За разлика от нас, простосмъртните, времето обикновено е на страната на Tesla Inc. Стартирането на услугата ѝ за превоз с роботизирани таксита по-рано тази седмица предвещава мащабна промяна в бизнеса на производителя на електромобили, пише Bloomberg.
Що се отнася до стремежа на Tesla за доминация в областта на автономните превозни средства, шепата роботаксита Model Y, които вече предлагат платен превоз в Остин, Тексас, представляват важен етап в еволюцията на Tesla. Но това е и важен момент заради начина, по който компанията подхожда към технологията и дългата история със смели обещания на главния изпълнителен директор Илон Мъск.
Според Tesla автомобилите, които продава, вече разполагат с необходимия хардуер, за да бъдат роботизирани, и софтуерът им за автономно шофиране, обучен чрез данните от огромен парк от съществуващи автомобили, управлявани от бета тестери, може да се справи с почти всяка ситуация. И все пак, лансирането на модела в Остин се определя не толкова от безграничния му потенциал, колкото от ограниченията му – само определени маршрути и с клиенти, поканени от компанията.
При някои смели предположения основният бизнес с електрически превозни средства на Tesla, генериращ 75% от брутната ѝ печалба, може да струва приблизително 50 долара на акция, само 15% от текущата цена. Всичко останало от стойността се определя от очакванията относно автономното шофиране.
RBC Capital, например, отдава 59% от оценката си за цената, или 181 долара на акция, на роботакситата, а други 53 долара на монетизирането на технологията за пълно автономно управление. Общо това са 815 млрд. долара, базирани на моделирани приходи – а не на печалби – след 10 до 15 години, защото в края на краищата това се отнася до бизнеси, които днес не печелят или печелят малко пари.
Помислете за следното: През последните две години бизнесът с електрически превозни средства на Tesla е в застой, пускането в продажба на Cybertruck се провали, обещаният нискобюджетен модел остава недостижим, а печалбата спада.
С близо два милиарда леки коли на пътищата по света, потенциалният пазар за роботакситата е огромен и Tesla със сигурност ще бъде лидер в някакъв неопределен, но несъмнено доходоносен момент в бъдеще.
Вярата обаче не се справя много добре с реалността и точно това показа пускането на роботакситата в Остин. Очевидно е, че след като се подигра на предпазливия подход на конкурента Waymo LLC, Tesla сега ѝ подражава, стартирайки подобна дейност.
Важният към момента въпрос е колко бързо Tesla може да развие този нов бизнес; не само за да генерира приходи, но и да докаже залога си.
Например, едно от основните предполагаеми предимства на Tesla е, че подходът ѝ с по-леки сензори, избягвайки системи като LiDAR, прави роботизираните ѝ таксита по-евтини от модернизираните автомобили, управлявани от Waymo. Но това е валидно само ако Tesla се разрасне бързо, тъй като Waymo, която сега генерира над 250 хил. пътувания седмично, има предимството на натрупания опит.
Междувременно, колкото повече време отнема на Tesla да разшири услугата си, толкова повече време имат другите конкуренти, като Zoox на Amazon.com Inc., за да напреднат.
Това се отразява и на други аспекти на оценката. Ръководителят на автономния инженеринг в Tesla Ашок Елусвами направи странен коментар по време на последния финансов отчет, предполагайки, че роботакситата Model Y, използвани в Остин, имат добавен аудио сензор. По-рано тази седмица Business Insider съобщи, че Tesla изгражда модифицирани Model Y за автономна употреба, с добавена камера и втори телекомуникационен модул, позовавайки се на неназовани източници.
Това е важно, защото изглежда подкопава основополагащата предпоставка, че почти всички автомобили на Tesla могат да се използват като роботизирани таксита. Освен новите разходи, които биха могли да възникнат, това хвърля сянка върху друг често обсъждан бъдещ източник на печалба, а именно лицензирането на технологията за автономни превози.
Преди всичко, предишните забавяния в плановете на Tesla бяха простени от инвеститорите с предпоставката, че когато роботизираните ѝ таксита се появят, те ще завладеят пазара. Разбира се, след година всички може да бъдем изумени от напредъка на Tesla и да видим хиляди роботаксита по градските улици. И все пак, пускането на пазара не защитава подобни прогнози. По-важното е, че Tesla вече не разполага с лукса просто да отложи изпълнението на тази мечта.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
преди 5 месеца Оттекоха стотици хиляди бакшиши до две-три години... отговор Сигнализирай за неуместен коментар