IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Автомобилни компании спират заводи и повишават цените заради митата на САЩ

Редица чуждестранни автопроизводители предвиждат промени в стратегиите си за американския пазар заради новите търговски бариери на президента Доналд Тръмп

19:22 | 03.04.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Само часове след като влязоха в сила, митата върху вноса на автомобили на президента на САЩ Доналд Тръмп вече могат да се усетят по света.

Базираният в Нидерландия автомобилен концерн Stellantis NV планира временно да спре част от производството в Канада и Мексико. Междувременно Ford Motor Co. започна да предлага големи отстъпки, за да привлече клиентите в шоурумите. А Volkswagen AG предупреди дилърите, че ще увеличи цените на своите модели в САЩ заради митата, пише Bloomberg.

Тези ходове показват незабавните последици от митата, които влязоха в сила малко след полунощ във Вашингтон. Налозите, част от по-широката търговска война на Тръмп, се очаква да преобърнат веригите на доставка и да оскъпят с хиляди долари автомобилите в САЩ.

По-рано Тръмп каза, че САЩ ще наложат 10% мита срещу всяка страна, която изнася за САЩ, плюс допълнителни мита, насочени към около 60 държави. Въпреки че вносните автомобили и части са освободени от реципрочните налози, производителите на автомобили вече се тресат от ескалиращата търговска война.

САЩ също така ще запазят съществуващите 25% мита върху вноса от Канада и Мексико, а освобождаването на стоки, които са в съответствие със споразумението за свободна търговия между страните, ще се задържи за неопределено време. Тези налози първоначално бяха наложени, за да се подтикнат към действия за ограничаване на потока на фентанил.

Купувачите на автомобили се насочиха към шоурумите в САЩ, за да се сдобият с автомобил преди потенциалните скокове на цените заради налозите. Сега производителите на автомобили се подготвят за значителни увеличения на разходите и сътресения във веригата на доставки.

Ръководителите на тези компании продължават да лобират пред Вашингтон за ограничаване на последиците от митата, като Ford, GM и Stellantis съсредоточават усилията си върху изключване на някои евтини автомобилни компоненти.

Ford заяви, че започва да предлага отстъпки за почти цялата си гама като начин да задържи интереса на купувачите.

Програмата за отстъпки „От Америка за Америка“ на Ford, която продължава до 2 юни, напомня на промоцията на GM след терористичните атаки от 11 септември 2001 г., които осигуриха тласък на продажбите на автомобили в САЩ по това време.

Представители на автомобилната индустрия заявиха, че подкрепят целта на Тръмп за изграждане на повече превозни средства в САЩ и разширяване на производствената база на страната. Пренасочването на капацитет обаче вероятно ще отнеме години.

Stellantis заяви, че ще спре производството в своя завод в Уиндзор, Онтарио, за две седмици, стартирайки от понеделник, като се позовава на несигурността около митата. Компанията също така временно ще спре работа в Мексико, действия, които също ще засегнат служителите в няколко съоръжения в САЩ.

„На фона на новите мита за автомобилния сектор, които сега са в сила, ще са необходими нашата колективна устойчивост и дисциплина, за да преминем през това предизвикателно време“, коментира Антонио Филоза, главен оперативен директор на Stellantis за Америка. „Продължаваме да оценяваме средносрочните и дългосрочните ефекти от тези налози върху нашите операции“, добавя той.

Шефът на производството на Mercedes-Benz Group AG Йорг Бюрцер обяви, че германският концерн обмисля да произвежда повече автомобили в САЩ в отговор на митата. Компанията също така планира да изтегли от американския пазар най-достъпните си модели, тъй като митата биха направили тези превозни средства икономически неосъществими.

„Все още оценяваме въздействието на тези мита“, признава Бюрцер в кулоарите на събитие на компанията в Щутгарт, Германия. „Готови сме с някои планове, но гъвкавостта е абсолютно ключова“, добавя той.

Главният изпълнителен директор на Volvo Car AB Хакан Самюелсон междувременно посочи, че компанията ще увеличи броя на автомобилите, които произвежда в САЩ, и ще премести още един модел във фабриката си в Южна Каролина. Шведският производител "ще трябва да разгледа внимателно" кой модел да добави към графика на производствените линии, заяви той пред Bloomberg.

В същото време Volkswagen AG изпрати бележка до своите дилъри в САЩ, предупреждавайки ги, че планира да повиши цените заради очакваните по-високи разходи по вноса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:02 | 03.04.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още