Тае Хелтън, любител на автомобилите, който живее на минути от фабриката на Tesla Inc. в Калифорния, купува електромобил на компанията, като в края на миналата година обмисля да се сдобие с втори такъв.
След жестовете на Илон Мъск, наподобяващи нацистки поздрав, по време на церемонията по встъпване в длъжност на президента Доналд Тръмп миналия месец, Хелтън вече не иска да има нищо общо с марката, пише Bloomberg.
„Гордостта и доброто усещане, което имах, докато карах Tesla, си отиде“, споделя той, имайки предвид закупения Model 3, с който изминава по-малко от 4000 км.
Политически умереният 49-годишен мъж планира да изплати предсрочно заема си за колата и да я продаде преди края на годината.
Хелтън не е единствен в разочарованието си към Мъск сред потребителите на Tesla. Продажбите на производителя на електромобили паднаха през януари с 45% в цяла Европа, след като компанията отчете първия си годишен спад в глобалните доставки от над десетилетие.
Компанията се представя особено слабо на места, където нейният главен изпълнителен директор се намесва в политиката по начини, които противоречат на заявената мисия и ценности на Tesla.
В Калифорния продажбите на Tesla се свиха с 12% миналата година, след като Мъск атакува политическите лидери на щат, който изигра ключова роля в оцеляването на автомобилния производител в ранните години на неговото развитие и в превръщането му в една от най-ценните компании в света.
В Германия – където регистрациите на Tesla се сринаха с 41% през миналата година и 59% през януари – милиардерът демонстрира категорично подкрепата си за крайнодясната партия ‚Алтернатива за Германия“, която отрича вредата от емисиите на въглероден диоксид. А във Великобритания – сега най-големият пазар на електрически превозни средства в Европа – Мъск се присъедини към политиците, които искат отмяна на целите за въглероден неутралитет.
„Най-голямото предизвикателство за Tesla през 2025 г. не е технологията – това е възприятието“, изтъква Джейкъб Фалкенкроун, анализатор в датската банка Saxo, която управлява активи за над 105 млрд. евро. „Политическият багаж на Илон Мъск сега тежи на продажбите (на Tesla), лоялността към марката и доверието на инвеститорите“.
Поляризиращото поведение на Мъск не е нищо ново, нито са индикациите, че много от клиентите му са се огорчили от него. През 2023 г. Bloomberg анкетира повече от 5 хил. собственици на електромобили Tesla и настроенията към главния изпълнителен директор претърпяха най-големия спад сред всички теми, задавани на потребителите четири години по-рано.
Но реакцията срещу Мъск премина на друго ниво в началото на тази година.
Във фабриката на Tesla край Берлин активисти прожектираха кадри с нацисткия жест на Мъск върху фасадата на сградата, които бяха гледани милиони пъти в социалната платформа на предприемача X. Шоурумите на Tesla станаха жертва на вандалски прояви, както и тези в Колорадо, Орегон и Вашингтон. През уикенда бяха организирани протести в търговски обекти на компанията в САЩ.
Tesla губи попукярност сред потребителите в САЩ през 2024 г. Графика: Bloomberg
„Не знам дали някога е имало по-голямо унищожаване на капитала на марката за такъв кратък период от време“, посочва Том Прайс, жител на Бъркли, Калифорния, който участва в демонстрация в града с табелка с „Не шофирай DOGE“ (латинската абревиатура на федералната служба, която Мъск ръководи).
Според Прайс Tesla се е превърнала в „билборд на четири колела за унищожаването на нашата демокрация“.
Мъск отчита спад на одобрението и сред британците, германците и шведите, като проучване в скандинавската страна разкрива все по-негативно отношение към Tesla. Регистрациите на Model Y в Швеция спадат с 48% през миналия месец, докато продажбите на Model 3 се свиват с 31%.
Pew Research установява, че мнозинството от американците гледат неблагоприятно на Мъск, докато университетът „Куинипиак“ изтъква, че преобладаващата част от избирателите смятат, че милиардерът има твърде много власт, за да взема решения, засягащи САЩ. Републикански стратег, който се застъпва за двупартийното приемане на електромобилите в страната, установи, че Мъск вече е по-популярен сред хората, които карат коли с двигатели с вътрешно горене, отколкото сред тези, които използват електромобили.
(Продължава на следващата страница)
преди 1 месец Хората са казали: Многото пари могат или да ти оправят живота или да го съсипят. При Мъск нещата бавно но сигурно вървят по втория вариант... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Хахаха ... Да помислим ... По-добра електричка от Тесла ВСЕ още няма!Тесла в Европа се произвежда в Германия.Отказ да купиш читава електричка за сметка на китайска бричка е двойно *** реакция на Европейския прогресивен ЛГБТИ глобалист фашист педофил планктон.Така или иначе немски компании се изнасят от Германия, за Мъск и Тесла е още по-лесно.След три месеца ще е ясно ЕС на кой ще свали гащите: на САЩ, на Китай или и за двете суперсили.Тогава Мъск затваря завода на Тесла в Герма ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Глупо стта може да е безгранична :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар