Автономното такси внимателно заобикаля автомобила за доставки, който блокира пътя му, и се врязва в насрещното движение.
„Това не е най-доброто шофьорско решение“, признава Кристиан Зенгер, ръководител на отдела за автономни автомобили във Volkswagen, който е произвел роботаксито.
Инцидентът, който се случи по време на иначе гладко протичащо тестово шофиране миналия месец, подчертава как Европа, преди време световен лидер в автомобилното инженерство, се опитва да навакса изоставането си от САЩ и Китай, пише Wall Street Journal.
Waymo на Alphabet управлява напълно безпилотни таксита в САЩ от почти пет години без сериозни инциденти и сега извършва над 250 хил. курса седмично. Подобни услуги се предлагат в градове в цял Китай, управлявани от местни технологични компании като Baidu.
Без местни технологични гиганти и с по-тежки регулации, Европа до голяма степен остана извън състезанието за автономно шофиране. Сега тя натиска педала на газта, тъй като иска да се подсигури за бъдещето на автомобилната индустрия и да насърчи иновациите след години на бавен растеж.
Хамбург е нововъзникващият епицентър на насърчаването на роботакситата в региона. Около 30 специално адаптирани версии на електрическия миниван Volkswagen ID.Buzz се движат сами по претоварените улици на града, като носят черно-бронзовата ливрея на услугата за споделено пътуване на компанията, Moia.
Тъй като технологията все още е в тестови режим, зад волана седят шофьори, готови да поемат контрола в случай на неизправност, а пътуванията могат да се резервират само от служителите. Moia планира да започне да превозва обикновени жители на Хамбург през следващите месеци.
Американците вероятно ще бъдат следващите. През април Volkswagen съобщи, че ще пусне хиляди самоуправляващи се минивани в САЩ чрез споразумение с Uber, като започне в Лос Анджелис през 2026 г.
Т. нар. Volkswagen ID.Buzz AV е резултат от партньорството между втория по големина автомобилен концерн в света и Mobileye, израелския пионер в областта на автономното шофиране, чийто мажоритарен собственик е Intel.
Миналия месец Volkswagen обяви, че започва редовното производство на превозното средство. Компанията планира да го продава заедно с платформата Moia като пакет за доставчици на транспортни услуги, както държавни, така и частни.
На празненство по повод пускането на автомобила местният транспортен министър на Хамбург приветства автономния автобус като средство за запълване на празнините в градската транспортна мрежа, която вече включва метро, градски железопътен транспорт и автобуси.
Важната стъпка за елиминиране на резервните шофьори от плът и кръв вероятно ще бъде направена в края на 2026 г. в Лос Анджелис, каза Зенгер от Volkswagen. Той очаква Европа, където условията по пътищата и регулациите са по-сложни, да последва този пример през 2027 г.
По време на неотдавнашното тестово пътуване на Wall Street Journal в Хамбург шофьорът, отговарящ за безопасността, трябваше да поеме контрола два пъти. И в двата случая причина бяха автомобили за доставки, паркирани на пътя за разтоварване, които не оставяха място за преминаване без нарушаване на правилата за движение.
В единия случай операторът по безопасността се отби във велоалея, за да заобиколи препятствието. Във втория случай, когато автомобилът се насочи към трафика, шофьорът, отговарящ за безопасността, го върна в правилната лента и регистрира инцидента за допълнително разследване, като натисна бутон до волана.
Роботакситата на Tesla също се оказаха нестабилни при въвеждането им в края на миналия месец, с оператори по безопасността на предната седалка. Потребители публикуваха видеоклипове в интернет, които изглежда показваха, че превозните средства превишават ограничението на скоростта, спират без причина и в един от случаите карат за кратко в насрещното платно. Седмица след пускането на пазара главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че технологията ще продължава да се подобрява „с всеки изминат километър“.
Подобно на Waymo, Volkswagen разчита на пълен набор от сензори, включително 13 камери и девет Лидар системи (технология за дистанционно наблюдение – бел. ред.). Тези скъпи устройства използват лазерни импулси, за да усещат околната среда и могат да се справят със ситуации, които объркват камерите, като дъжд и сняг. Tesla не използва системи Лидар, което е изключение в надпреварата за създаване на автомобили без шофьор.
Автоматизираното шофиране все повече се превръща във фокус на технологичната конкуренция между САЩ и Китай. Докато операторите на роботаксита вече са по-свободни да експериментират без изрично одобрение от правителството на САЩ, отколкото другаде, администрацията на Тръмп предприе тази година първи стъпки за премахване на регулаторни бариери.
Европа се включи в тази тенденция. През март Европейският съюз предприе план за действие за възстановяване на затруднената автомобилна индустрия, който включваше обещания за създаване на големи тестови зони и регулаторни „пясъчници“ за новата технология. Автомобилният сектор съставлява значителните 7% от икономиката на блока.
Извън автомобилната индустрия най-известната компания за автономно шофиране в Европа е Wayve, стартъп с централа в Лондон, подкрепен от Uber, Nvidia, SoftBank и други.
Миналия месец Wayve и Uber съобщиха, че пуснат пилотна услуга с роботаксита в Лондон през 2026 г. Сделката се ползва с изричната подкрепа на жадното за растеж британско правителство, което заяви, че самоуправляващите се превозни средства може да добавят 58 млрд. долара към икономиката на страната.
Други изпитания на автономни превозни средства в Европа разчитат на китайска технология, като данните се съхраняват локално от партньори в областта на обществения транспорт, за да разсеят опасенията относно безопасността.
Повечето автомобилни производители се отказаха от тази технология след години на бавен напредък и големи разходи. През 2022 г. Ford сложи край на Argo AI, съвместно дружество, базирано в Питсбърг, с Volkswagen, а General Motors обяви през декември, че ще спре финансирането на бизнеса си Cruise в Калифорния, след като той натрупал загуби в размер на 10 млрд. долара.
Според Зенгер проектът за роботаксита, който е изцяло собственост на Volkswagen, е по-евтин от другите, тъй като може да се обедини с марките Porsche и Audi от групата, за да се снабдява със сензори и софтуер в големи количества. Пускането на ID.Buzz AV в производствена линия ще намали още разходите в сравнение с електромобилите, оборудвани с допълнителни камери и компютри, използвани от Waymo и други.
Но компанията не желае да съобщи колко превозни средства се надява да произведе или да продаде.
„Ще се разрастваме със скоростта на доверието“, заяви Саша Мейер, главен изпълнителен директор на Moia.
преди 20 часа Немската електроника е една от най слабите спрямо безотказната Японска електроника Американската , Китайската много по добри немската може би на последно място след Италианската , Френската . В колите им вечно светещи контролни диодны лампи на таблото как ще успеят не знам когато и 3-те най големи автомобилни производители нямат собствена ОС . Програмите им са написана в Индия , Китай и част е Холандско въобще нямам доверие на Немската електроника защото никога не са били добре и е мно отговор Сигнализирай за неуместен коментар