряда Volvo Cars се отказа от плана си да продава само електрически автомобили до 2030 г. на фона на разочароващо търсене на своята електрическа гама. Автомобилният производител, собственост на китайската Geely, вече планира да увеличи дела на колите с електрическо задвижване до над 90% от общите продажби в края на десетилетието.
Тези компании са само поредните, които сменят курса в стратегията. Mercedes-Benz Group AG също изрази загриженост относно темпа на развитие на пазара. След като първоначално се ангажира да продава само електромобили до 2030 г., главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус каза през май, че компанията вероятно ще предлага модели с двигатели с вътрешно горене и през следващото десетилетие, отбелязвайки, че „трансформацията може да отнеме повече време от очакваното“.
Европейските производители изпитват проблеми да произвеждат електромобили за масовия пазар. Коли от висок клас като Porsche Taycan на цена от 107 000 евро и BMW i7 за 116 000 евро са насочени към потребителите с дълбоки джобове, като евтините модели липсват.
Електрическата версия на Fiat 500, символ на достъпната мобилност, струва близо 35 000 евро - двойно повече от цената на аналога с двигател с вътрешно горене.
„Когато определяха целите си за електромобилите, производителите не обмислиха в достатъчна степен какви цени хората биха били готови да платят и не гарантираха достатъчно, че те ще бъдат печеливши“, коментира Волфганг Бернхарт, старши партньор в консултантската компания Roland Berger, отбелязвайки, че планираната забрана за продажба на нови коли с двигател с вътрешно горене от 2035 г. може да отпадне.
Китайските производители се възползват от бавния преход в Европа, като предприемат разширение в региона с модели като BYD Dolphin за 33 000 евро. Междувременно Volkswagen обеща да представи достъпна електрическа кола, но високите производствени разходи остават пречка за плановете му.
Достъпността стана още по-важна през последните месеци. Руското нахлуване в Украйна през 2022 г. допринесе за инфлационната вълна, която удари бюджетите на домакинствата и направи новите превозни средства недостъпни за мнозина. Повишаването на лихвените проценти от централните банки допълнително увеличи разходите за покупка на превозни средства, вдигайки летвата за потребителите.
Правителствата също предприеха мерки за забавяне на електрификацията. Германските власти постигнаха успех при настояването за изключване на така наречените синтетични горива от планираната забрана на ЕС, отнасяща се за продажбата на нови конвенционални коли.
Позовавайки се на нелоялна конкуренция от Китай, блокът по-рано тази година въведе наказателни мита върху вноса на произведени в Китай електрически превозни средства.
„Преходът към електромобилност е огромно предизвикателство за германските производители на автомобили“, посочва Райнхард Хоубен, председател на икономическата комисия в долната камара на германския парламент и член на Свободната демократическа партия. „В ретроспекция Volkswagen твърде бързо изостави двигателя с вътрешно горене. Тази грешка сега трябва да бъде поправена, дори и на висока цена“, добавя той.
Водени от Volkswagen, европейските производители на автомобили агресивно преследваха целите за електрически превозни средства, за да отговорят на разпоредбите за емисиите и да намалят огромната разлика с пазарния лидер Tesla. Прединната на американския производител на автомобили в технологията за електромобили го направи 12 пъти по-ценен от най-големия производител на автомобили в Европа – Volkswagen.
Популистките движения в цяла Европа междувременно се възползваха от икономическите щети, за да посеят недоволство от климатичните политики. В Германия се наблюдава широка обществена реакция срещу реформата в отоплението, но автомобилите доведоха до още по-емоционални реакции в страна, която гледа на неограничените скорости по магистралите като на гражданско право. Десните партии в страни като Италия и Франция също са все по-критични към климатичните разпоредби, които според тях вредят на домакинствата от работническата класа.
Европейските политици са по-чувствителни към притесненията около съкращенията на работните места, а автомобилната индустрия в региона продължава да поддържа големи и скъпи заводи след световната финансова криза.
„Политиците трябва да осигурят решения, така че нормалните домакинства с нормални доходи да могат да си позволят електромобил“, изтъква Торстен Грьогер, член на германския индустриален съюз IG Metall.
преди 1 месец Продължават да се правят на луди.*** нямало достъпни модели, *** нямало субсидии, *** нямало не знам си кво си.Само и само да не признаят очевидната истина,че в този си вид технологията е посредствена и не се търси .Тръгнете с нещо такова по магистралата и гледайте сеир.Ако държите 130 км в час, пробегът се топи буквално като сладолед на слънце... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Електрокарите на БАТЕРИИ са глyпocт! Форд също се отказва от тях, защото хората не ги купуват. Цялата лудост на некомпетентните политически решения започва да излиза на яве. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец По-рано тази седмица Volkswagen AG и Volvo Car AB понижиха своите амбиции да предизвикат Tesla Inc. и китайските си съперници.Volvo щял да се бори с китайците, четох до тук,повече не можах да издържа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Реалността е по-силна от идеологията отговор Сигнализирай за неуместен коментар