IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Автопроизводителите компенсират тежестта на митата чрез скрити ценови повишения

Редица консултантски компании очакват спад в продажбите на нови коли в САЩ през тази година заради търговските бариери

07:45 | 09.06.25 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Кандидат-купувачите на автомобили, които искат да изпреварят митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, са изправени пред неудобна истина - търговската война вече повишава цените на автомобилите на американския пазар, често по начини, почти невидими за потребителите, пише Bloomberg.

Цената на автомобил на дадена марка може да не се е променила, поне не все още. Но автомобилните производители тихомълком намаляват отстъпките и ограничават евтините сделки, добавяйки стотици долари към месечните лизингови вноски на купувачите, дори когато компаниите твърдят, че държат цените под контрол. Някои концерни са увеличили цените за доставка - такса, която всеки трябва да плати при покупка на нов автомобил - с 40 до 400 долара, изчислява Edmunds.com Inc.

Тези скрити увеличения биха могли да помогнат на автомобилните производители да се справят с 25% мита върху вносните превозни средства, наложени от Тръмп, без да рискуват да го разгневят, особено след като автомобилите, които са разтоварени на американските пристанища след налагането на митата, най-накрая започват да пристигат в шоурумите този месец. Всички те биха искали да избегнат яростта на потребителите в социалните платформи, която Тръмп отприщи срещу Walmart Inc., след като гигантът в търговията на дребно заяви, че търговската война го е принудила да повиши цените.

Но деликатните покачвания на цените в автомобилната индустрия вече дават ефект. Средната продажна цена на нов автомобил е скочила с 2,5% през април, най-голямото месечно увеличение от пет години насам, показват данни на компанията Kelley Blue Book.

Средната цена достига 48 699 долара, което е почти рекорд. Стимулите, които някога сваляха цената с 10%, са паднали до 6,7%. Сделките за финансиране с нулева лихва - ключова възможност в тази епоха на високи лихвени проценти - паднаха през април до най-ниското си ниво от 2019 г. насам, изчислява Cox Automotive.

Това създава предпостави за негодувание от страна на купувачите.

 „От страна на потребителите, те отчитат увеличение на цените с няколко хиляди долара, основано на реални впечатления, докато от производителя казват: „Не, ние изобщо не сме вдигали цените“, коментира Морис Смит III, автомобилен дилър на Ford в Канзас.

Въпреки че мерките досега помагат на автомобилните компании да избягват директни увеличения на цените, те предстоят. Ford Motor Co. е уведомил дилърите, че ще повиши цените с до 2000 долара за три модела, които произвежда в Мексико - пикапа Maverick, Bronco Sport и електрическия Mustang Mach-E. Японската Subaru Corp. повишава цените с 1000 до 2000 долара, за да компенсира разходите за митата. Hyundai Motor Co. обмисля увеличение с 1% на препоръчителната цена на дребно на всеки модел от своята гама, което е увеличение от поне няколкостотин долара. Южнокорейската компания вероятно ще увеличи и таксите за доставка и покрива, което би могло да отблъсне някои потребители, засегнати от ускорената инфлация.

Други автомобилни производители повишават цените на новите модели, които ще се доставят през 2026 г., като отдават увеличенията на преминаването към новата моделна година, а не на налозите.

„При нов продукт по-високата цена не е „повишаване на цената“ в играта на семантика“, изтъква Джон Мърфи, анализатор в Bank of America Corp., по време на събитие в Детройт. „Така че те всъщност не вбесяват определени хора, които биха могли да им се нахвърлят заради повишаването на цената“, добавя той.

Всички тези промени – увеличението на цените, намалените стимули и по-високите такси – ще се усетят най-силно от купувачите през следващите седмици. Откакто митатата в размер на 25% влязоха в сила на 3 април, дилърите продават автомобили от своите намаляващи запаси преди въвеждането на митата. Този процес е почти завършен и до края на юни дилърите ще се сблъскат с новата реалност в лицето на партиди с автомобили, чийто внос в страната струва повече.

„Няма нищо, което могат да направят, за да предотвратят това въздействие“, посочва Шон Тъкър, редактор на Kelley Blue Book.

В резултат на това продажбите може да пострадат. Неотдавнашно проучване на CarEdge.com установява, че 65% от купувачите на нови автомобили биха се отказали от сделка, ако месечните вноски се увеличат дори само с 5% на пазар, където цените на автомобилите вече са близо до исторически върхове.

Проучване на Edmunds, публикувано в четвъртък, стига до заключението, че три четвърти от купувачите заявяват, че митата биха били фактор при решенията им за покупка. Потребителите вече не получават промоциите, които бяха нещо обичайно само преди месеци.

Вземете например пикапа Ford F-150, най-продавания автомобил в САЩ. По-рано тази година F-150 можеше да се придобие при лихва от 1,9% за шестгодишен заем, изтъква дилърът Смит. Тогава Ford предлагаше тази лихва само за определени, по-скъпи версии на пикапа. Сега финансиране от 1,9% се предлага само за тригодишни заеми, които са рядкост.

„Дилърите, с които разговарям, очакват, че през следващите 90 дни до шест месеца ще има значително увеличение на цените като цяло“, посочва Смит.

Някои дилъри се подготвят за това време, като генерират колкото се може повече пари от наличните запаси преди митата.

Автомобилните производители може не само да повишат цените на внасяните от тях автомобили. Те може да изберат да увеличат и цените за по-скъпите си модели, произведени в САЩ, така че пълната тежест на митата да не падне върху някои от по-евтините автомобили, които произвеждат в чужбина.

General Motors Co., например, внася над 400 хил. автомобила всяка година от фабриките си в Южна Корея, включително Chevrolet Trax на цена от 20 500 долара.

„Не е задължително GM да повиши цената на Chevy Trax с 25%, за да плати 25% мито за Chevy Trax, защото съответните купувачи са най-чувствителни към цената“, коментира Тъкър. „Така че може би вместо това компанията ще увеличи цената на пикапа Silverado, за да плати митото за Trax“, добавя той.

Автомобилните производители може също така да се откажат от най-достъпните нива на оборудване на своите автомобили. Stellantis NV реши да спре производството на базовата версия на своя електрически автомобил Charger Daytona R/T поради рискове от мита, потвърди компанията през май. Цената на R/T, произвеждан в завод в Уиндзор, Канада, в момента започва от 59 595 долара, докато по-мощната версия Scat Pack започва от 73 190 долара.

Cox Automotive прогнозира, че митата биха могли да повишат цената на вносните автомобили с 10% до 15%, което допълнително ще изостри кризата с достъпността. Но тези увеличения вероятно няма да се случат бързо и мащабно, а ще се въвеждат бавно и тихо, за да не бъдат отблъснати клиентите, изтъква Ерин Кийтинг, старши директор на отдела по икономика и индустриални анализи в Cox.

Въпреки това някои потенциални купувачи ще се откажат. Според Cox продажбите на американския пазар може да паднат от 16 млн. броя през 2024 г. до 15,6 млн. броя тази година. Перспективите на компанията за потребителски анализ JD Power са още по-мрачни, като фирмата очаква митата да намалят продажбите на автомобили в САЩ с около 1,1 млн. превозни средства годишно, или приблизително с 8% спрямо 2024 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:48 | 09.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 2
khao
преди 5 месеца
До: RoyBatty звучиш все едно се оплакваш, а трябва да се радваш когато има лоши новити от идеологическия враг! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
RoyBatty
преди 5 месеца
90% от информацията е за американският пазар
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още