IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата поставят европейската автоиндустрия под двоен натиск - от САЩ и от Китай

Един бърз „ренесанс“ на американската автомобилна индустрия чрез подобни мерки обаче е нереалистичен, каза автомобилният експерт Калоян Желев

20:30 | 04.04.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Ситуацията с последните наложени от САЩ мита е твърде нова и динамична, дори няма яснота как точно ще се прилагат митническите такси. Самата американска администрация вероятно ще модифицира подхода си във времето, но един бърз „ренесанс“ на американската автомобилна индустрия чрез подобни мерки е нереалистичен. Хаосът е огромен и ефектите от него няма да бъдат положителни в без друго много силно разтревожената автоиндустрия.

Това каза автомобилният експерт Калоян Желев в интервю за предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.

По думите му последствията от митата са мащабни. Цялата индустрия – както в САЩ, така и в Европа, в момента се опитва да разбере какъв ще бъде реалният ефект, защото САЩ са не просто значим пазар, но и ключов производител и доставчик.

Според Желев натрупаните с десетилетия проблеми в американския аутомотив сектор няма да се решат с еднократна митническа мярка.

"Макар в краткосрочен план продажбите да се увеличат, както стана през март, реалният ефект ще бъде осезаемо оскъпяване на крайния продукт – според различни изчисления с до 10 000 долара на автомобил. Това повишаване на цените на автомобилите ще засегне всички пазари – не само в САЩ и Европа", каза събеседникът. 

Желев смята, че митата за автомобилите ще отприщят нова инфлационна спирала. А когато продуктът поскъпне, потреблението намалява. Така че ефектът няма да е устойчив. "Нетният краен резултат от митата е повишаване на цената за правене на бизнес, което оскъпява крайния продукт. В крайна сметка потребителите ще са тези, които ще платят сметката“, заяви той.

В същото време европейските производители са подложени на двоен натиск – от Северна Америка и от Китай. Събеседникът заяви, че европейските марки трудно ще компенсират загубите си от САЩ чрез повече продажби на местно ниво, защото европейският пазар все още не се е възстановил напълно след пандемията, а стандартите в САЩ и Европа са различни, което прави директното прехвърляне на модели между двата пазара невъзможно.

Междувременно компании като Volkswagen се опитват да си върнат пазарния дял в Китай през съвместни предприятия с местни производители, след като бяха изтласкани от местно произведените евтини електромобили.

"Поставени сме в ситуация, в която нямаме друг избор, освен да си сътрудничим с Китай, тъй като при тях са технологията, евтината работна ръка и суровините. Всички те са интегрирани в локализирана верига на доставките, което ги прави изключително конкурентни", каза Желев.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:37 | 04.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още