IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Китайски производител на смартфони заплашва да прекрои глобалната автомобилна индустрия

Xiaomi вече предостави достъпен премиум електромобил и сега иска да се разшири в други сегменти

15:00 | 01.03.25 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Преди четири години Xiaomi представляваше успешен бизнес за смартфони, докато автомобилните ѝ амбиции бяха само още на чертожната дъска, одобрена от директорския борд и обещание от основателя Лей Джун, пише Wall Street Journal.

Тази година производствените линии на компанията трябва да произведат 300 000 автомобила, като вече са доставени повече от 135 000 броя за по-малко от година на пазара. Списъкът с чакащи купувачи на първия модел на компанията, SU7 – откровено предизвикателство за Porsche, което започва на цена от около 30 000 долара - е около половин година, а акциите на Xiaomi, търгувани в Хонконг, са поскъпнали повече от три пъти за една година.

Лей направи това, което Tesla, Apple, Ford Motor и General Motors не успяха да направят: да създадат популярно и евтино електрическо превозно средство – и то бързо. На Tesla ѝ отне повече от десетилетие от основаването си, за да достигне нивото на производство от 300 000 автомобила. Основаният преди 15 години производител на електрически камиони Rivian направи една шеста от този брой миналата година.

Лей, 55-годишен предприемач, е известно име в Китай с десетки милиони последователи в социалните платформи и с нюх като на Стив Джобс.

Той никога не е живял извън Китай, но от малък таи възхищение към американските технологични титани. Лей казва, че е бил вдъхновен от книгата от 1999 г. „Пожар в долината“, която описва Джобс и други пионери на персоналните компютри от Силициевата долина.

Наричан е „Лей Джобс“ заради небрежното си облекло и дънки, наподобяващи тези на съоснователя на Apple.

Лей обособи своето място в пренаселената китайска електромобилна индустрия, която доминира в световната индустрия. Китайските компании произвеждат повече електромобили от всички останали производители на автомобили по света взети заедно, продавайки предимно на местни потребители, които – за разлика от американците – са се насочили към електромобили и плъгин хибриди. Най-големият производител на електромобили в Китай, подкрепяният от Уорън Бъфет BYD, сега продава повече коли от Honda глобално.

Американски производители на автомобили като Ford и GM, напротив, понижиха амбициозните си планове за електрификация, възпрепятствани от високите разходи за батерии и бавното внедряване на зарядни устройства. Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли , каза, че нарастващата преднина на Китай представлява „екзистенциална заплаха“.

"Китайската Apple"

Xiaomi продава колите си почти изцяло в Китай. Други китайски производители обаче навлизат на глобалните пазари, предизвиквайки обратна реакция, което накара САЩ, Европейския съюз (ЕС), Бразилия и други страни да наложат мита.

Въпреки че общият им дял все още е малък, китайските производители на електромобили увеличават присъствието си на автомобилния пазар в Европа и Югоизточна Азия. Най-продаваната автомобилна марка за миналата година в Сингапур, отдавна бастион за японските автомобилни производители, водени от Toyota, вече е BYD.

 Фарли кара в продължение на няколко месеца Xiaomi SU7.

„Фантастично е“, признава той в подкаст през октомври. "Не искам да се отказвам".

Според него компанията е „китайскатаа Apple“.

Възходът на Xiaomi вероятно може да се случи само в Китай. Китайските производители на електромобили контролират почти всеки аспект на производството и могат да се обърнат към местни доставчици за повечето от своите материали и части. Това прави техните бизнеси по-ефективни от тези на некитайските конкуренти, които зависят от глобална верига на доставки, която е податлива на забавяния, колебания в цените и логистични проблеми.

Китайските компании също  така се радват на правителствена подкрепа и на свободата да оставят настрана търсенето на краткосрочни печалби, за да задоволят инвеститорите.

Смартфоните на Xiaomi, които носят около половината от приходите ѝ – са опит да се предостави по-евтина версия на iPhone на широката общественост. Лей превърна Xiaomi в третия по големина производител на смартфони в света по брой продажби след Apple и Samsung.

До средата на 2010 г. Apple проучваше възможността да разработи кола, като ръководителите на Xiaomi многократно притискат Лей също да обмисли идеята, разкриват източници, запознати с темата. В този момент Лей посочва, че навлизането на автомобилния пазар е твърде рисковано и скъпо начинание.

Но през януари 2021 г. Лей е изненадан, когато негов приятел се обажда, за да каже, че Министерството на отбраната на САЩ е добавило Xiaomi към списък с компании, които подкрепят китайската армия, което ще забрани на американците да инвестират в производителя. По-късно Xiaomi е изкарана от списъка, но според Лей опитът го е подтикнал да преразгледа автомобилите като начин за диверсификация на приходите.

Бордът на Xiaomi се събира през март 2021 г., когато Лей се обръща към директорите, че колата се е превърнала в продължение на цифровия живот на хората. „Това е бъдещето и Xiaomi трябва да бъде част от него“, изтъква той.

По думите на Лей проектът ще струва около 10 млрд. долара.

Големите китайски мегаполиси се надпреварват да привлекат инвестицията на Xiaomi в местна автомобилна фабрика. Градската управа на Пекин, подобно на останалите, предлага помощ за получаване на земя и данъчни облекчения.

Лей се обръща към екипа си с предложението да се свърже с потенциални клиенти вместо да разчита на пазарни проучвания. Понякога той е бил засичан в подземния гараж на Xiaomi, да проверява автомобили, които никога не е карал.

Той също така настоява всички ръководители в автомобилния отдел на Xiaomi, включително самият той, да преминат професионално състезателно обучение.

Неговото заключение: Хората искат достъпен и спортен седан, на цена, която е по-ниска от моделите на Tesla, и предлага пробег от над 600 км. И трябва да се свързва безпроблемно със смартфоните на Xiaomi и други подобни устройства.

Почти никаква печалба

Лей се обръща към своята мрежа от контакти, разработена чрез производството на смартфони, както и на домакински уреди с марка Xiaomi. Той инвестира в десетки технологични компании, които са важни за електромобилите, включително системи за автономно шофиране, батерии и автомобилни чипове,.

Лей казва, че основателите на други електромобилни стартъпи, като Xpeng и Nio, са му предложили съвети с надеждата, че Xiaomi може да осигури така търсенето потребителско доверие за китайската индустрия извън страната.

За да запази цената ниска, Лей решва, че Xiaomi не трябва да търси почти никаква печалба от автомобилите, за да започне и да се надява на бъдещи печалби чрез продажба на автомобилен софтуер и други услуги. Няколко доставчици казват, че се чувстват притиснати, но фирмите, върху които Лей оказва натиск, често дължат началото си отчасти на неговите инвестиции или ранна подкрепа. Плюс това, асоциирането с Лей е знак на сигурност, който можеше да отвори врати за други клиенти.

Опирайки се на своя екип за научноизследователска и развойна дейност и на печалбите от бизнеса със смартфони, Xiaomi инвестира в производствена технология, която може да спести пари в дългосрочен план.

Най-важното е идея, заимствана от Tesla. Xiaomi я нарича машина за мащабно леене, която действа под високо налягане за създаване на автомобилни рамки. Автомобилните производители традиционно коват десетки части отделно, като впоследствие ги заваряват. Машината на Xiaomi, висока няколко етажа и дълга колкото две баскетболни игрища, създава рамка на кола като едно цяло за 100 секунди, като взема разтопен метал, нагрят до 1300 градуса по Фаренхайт, и потапя формата във вода с температура 45 градуса, за да я втвърди.

За да сглобят колата, повече от 700 робота действат в унисон в това, което е известно като „тъмна фабрика“ - силно автоматизирано съоръжение.

Все пак Лей беше критикуван за приликата на колата с Porsche. В интервю за местни медии през април, той казва, че е обичайно колите да си приличат една с друга и посочва отличителните характеристики на SU7 като дизайна на фаровете. „Но хората казват, че приличаме на McLaren“, добавя иронично Лей.

Наскоро той е забелязан да кара Ferrari Purosangue, италиански SUV на стойност 400 000 долара, което накара феновете да спекулират, че той може да създаде по-достъпна версия на Ferrari.

Уан Ни, собственик на BMW Series 3, казва, че иска да премине към електрически автомобил поради високите цени на бензина и планира да изпробва Xiaomi SU7, привлечен от дизайна и живите цветове.

Лей посочва, че жените съставляват половината от клиентите на автомобили Xiaomi и движат растежа на марката.

Той наскоро изтъкна, че не иска Xiaomi да се възприема просто като марка на достъпни коли.

В навечерието на китайската Нова година Лей излъчи 4,5-часово шоу на живо в социалните платформи, показвайки своята машина за отливане, докато говори за това как иска да тласне марката към по-високия клас, както направи Apple със своите продукти.

Xiaomi все още е малка част от глобалния пазар на електромобили, където се търгуват десетки милиони превозни средства.

„Текущият ми приоритет е просто да получа място на масата“, признава Лей. „За разлика от Стив Джобс, аз съм по-прагматичен и склонен да покажа смирение“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:52 | 01.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
agnesschulz
преди 2 месеца
ЗДРАВЕЙТЕ НА ВСИЧКИ, СЪМ АГНЕС ШУЛЦ ОТ БЕРЛИН, ИСКАМ ДА ДАМ СВИДЕТЕЛСТВО ЗА ЗАКАЗВАЧ, КОЙТО ВЪРНА СЪПРУГА МИ ПРИ МЕН СЛЕД 2 ГОДИНИ РАЗДЯЛА, ИМЕТО МУ Е ДОКТОР ОГУНДЕЛЕ, МОЖЕТЕ СЪЩО ДА СЕ СВЪРЖЕТЕ С НЕГО НА НЕГОВИЯ ИМЕЙЛ: OGUNDELETEMPLEOFSOLUTION***GMAIL.COM ИЛИ WHATSAPP НЕГОВИЯТ ЛИЧЕН НОМЕР НА +27638836445. ПОМОГНЕТЕ МИ ДА МУ БЛАГОДАРЯ, ЧЕ ВЪРНА СЪПРУГА МИ ЗА 24 ЧАСА.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още