IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как един от най-големите доставчици на авточасти в света се подготвя за новите мита

Magna се готви да прехвърли голяма част от допълнителните разходи върху своите клиенти

13:11 | 03.04.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Разхождайки се в завод в Мичиган покрай въртящи се роботизирани ръце, Свами Котагири, главен изпълнителен директор на базирания в Канада доставчик на авточасти Magna, отразява как компанията се опитва да „контролира неконтролируемото“ в разгара на търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп.

„Нашата индустрия наистина просперира чрез сигурност, ритъм и стабилност. И това е, което липсва през последните четири години“, изтъква Котагири, цитиран от Ройтерс.

Мащабът на съоръжението на Magna в Мичиган подчертава ролята ѝ на ключов елемент в сложната глобална верига на доставки на автомобили. Компанията има 59 съоръжения в САЩ, 50 в Канада и други 33 в Мексико, част от наследството на Северноамериканското споразумение за свободна търговия от 1990 г., което създаде силно преплетена система за доставка на части от една страна в друга.

Но Котагири и други лидери на компании от автомобилната индустрия сега са изправени пред хаос. Обявените от Тръмп 25% мита върху вноса на чуждестранни автомобили се очаква да повишат потребителските цени, да намалят търсенето и да засегнат растежа на работните места. Magna, която осигурява работа на повече от 170 000 служители в 28 държави, превъзхожда в това отношение голяма част от основните си клиенти, включително Ford, General Motors и Toyota.

Говорейки само часове преди Тръмп да представи новите мита, Котагири казва, че няма „лесен начин да се поеме това“, добавяйки, че голяма част от разходите ще бъдат прехвърлени на потребителите. Налозите на Тръмп се очаква да добавят към цената на превозните средства хиляди долари и милиарди долари за самите автомобилни производители и техните доставчици, предупреждават анализатори.

Необходима е гъвкавост

Magna трябваше да се справя със синдикалните стачки, недостига на полупроводници и по-ниското от очакваното търсене на електромобили. По отношение на митата Котагири казва, че компанията се опитва да бъде възможно най-гъвкава, включително в своето съоръжение за елкетромобилни конструкции в Сейнт Клер, Мичиган, където изработва кутии за батерии за превозни средства като Hummer и Silverado EV на General Motors. Ако е необходимо, доставчикът може да препрограмира своите роботизирани ръце за сглобяване на рамки или гнезда на двигателя, посочва Котагири.

„Светът се промени“, смята той, допълвайки: „Гъвкавостта е ключова. Трябва да имаме отпечатък, капацитет и опит, за да се справим“.

Но успехът тук може да зависи и от по-малките доставчици, които вероятно ще бъдат още по-силно засегнати от митата.

Сред тези компании вече има паника, изтъква Лори Харбър, чийто екип се фокусира върху автомобилните доставчици в консултантската фирма Wipfli.

„Разходите им се повишиха значително, а приходите все още са ниски“, посочва тя, добавяйки, че това „оказва натиск върху жизнеспособността им като бизнес“.

Огромни компании като Magna също така трябва да проследят откъде идват техните продукти и колко пъти преминават границите на САЩ. Някои доставчици нямат пълна видимост за това, изтъква Харбър.

Възможно е да се наблюдава засилено търсене на продуктите на Magna в САЩ, тъй като производителите на автомобили разширяват дейността си в страната, за да избегнат митата. Миналия месец Hyundai обяви инвестиция от 21 млрд. долара в САЩ, а доставчикът Lear заяви, че също може да се разшири. От друга страна S&P Global Mobility изчислява, че нарастващата цена на автомобилите може да подкопае продажбите в САЩ, намалявайки годишните доставки на автомобили с повече от 1 млн. броя от сегашните 16 млн. превозни средства.

Относно растежа Magna гледа в същата посока като много други фирми - Китай, най-големият автомобилен пазар в света. Бизнесът ѝ в азиатската страна представлява 13% от общите приходи, като Magna разполага с 69 производствени съоръжения, в които работят повече от 30 000 души

Когато китайският бизнес „започне да мисли или за износ, или за разширяване в Европа или други части на света, ние вярваме, че имаме мястото на масата“, категоричен е Котагири.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:22 | 03.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още