IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Бъдещето на роботакситата на Tesla е застрашено от китайските компании

Технологичният напредък на китайските марки при системите за подпомагане на водача хвърля сянка върху опита на Tesla да насочи своето развитие в тази посока

12:24 | 10.06.25 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китайските автомобилни производители, водени от BYD, победиха Tesla при производството на достъпни електрически превозни средства. Сега много от същите тези конкуренти се насочват към лентата за изпреварване в световната надпревара за производство на автономни коли, пише Ройтерс.

BYD разтърси китайската индустрия за интелигентни електрически превозни средства по-рано тази година, като предложи безплатно своя пакет за подпомагане на водача God’s Eye, подбивайки технологията, която Tesla продава за близо 9000 долара в Китай.

„С God’s Eye стратегията на Tesla започва да се разпада“, изтъква базираният в Шънджън инвеститор в BYD Тейлър Оган - американец, който е притежавал няколко коли Tesla и е шофирал автомобили на BYD с God’s Eye, които той определя като по-способни от системата Full Self-Driving (FSD) на Tesla.

Не само BYD обаче напредва сред китайските концерни. Други такива компании предлагат достъпни електрически превозни средства с технология, подобна на FSD, на сравнително ниска цена. Китайските Leapmotor и Xpeng, например, предлагат системи, способни да управляват превозните средства по магистрали и в градски условия, интегрирани в превозни средства на стойност 20 000 долара.

Цените на хардуера за асистирано шофиране на BYD са далеч по-ниски от тези на Tesla, става ясно от анализи на Ройтерс относно компании, които разглобяват и анализират превозни средства. Сравненията показват, че разходите на BYD за набавяне на компоненти и изграждане на система с радар и LIDAR са приблизително същите като тези на FSD на Tesla, която няма такива сензори. Това подкопава необичайния технологичен подход на Tesla, който има за цел да спести разходи, като премахне подобни сензори и разчита единствено на камери и изкуствен интелект (AI).

Нарастващата конкуренция в лицето на китайските играчи в областта на интелигентните електрически превозни средства е сред основните проблеми, пред които е изправен главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск след трудните времена като съветник в администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп. Сега Мъск отново се пренасочва към бизнес империята си, тъй като продажбите на Tesla спадат в световен мащаб от началото на годината.

Китайската конкуренция беше един от факторите, които накараха Tesla да се отдалечи от масовия пазар на електрически превозни средства миналата година, когато Ройтерс съобщи, че компанията се отказва от плановете си за изграждане на изцяло нов електромобил, чиято цена се очаква да бъде около 25 000 долара. Оттогава Мъск пренасочи Tesla към роботизираните таксита, надеждите за които сега са в основата на по-голямата част от пазарната стойност на автомобилния производител, която е около 1 трлн. долара.

Сега Tesla е изправена пред същата ожесточена конкуренция по отношение на автономността в лицето на същите китайски автомобилни производители, които подкопават плановете ѝ за достъпни електрически превозни средства. Към предизвикателството се добавят и технологичните фирми, включително китайският производител на смартфони Huawei, който доставя технология за автономно управление на големи китайски автомобилни производители. Освен автономност, днешните системи за подпомагане на водача предлагат важно конкурентно предимство в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където продажбите на Tesla падат на фона на продължителната ценова война между десетките местни марки. 

Tesla е допълнително затруднена и от китайските разпоредби, които ѝ забраняват да използва данни, събрани от автомобили в Китай, за обучение на изкуствения интелект, който е в основата на FSD. Tesla преговаря с китайските власт, засега без успех, за да получи разрешение да прехвърли тези данни в САЩ за анализ.

Конкурентите на Tesla в Китай се възползват от субсидии и други форми на политическа подкрепа за усъвършенствани технологии за асистирано шофиране. Техните предимства произтичат и от друг важен фактор: безмилостната конкуренция при интелигентните електрически превозни средства, която характеризира индустрията през последното десетилетие. Бумът създаде икономии от мащаба и предостави на играчите способност да се отказва от част от печалбата, за да разширят бързо и да наложат нови технологии, което доведе до по-ниски производствени разходи.

Улиците на Шънджън

Инвеститорът в BYD Оган от базираната в Шънджън компания Snow Bull Capital е на гребена на вълната при китайската битка за автономни технологии. Той казва, че наскоро е карал няколко модела на BYD, оборудвани с God’s Eye, и не е трябвало да поема контрола в нито един от тях, докато пътува по претоварените улици на Шънджън, оживен мегаполис в Южен Китай с 18 млн. души население.

Друг забележителен играч в Китай при интелигентните електрически превозни средства е Huawei.

Компанията предоставя своите технологии на половин дузина автомобилни производители, включително Chery, SAIC и Changan, и развива партньорства с повече от дузина други производители на автомобили.

Последна актуализация: 12:24 | 10.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 12
khao
преди 4 дни
До: Алехандро ...и за кво са ти тия хуманоидни роботи, та чак да ни залее и то с милиони! Може би ще дърпат рикши и така ще са конкуренция на роботакситата ? :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 13
Алехандро
преди 4 дни
Остават хуманоидните роботи, където целта е Тесла да залее САЩ и света с милиони бройки на година. А китайците въобще не са назад. Въобще, тези няколко месеца в политиката на Мъск, могат да струват много скъпо, не само на него - Мъск има "само" 12,8% от Тесла.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още