Когато Роналд ван Стеенвеген напуска дома си близо до живописния Льовен, за да пътува 40 минути до Брюксел, работодателят му на практика поема сметката, включително цената на електрическия му SUV, закупен от BMW.
Подобно на стотици хиляди други белгийци, Ван Стеенвеген се възползва от данъчни облекчения, които превърнаха служебните автомобили в най-големия сегмент от автомобилния пазар в страната – представляващи около две трети от годишните продажби на нови автомобили, пише Bloomberg.
Допреди две години тази политика стимулираше големите, задвижвани с двигател с вътрешно горене автомобили, но една промяна превърна Белгия в третия по големина пазар на електрически превозни средства в Европейския съюз (ЕС) почти за една нощ, въпреки че частното търсене остава под средното за блока.
„Не искам да бъда смятан за природозащитник“, изтъква Ван Стеенвеген, 43-годишен облигационен трейдър, работещ за Degroof Petercam Asset Management. Той кара BMW iX3, чиято цена започва от около 70 хил. евро. „Честно казано, това се дължи на новия фискален стимул“, признава белгиецът.
Фокусът на Белгия върху корпоративните продажби сега се разглежда като потенциален модел за други европейски страни, за да се насочат решенията за покупка към по-чист транспорт и да се възстанови преходът на електрическа мобилност в региона.
Европейската комисия (ЕК) залага на политиката като част от набор от мерки, предназначени да помогнат на автомобилната индустрия на блока отново да си стъпи на краката. Наред с по-голямата гъвкавост около ключовите цели за емисиите, изпълнителната власт на ЕС планира да насърчи промените в националните политики за служебните автомобили като начин за бързо стимулиране на търсенето на електрически коли, става ясно от проект на плана, който трябва да бъде финализиран в сряда.
В случая с Белгия продажбите на електрически превозни средства скочиха с 37% през миналата година и растат с още 37% през януари след промяна на данъчните стимули. През последните две години годишните продажби на електромобили са се увеличили почти три пъти — най-големия ръст в рамките на ЕС. Регистрациите на електромобили в страната вече изпреварват тези в по-многолюдни държави членки като Италия и Испания, докато продажбите в Германия спадат през миналата година след прекратяването на стимулиращите политики.
Ключово предимство на белгийския подход е, че той не включва пари в брой, предавани от данъкоплатците на автомобилните производители. Вместо това става дума предимно за счетоводство.
Белгия прави голям скок през последните години по отношение на електрификацията при автомобилите. Граифка: Bloomberg
Съгласно програмата, която стартира през 2023 г., предприятията могат да приспадат 100% от стойността на своите изцяло електрически превозни средства от корпоративния данък — намалявайки тежестта, като в същото време се осигуряват ползи за служителите. За правителството това все още включва фискален удар от пропуснати приходи, но това не е паричен трансфер и приходите могат да бъдат компенсирани по друг начин.
„Това е една от най-успешните климатични политики, които белгийците може би са правили някога“, коментира Стеф Корнелис от лобистката група Transport and Environment (T&E).
В целия ЕС приблизително две от три нови коли се продават на корпоративни купувачи. В Белгия например е изгодно за компаниите да осигурят на персонала превозно средство, вместо да увеличават заплатите, половината от които могат да бъдат „изядени“ от данъци.
Тъй като сегментът е ефективно създаден от правителствената политика, промените могат да имат голямо въздействие и да доведат до по-бърз преход, тъй като служебните автомобили обикновено се сменят на всеки три до четири години. Също така е по-малко противоречиво, тъй като решенията за покупка са по-скоро свързани с числа, отколкото с емоции в сектор, където властват опасенията относно пробега и капацитета на батерията.
Други форми на подкрепа – като директни субсидии за потребителите – са скъпи и търсенето пада рязко, когато стимулите бъдат премахнати. Например в богатия северен регион на Белгия Фландрия беше прекратен стимул от 5000 евро в началото на миналата година, след като това натовари сериозно финансите на властите. По подобен начин в Нидерландия потребителите се надпреварваха да се сдобият с превозни средства, задвижвани чрез батерии, преди съответният фонд да бъде изчерпан.
Доскоро белгийската програма стимулираше покупката на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Но от юли 2023 г. само електромобилите могат да отговарят на условията за 100% данъчно облекчение. Автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, и хибридните превозни средства все още получават държавна помощ, но тя е по-скромна и ще бъде премахната скоро.
Белгия обаче не се ограничава до това. Броят на зарядните станции в страната е нараснал със 72% през миналата година.
„Тъй като виждате все повече и повече задвижвани с батерии превозни средства по улиците, това вече не изглежда като странна технология“, посочва Ервин Оливие, генерален мениджър в Ethias Lease, която управлява корпоративен електрически автопарк.
Промяната показва, че политика, отдавна обвинявана за субсидиране на милиони тонове емисии въглероден диоксид, сега движи прехода на един от най-силно замърсяващите сектори на белгийската икономика.
Фирмените покупки водят в електрификацията на автомобилния пазар в Белгия. Графика: Bloomberg
Ван Стеенвеген вижда това от първо лице. Когато се присъединява към Degroof през 2007 г., той получава дизелов автомобил и след това преминава към хибрид. Той се сдобива с първия си електрически модел на BMW преди повече от три години, като се очаква да получи по-нов електромобил в рамките на тази година. Ван Стеенвеген сега спестява близо 6 тона въглероден диоксид годишно в сравнение с времето, когато кара дизелов модел.
Белгия - шестият по големина автомобилен пазар в ЕС – се намира под средното за блока ниво преди пет години, когато става въпрос за електрификация на пазара на автомобили. През 2020 г. електромобилите са по-малко от 4% от пазара в страната в сравнение с над 20% за Нидерландия, например. Сега Белгия е бетонирала своето място в челната петица в Европа въпреки слабото частно търсене.
Политиците в ЕС започнаха да приемат корпоративния пазар като начин да се помогне на изпадналата в затруднение автомобилна индустрия. Освен огромните обеми, той е устойчив на конкуренцията извън Европа, като четири от петте най-популярни марки в сегмента в Белгия са базирани в Германия.
Тъй като блокът е поставил целта на производителите на автомобили да продават само превозни средства без емисии след 2035 г., местните марки се затрудняват да изравнят цените и технологиите, предлагани от китайските марки. Това накара компании като Volkswagen AG и BMW AG да призоват ЕС да предостави милиарди евро финансово облекчение.
Дял на електромобилите при регистрациите на нови коли в Европа през 2024 г. Графика: Bloomberg
Други страни все още не са последвали белгийския модел. Всъщност в Германия и Франция корпоративният сектор изостава от частното търсене на електромобили. Това до голяма степен се дължи на факта, че лизинговите компании, които притежават колите от името на работодателите, са изправени пред огромни загуби, тъй като стойността на употребяваните електромобили пада рязко в резултат на намаляването на цените от Tesla Inc. и други концерни.
Еврокомисарят по транспорта Апостолос Цицикостас похвали успеха на Белгия, когато представи своя план за „озеленяване“ на корпоративните автопаркове по-рано тази година. Сега той оглавява дискусии в опит да помогне на производителите на автомобили да увеличат продажбите и да избегнат глоби за неспазване на целите за емисиите.
Все пак това не е решение само по себе си. Автомобилните концерни са изправени пред множество предизвикателства отвъд зеления преход, не на последно място перспективата за наказателни мита от президента на САЩ Доналд Тръмп.
„Някои са склонни да вярват, че това е още един сребърен куршум“, изтъква Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). „Както обикновено, реалността е по-сложна.“


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
преди 8 месеца До: aldyАз се имам за среден българин, с висше образование в сферата на математиката, работя на горе-долу добра заплата както и повечето ми колеги от университета. Без заеми, не съм имал никога проблем да си закупя нова кола, направил съм си сметката, че в дългосрочен план това е най-евтиният вариант. Да, на борсата съм успял да натрупам доста прилично, да не кажа огромно състояние, но това са пари, които не пипам по никакъв начин, дивидентите реинвестирам също. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца С електричките най-вече се хвалят и фукат притежателите на "лесни пари". Аре да не ги наричам с точното им име. Кой среден българин може да си позволи да купи 2-3 нови автомобила? А несредните не само карат грамадни джипове със "специални" номера, но и ги регистрират като за инвалиди, та да могат да влизат и спират където им скимне. И това е правило, а не изключение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца До: coolio_ факт, не можеш да вървиш срещу физичните закони до безкрай! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца Бавно, но неизбежно, електрификацията ще се случи. И аз гледах с много голямо недоверие на електричките, но след вече 2 и половина години с ID.4 мога да заключа, че съм очарован от технологията. Другата семейна кола с ДВГ, която е и малко по-голяма, не е излизала от гаража през това време освен за технически преглед и кратки обиколки колкото да не се скапе.Чакам с нетърпение да сменя Фолксвагена със Шкода Ениак след година и половина, а ДВГ-то най-вероятно ще замине от семейния автопарк. отговор Сигнализирай за неуместен коментар