С навлизането на китайските автомобилни компании в Европа Stellantis и Renault лобират за нова, по-слабо регулирана категория малки автомобили, с по-малко функции за безопасност, което ги прави по-евтини за производство, пише Ройтерс. През последните два месеца президентът на Stellantis Джон Елкан и главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео се ангажираха с рядко срещана публична кампания да накарат Европейския съюз да обсъди въпроса.
Целта е да се съживи сегментът на малките коли, от който автомобилните компании в Европа до голяма степен се отказаха, тъй като такива модели бяха нерентабилни, проблем, за който те обвиняват регулациите, които правят автомобилите по-големи, по-тежки и по-скъпи.
Миналата седмица Елкан заяви, че Европа се нуждае от собствена версия на японските „кей автомобили“ – малки градски коли с ограничения относно размера и двигателя, които се ползват с по-ниски данъци и застрахователни разходи, които според него биха могли да се наричат „е-автомобили“.
„Няма причина, ако Япония разполага с кей автомобили, които съставляват 40% от пазара, Европа да няма е-автомобили“, заяви той на събитие в Торино в унисон с подобни коментари в съвместна редакционна статия с Де Мео от Renault, публикувана миналата седмица.
Въпреки че Де Мео ще напусне Renault през юли, се очаква компанията да подкрепи предложението.
„Малките автомобили са ниша за растеж, която не може и не трябва да се пренебрегва в момента“, коментира Франсоа Провост, директор по доставките, партньорствата и обществените отношения в Renault.
Китайските конкуренти досега се съсредоточаваха върху по-големите електромобили и хибриди в стремежа си да спечелят пазарен дял в Европа, но по-малките електромобили са на път.
Dolphin Surf на китайската компания BYD се появи на пазара преди един месец на цена, която започва от под 20 хил. евро, с функции като въртящ се голям сензорен екран и огледала за задно виждане, които не се замъгляват.
За сравнение, Renault 5, който е подобен, но може да превозва още един пътник, струва с почти 5000 евро повече при сходно оборудване.
Изправени пред този натиск, европейските производители проучват потенциала на по-евтините коли, за да им помогнат да увеличат печалбите и да постигнат целите си за въглеридните емисии, казва Флавиан Ньови, автомобилен анализатор и ръководител на компанията за анализи Cetelem.
„Пазарът отбелязва спад с 20% спрямо 2019 г., така че няма достатъчно обем за всички, а китайците идват“, допълва той.
Макар че малките коли в момента съставляват само 5% от пазара, те представляваха половината от него през 80-те години на миналия век и сегментът може да се възстанови с пускането на нови модели, коментира S&P Global, според която продажбите може да достигнат 600 хил. до 2030 г., с около 20% повече спрямо миналата година.
„Много извинения“
Лобистките усилия са насочени към Регламента на ЕС за обща безопасност на превозните средства 2 (GSR2), който изисква наличието на функции за безопасност като странични въздушни възглавници, сензори, които засичат дали шофьорът заспива, предупреждение за напускане на лентата и по-цялостни тестове за сблъсък.
Тези изисквания и европейските правила за замърсяването увеличават цената на автомобила с между 850 и 1400 евро, казва източник, запознат с лобирането.
Лобистите твърдят, че няма нужда от изисквания за безопасност като тези за сблъсъци при висока скорост, когато става въпрос за малки автомобили, предназначени за шофьори, придвижващи се в града.
Подкрепени от Европейската асоциация на автомобилните производигели, те искат да се създаде изцяло нова категория превозни средства, наречена М0 или е-коли.
Европейската комисия разглежда въпроса, заяви говорителката Леа Цубер.
Преработването на изискванията за по-малки автомобили, без да се прави компромис с безопасността, ще бъде сложно и не е сигурно, че ще бъде приложено, казват хора, запознати с обсъжданията.
Остава да се види и дали по-малко регулираните модели ще могат да се конкурират с китайските електромобили.
Според Матю Ейвъри, директор на стратегическото развитие в Euro NCAP, която тества нови коли за безопасност, е глупост, че малките градски автомобили няма да бъдат въвлечени в катастрофи по магистралите.
Китайците внасят в Европа коли, които последователно получават петзездни оценки от Euro NCAP, отбелязва Ейвъри. Макар че нейните оценки нямат юридическа тежест, потребителите ги вземат предвид и много корпоративни автопаркове не купуват автомобили с по-малко от пет звезди.
Промяна в регулациите за намаляване на някои изисквания за безопасност може да стане причина по-малките европейски коли да получат оценки от две или три звезди, казва Ейвъри.
„Ако искат, могат да намалят спецификациите на автомобила с оглед на безопасността“, отбелязва той, но допълва, че тестовете и оценките за безопасност на Euro NCAP ще останат непроменени. „Нашата работа е просто да кажем, че този автомобил е по-безопасен от онзи“, коментира Ейвъри.
Еманюел Бре, заместник-директор на BYD за Франция, казва, че компанията ще продължи да предлага малки автомобили, които отговарят на всички сегашни регламенти на ЕС и че обвиненията към блока, че ги прави недостъпни е просто търсене на „много извинения“.
„Нека клиентите да изберат“, допълва Бре.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата