IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Германската автомобилна индустрия има нужда от силно правителство, за да се възстанови

Изборите на 23 февруари ще покажат дали автомобилните компании в страната има защо да се надяват, че скоро ще си стъпят на краката

08:18 | 21.02.25 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Високи разходи

Предсказуемостта е ключова тема за ръководителите на компаниите от автоиндустрията, особено що се отнася до производствените разходи. Те се оплакват главно от  цените на енергията, които скочиха,  след като руската инвазия в Украйна засегна доставките на газ за Германия. Страната все още разчита в голяма степен на изкопаемите горива, за да поддържа енергетиката, особено през зимата.

Цените на електроенергията в Германия са около три пъти по-високи от тези в САЩ и Китай и все още са с около 40% по-високи от тези в съседна Франция, която разчита на десетки ядрени реактори за евтина и стабилна енергия. Всички основни партии в Германия обещаха да намалят разходите за енергия, но не са съгласни с начина за постигане на това. Докато Германската социалдемократическа партия (ГСДП) на Шолц подкрепя добавянето на повече възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) и ограничаване на таксите за мрежата, Мерц предложи идеята за преосмисляне на решението на Германия да загърби атомната енергия.

Цените на електроенергията в Германия продължават да са по-високи от тези във Франция. Графика: Bloomberg Цените на електроенергията в Германия продължават да са по-високи от тези във Франция. Графика: Bloomberg

„Германия е една от последните индустриализирани страни в Европа, като Salzgitter и BASF доставят стомана и химикали за автомобилната индустрия в страната“, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор. „Ниските разходи за енергия или поне ценова стабилност са от първостепенно значение“, добавя той.

Опасна зависимост от Китай

Китай е най-големият пазар за повечето германски производители на автомобили, които генерират основен дял от приходите и печалбата си в азиатската страна. Но те се сблъскват напоследък със засилващата се конкуренция в лицето на китайските марки и по-ниските потребителски разходи, както и с ожесточената ценова война при електромобилите, започната от Tesla Inc. и BYD Co.

Правителството на Шолц се опита да възстанови отношенията с Китай и призова германските компании да намалят експозицията си спрямо китайския пазар, след като войната в Украйна подчерта опасността от това германската икономика да бъде зависима от един външен доставчик. Мерц отправи подобно предупреждение миналия месец, като нарече инвестирането в Китай „голям риск“.

Но германските автомобилни производители не се отказват. Те продължават да инвестират и разчитат на партньорства с местни компании, за да си върнати изгубения пазарен дял.

Volkswagen, която управлява съвместно повече от три дузини фабрики в Китай, иска да увеличи продажбите си в страната до около 4 млн. превозни средства годишно до 2030 г. от 2,93 млн. коли за миналата година, докато BMW планира да инвестира още 20 млрд. юана (2,7 млрд. долара) в производствената си база в Шенян, докато увеличава местното производство на електромобили.

Последна актуализация: 08:19 | 21.02.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 6
khao
преди 9 месеца
за какво им е? за грантове, че кеша който имат им е малко.. я почвайте да бачкате и уволнете всички лобисти и неможачи от вишия мениджмънт! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още