Ситуацията с последните наложени от САЩ мита е твърде нова и динамична, дори няма яснота как точно ще се прилагат митническите такси. Самата американска администрация вероятно ще модифицира подхода си във времето, но един бърз „ренесанс“ на американската автомобилна индустрия чрез подобни мерки е нереалистичен. Хаосът е огромен и ефектите от него няма да бъдат положителни в без друго много силно разтревожената автоиндустрия.
Това каза автомобилният експерт Калоян Желев в интервю за предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му последствията от митата са мащабни. Цялата индустрия – както в САЩ, така и в Европа, в момента се опитва да разбере какъв ще бъде реалният ефект, защото САЩ са не просто значим пазар, но и ключов производител и доставчик.
Според Желев натрупаните с десетилетия проблеми в американския аутомотив сектор няма да се решат с еднократна митническа мярка.
"Макар в краткосрочен план продажбите да се увеличат, както стана през март, реалният ефект ще бъде осезаемо оскъпяване на крайния продукт – според различни изчисления с до 10 000 долара на автомобил. Това повишаване на цените на автомобилите ще засегне всички пазари – не само в САЩ и Европа", каза събеседникът.
Желев смята, че митата за автомобилите ще отприщят нова инфлационна спирала. А когато продуктът поскъпне, потреблението намалява. Така че ефектът няма да е устойчив. "Нетният краен резултат от митата е повишаване на цената за правене на бизнес, което оскъпява крайния продукт. В крайна сметка потребителите ще са тези, които ще платят сметката“, заяви той.
В същото време европейските производители са подложени на двоен натиск – от Северна Америка и от Китай. Събеседникът заяви, че европейските марки трудно ще компенсират загубите си от САЩ чрез повече продажби на местно ниво, защото европейският пазар все още не се е възстановил напълно след пандемията, а стандартите в САЩ и Европа са различни, което прави директното прехвърляне на модели между двата пазара невъзможно.
Междувременно компании като Volkswagen се опитват да си върнат пазарния дял в Китай през съвместни предприятия с местни производители, след като бяха изтласкани от местно произведените евтини електромобили.
"Поставени сме в ситуация, в която нямаме друг избор, освен да си сътрудничим с Китай, тъй като при тях са технологията, евтината работна ръка и суровините. Всички те са интегрирани в локализирана верига на доставките, което ги прави изключително конкурентни", каза Желев.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа