Решението на президента на САЩ Доналд Тръмп да наложи 25% мита върху вноса на автомобили е насочено към насърчаване на сънародниците му да купуват американски превозни средства.
Но решението на републиканеца да се насочи към чуждестранните превозни средства, които се продават в САЩ всяка година, в крайна сметка произтича от гнева му, че много по-малко американски коли се изнасят. Що се отнася до автомобилите, дисбалансът в търговията между САЩ и Европа е очевиден, пише Telegraph.
Производителите на автомобили от Европейския съюз (ЕС) доставят повече от 700 000 автомобила в Америка всяка година на средна цена от около 50 000 долара, генерирайки близо 40 млрд. евро приходи от износ. Британските производители на автомобили също доставят още 100 000 автомобила в САЩ.
За разлика от тях, по-малко от 300 000 произведени в САЩ коли се насочват към ЕС, на средна цена от около 30 000 долара и на обща стойност на приходите под 10 млрд. долара.
Тръмп се надява, че неговият търговски удар ще засили натиска върху производителите, за да предизвика обръщане на този дефицит.
По-специално, Белият дом се фокусира върху ДДС, начисляван върху колите, продавани в Обединеното кралство и ЕС, което добавя съответно 20% и 21,8% към покупната цена.
Тъй като САЩ не прилагат ДДС, освен в няколко щата като Ню Йорк, администрацията на Тръмп твърди, че европейските производители могат да продават автомобили на по-ниски цени през Атлантическия океан, стимулирайки ги да се конкурират с американския бизнес.
Въпреки че има шанс митата на президента да успеят да накарат някои американци да преосмислят покупката на коли на Mercedes или Range Rover на стойност над 100 000 долара, те също така ще доведат до ответни налози, което може допълнително да подкопае износа на САЩ.
Анди Палмър, който ръководи прехода на Nissan към електрически превозни средства, се съмнява дали търговската война е най-добрият начин за привличане на купувачи.
Според него е по-вероятно Ford и General Motors да изгубят позиции пред останалата част от индустрията. „Или се присъединявате и сте конкурентоспособни в световен мащаб, или се отдръпвате, защитени от мита, и чакате да умрете“, изтъква Палмър.
Американците отдавна предпочитат европейски марки като BMW, Ferrari и Fiat, както и японски семейни модели.
Въпреки това най-популярните американски коли в САЩ нямат клиентска база в Европа, като пикапите, които доминират на американския пазар – водени от Ford F, Chevrolet Silverado и Ram.
За мнозина американските модели са твърде големи за европейските пътища.
Когато Тръмп попита миналия месец „колко коли Chevrolet или Ford виждате в Мюнхен?“, той едва ли прави сметка колко американски модела всъщност биха намерили място в по-тесните улици на града.
Като по-тежки превозни средства, американските автомобили също консумират много повече гориво. Например, пикапът Ford F-250 тежи близо четири тона и има седемлитров двигател, който консумира над 15 литра гориво за 100 км.
Това може да няма толкова голямо значение в САЩ, където бензинът в момента струва средно 82 цента за литър, но в Обединеното кралство, където еквивалентната цена е 1,85 паунда за литър поради по-високите данъци, това е основен проблем.
Палмър казва, че би било погрешно да се пренебрегват автомобилните възможности на САЩ, но признава, че европейското инженерство е „по-нюансирано“.
„Европейският пазар е силно конкурентен“, посочва той.
Американските компании отдавна произвеждат автомобили в Европа, като се фокусират върху модели, които са по-подходящи за местния пазар. Въпреки това те се отказаха от нови инвестиции през последните години.
През 2017 г. GM прехвърли своите марки Opel и Vauxhall на Peugeot, сега част от Stellantis, въпреки че запази марки като Corvette и Cadillac.
Ford в различни периоди притежава Jaguar, Land Rover, Aston Martin и Volvo. Концернът продаде първите две марки през 2008 г. на Tata Motors, което превърна Jaguar Land Rover в най-големия производител на автомобили във Великобритания.
След това Aston беше продаден на частни инвеститори, докато Volvo намери купувач в лицето на Geely през 2010 г.
Ford продължава да произвежда автомобили за едноименната си марка в Европа, като Ford Kuga беше най-продаваният автомобил в Обединеното кралство за миналата година.
Единственият американски модел, който попада в топ 10 на най-продаваните коли във Великобритания през 2024 г., е Tesla Model Y, чието производство наскоро беше преместено от Шанхай в Берлин.
Междувременно европейските производители, които имат фабрики в САЩ, предупредиха, че превозните средства, произведени там, като серията BMW X, ще бъдат засегнати от митата, тъй като до голяма степен се сглобяват от вносни части.
По-голямата част от тези превозни средства след това се изнасят, което допринася положително за търговския баланс на САЩ.
Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) Тръмп да „обмисли отрицателното въздействие на митата не само върху световните производители на автомобили, но и върху местното производство“.
Що се отнася до американските автомобилни производители, Палмър предупреждава, че митата вероятно ще отдалечат фирмите, които някога са били в сърцето на американската икономика, от електрификацията и автономните коли.
„Според мен те предават пазара на китайците, което е трагично“, заключва експертът.