Разхождайки се в завод в Мичиган покрай въртящи се роботизирани ръце, Свами Котагири, главен изпълнителен директор на базирания в Канада доставчик на авточасти Magna, отразява как компанията се опитва да „контролира неконтролируемото“ в разгара на търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп.
„Нашата индустрия наистина просперира чрез сигурност, ритъм и стабилност. И това е, което липсва през последните четири години“, изтъква Котагири, цитиран от Ройтерс.
Мащабът на съоръжението на Magna в Мичиган подчертава ролята ѝ на ключов елемент в сложната глобална верига на доставки на автомобили. Компанията има 59 съоръжения в САЩ, 50 в Канада и други 33 в Мексико, част от наследството на Северноамериканското споразумение за свободна търговия от 1990 г., което създаде силно преплетена система за доставка на части от една страна в друга.
Но Котагири и други лидери на компании от автомобилната индустрия сега са изправени пред хаос. Обявените от Тръмп 25% мита върху вноса на чуждестранни автомобили се очаква да повишат потребителските цени, да намалят търсенето и да засегнат растежа на работните места. Magna, която осигурява работа на повече от 170 000 служители в 28 държави, превъзхожда в това отношение голяма част от основните си клиенти, включително Ford, General Motors и Toyota.
Говорейки само часове преди Тръмп да представи новите мита, Котагири казва, че няма „лесен начин да се поеме това“, добавяйки, че голяма част от разходите ще бъдат прехвърлени на потребителите. Налозите на Тръмп се очаква да добавят към цената на превозните средства хиляди долари и милиарди долари за самите автомобилни производители и техните доставчици, предупреждават анализатори.
Необходима е гъвкавост
Magna трябваше да се справя със синдикалните стачки, недостига на полупроводници и по-ниското от очакваното търсене на електромобили. По отношение на митата Котагири казва, че компанията се опитва да бъде възможно най-гъвкава, включително в своето съоръжение за елкетромобилни конструкции в Сейнт Клер, Мичиган, където изработва кутии за батерии за превозни средства като Hummer и Silverado EV на General Motors. Ако е необходимо, доставчикът може да препрограмира своите роботизирани ръце за сглобяване на рамки или гнезда на двигателя, посочва Котагири.
„Светът се промени“, смята той, допълвайки: „Гъвкавостта е ключова. Трябва да имаме отпечатък, капацитет и опит, за да се справим“.
Но успехът тук може да зависи и от по-малките доставчици, които вероятно ще бъдат още по-силно засегнати от митата.
Сред тези компании вече има паника, изтъква Лори Харбър, чийто екип се фокусира върху автомобилните доставчици в консултантската фирма Wipfli.
„Разходите им се повишиха значително, а приходите все още са ниски“, посочва тя, добавяйки, че това „оказва натиск върху жизнеспособността им като бизнес“.
Огромни компании като Magna също така трябва да проследят откъде идват техните продукти и колко пъти преминават границите на САЩ. Някои доставчици нямат пълна видимост за това, изтъква Харбър.
Възможно е да се наблюдава засилено търсене на продуктите на Magna в САЩ, тъй като производителите на автомобили разширяват дейността си в страната, за да избегнат митата. Миналия месец Hyundai обяви инвестиция от 21 млрд. долара в САЩ, а доставчикът Lear заяви, че също може да се разшири. От друга страна S&P Global Mobility изчислява, че нарастващата цена на автомобилите може да подкопае продажбите в САЩ, намалявайки годишните доставки на автомобили с повече от 1 млн. броя от сегашните 16 млн. превозни средства.
Относно растежа Magna гледа в същата посока като много други фирми - Китай, най-големият автомобилен пазар в света. Бизнесът ѝ в азиатската страна представлява 13% от общите приходи, като Magna разполага с 69 производствени съоръжения, в които работят повече от 30 000 души
Когато китайският бизнес „започне да мисли или за износ, или за разширяване в Европа или други части на света, ние вярваме, че имаме мястото на масата“, категоричен е Котагири.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски