IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ford е толкова американски, колкото и ябълковият пай. Или това се отнася за Honda?

Критериите на Белия дом за „американски“ продукт могат да изиграят лоша шега на базираните в САЩ производители на автомобили

22:39 | 01.04.25 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Американците, които купуват коли, много скоро ще се сблъскат с един сериозен проблем. Предстоящите 25% мита върху вноса на автомобили и свързаните с тях части на президента Доналд Тръмп, които ще бъдат въведени приблизително по същото време, когато администрацията на държавния глава ще активира и т.нар. реципрочни налози, се очаква да добавят няколко хиляди долара към средната цена на превозните средства в САЩ, пише Bloomberg.

Освен включените долари, има обезпокоителна, изключителна обосновка зад тези мита, с която потребителите в САЩ ще се сблъскат. Питър Наваро, търговският съветник на Тръмп, наскоро беше попитан за производителите, които потенциално съкращават работни места, за да се справят с разходите около митата. Отговорът му беше удивителен: „…Така че първото нещо, което наистина е важно да разберете, е, че така наречените американски компании от „голямата тройка“ – General Motors, Ford, Stellantis – не са наистина американски компании“.

Нека признаем, че Stellantis NV, със седалище в Нидерландия, не е американска компания. От друга страна, тя беше създадена до голяма степен чрез спасяването на Chrysler от Fiat от фалит, като осигурява работа на повече от 50 000 души в САЩ към края на 2023 г.

Що се отнася до General Motors Co. и Ford Motor Co., първата се очаква да продаде повече превозни средства в САЩ от всяка друга компания, а втората произвежда пикапа F-150, който е като ябълков пай с хромирана решетка. Общо те осигуряват работа на почти 180 хил. души в САЩ.

Какво може да означават думите на Наваро тогава? Около половината от новите леки коли, продавани всяка година в САЩ, се внасят, като Канада и Мексико представляват около 40% от този внос. Администрацията на Тръмп намира това за недопустимо.

Наваро стигна дори по-далеч, изтъквайки колко много произведени в САЩ компоненти имат в превозните средства, произведени от Детройтската тройка (General Motors, Ford и Stellantis). Автомобилните мита на Тръмп не са насочени само към мястото, където се сглобяват превозните средства, но и към произхода на техните части. Дори за превозни средства, които се квалифицират като съвместими с търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), производителите ще трябва да идентифицират онези части, които са „изцяло получени, произведени или значително трансформирани“ в САЩ.

Според Наваро представителите на Детройтската тройка „имат по-малко американско съдържание в колите си, отколкото някои от другите компании, които работят в Америка, като Honda“.

По отношение на това той има право - макар и само до известна степен.

Компаниите от Детройт изостават по отношение на съдържанието на компоненти в произведените в САЩ автомобили. Графика: Bloomberg Компаниите от Детройт изостават по отношение на съдържанието на компоненти в произведените в САЩ автомобили. Графика: Bloomberg

„Произведено в Америка“ е нюансиран термин предвид сложната трансгранична верига на доставки на автомобили, установена в рамките на три десетилетия на свободна търговия в Северна Америка, както и по-широката глобализация. GM и Ford несъмнено водят, когато става въпрос за броя на превозните средства, които продават в САЩ и се сглобяват там, изчислява CreditSights.

Съдържанието обаче е друг въпрос. Професор Франк Дюбоа от Kogod School of Business използва цифри, предоставени от Министерството на транспорта, наред с други данни, за да състави индекс на модели и производители, известен като Kogod Made in America Auto Index. На тази база Honda наистина побеждава представителите на Детройт, но не и Tesla.

Американците купуват големи обеми изградени в други страни автомобили. Графика: Bloomberg Американците купуват големи обеми изградени в други страни автомобили. Графика: Bloomberg

Индексът Kogod адресира ограниченията на данните за съдържанието чрез разширяване, за да включва други критерии, като например къде се намира централата на производителя и къде са построени двигателят и трансмисията. На тази база превозните средства на Tesla получават най-висока оценка. Но това важи и за някои модели на Ford, като Mustang GT, два варианта на Jeep Wrangler на Stellantis и няколко пикапа Chevrolet и GMC на GM. Passport SUV на Honda също присъства.

Въпросът тук е, че критериите на Наваро за съдържанието създават спирала към абсурда. Honda може да има по-добра оценка по отношение на канадските и американските части, което само по себе си е погрешна мярка, но осигурява работа само на около една трета от броя на служителите в САЩ на GM. Освен това 84% от акционерната база на GM – където отиват печалбите – е в САЩ, докато 60% от Honda е в Япония.

Но няма нужда да спираме до тук. Производството на превозни средства в крайна сметка е все по-автоматизирано, така че може би трябва да се запитаме откъде идват роботите? Японски и европейски компании, предимно. Това изглежда проблематично.

Компаниите от Детройт водят при произведените в САЩ автомобили. Графика: Bloomberg Компаниите от Детройт водят при произведените в САЩ автомобили. Графика: Bloomberg

Всичко това говори за едно остаряло мислене. Все по-голяма част от стойността на превозните средства е свързана със софтуер и услуги като усъвършенствани функции за подпомагане на водача и, в крайна сметка, автономно управление.

Митническите служители ще проверяват ли кода? По подобен начин електрификацията предложи мощен стимул за инвестиции в веригите на доставка при автомобилите, включително в САЩ. И все пак администрацията на Тръмп е враждебна към тази тенденция и е готова да премахне субсидиите. Вместо това изглежда тя се фокусира върху преследването на нещо като автаркия в технологиите, като двигателя с вътрешно горене. Докато Детройт достигне новия праг да бъде американски, каквото и да означава това, той ще е ускорил отстъплението си от бързо променящата се глобална сцена.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:39 | 01.04.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 1
evlogi
преди 8 месеца
На мен започна да ми се струва,че всичките му приказки на Тръмп за производства и работни места са само фасада, и целта му е чисто и просто събиране на приходи в бюджета.Като знаем какво е състоянието му , в противен случай щеше да трябва да обяви вдигане на данъците, а това е изключително непопулярно.Митата, разбира се, пак са си вид данък, но обикновения Джо я го схване това, я не, на него му го представят като мярка за създаване на работни места и начин да направим Америка отново велика..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още