IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

САЩ изостават съществено в глобалната надпревара при твърдотелните батерии

Политиките на Доналд Тръмп ограничават възможностите на американската индустрия да напредне в разработването на чисти технологии

17:29 | 16.02.25 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Сега, когато президентът на САЩ Доналд Тръмп спря федералното кранче при иновациите в чистите технологии, други страни имат шанса да запълнят тази празнина при разработките. И те го правят, пише Clean Technica.

Пример за това е британският стартъп Ilika. Известна със своите микробатерии, фирмата сега се насочва към постигането на търговско производство на своята твърдотелна електромобилна батерия Goliath с помощта на правителството на Обединеното кралство.

Ilika премина през радара на CleanTechnica през септември, когато компанията обяви, че прототипна версия на Goliath е преминала важен тест за безопасност.

Тестовете за безопасност са важен крайъгълен камък, тъй като целта на твърдотелната батерия е да елиминира опасностите от пожар, които са значителни при конвенционалните литиево-йонни батерии, като същевременно подобрява производителността.

Литиево-йонните батерии използват запалими течни електролити. Замяната на течността с незапалими твърди или полутвърди електролити е предизвикателство за научноизследователска и развойна дейност от следващо ниво, но иноваторите в електрическа мобилност по света започнаха да напредват в това отношение.

Преди няколко години консенсусът в индустрията беше, че технологията няма да бъде готова за пазарен дебют преди 2030 г. или дори след това. Ilika е сред ентусиастите, които се стремят да скъсят времето за търговско производство.

„Тестването отново потвърди предимствата на Goliath в сравнение с литиево-йонния еквивалент в редица ключови аспекти– затвърждавайки факта, че клетките на Ilika имат потенциала да осигурят на електрическите превозни средства по-леки, по-безопасни, по-евтини батерии с по-голям пробег и възможност за по-бързо зареждане“, обяснява Ilika.

Със завършването на тестването на своя прототип, Ilika е готова за следващата стъпка, надграждайки версията от D5 до D8, както и производството на бройки, които отговарят на стандарта за минимален жизнеспособен продукт, което се очаква да се случи по-късно тази година.

Все пак трябва да се има предвид, че днешните литиево-йонни батерии са проектирани да осигурят нужната безопасност. Въпреки че могат да възникнат пожари, шансът е изключително малък и това може да стане значително по-рядко, отколкото при кола с двигател с вътрешно горене.

И все пак, ако твърдотелната батерия може да намали, ако не и да елиминира нуждата от сложни системи за безопасност, ползите могат да бъдат значителни за автопроизводителите, които търсят начин да напреднат към едно устойчиво електрическо бъдеще.

„По-голямата безопасност на батериите Goliath в сравнение с конвенционалните литиево-йонни аналози означава, че дизайнерите могат да намалят механичната защита и подсилването, които иначе биха били необходими за защитата на батерията“, обяснява Ilika. „На свой ред това позволява по-леки и по-евтини архитектури за електромобилите, с по-голям пробег при същото количество енергия“.

На 5 февруари Ilika обяви, че сътрудничеството с Оксфордския университет е демонстрирало, че батерията Goliath може да бъде произведена в гигафабрика, като се използва стандартно оборудване, което вече се използва от производителите на батерии, отразявайки стратегия за намаляване на производствените разходи.

„Технологията на Ilika е чудесен пример за авангардно мислене, което може да задвижи икономиката на Великобритания, когато е правилно подкрепена“, отбелязва управляващият директор на Центъра за индустриализация на батериите към Оксфордския университет (UKBIC) Шон Гилгън.

Правителствената подкрепа на Обединеното кралство за Ilika и нейната батерия включва безвъзмездна помощ в размер на 2,7 млн. паунда, предоставена през 2023 г. от Automotive Transformation Fund – правителствен фонд, фокусиран върху този вид производство.

В допълнение към сътрудничеството с UKBIC, Ilika си партнира с компанията за производствена автоматизация Mpac Group и с производителя на батерии Agratas, звено на Tata Group.

Съвместно с тях Ilika се придържа към своя график за тестване на производствена линия, като готовите продукти ще бъдат изпращани до производители на оригинално оборудване (ОЕМ) и техните доставчици на компоненти.

Към момента Ilika очаква съоръжението с капацитет от 1,5 гигавата да заработи до края на второто тримесечие на тази година. Това е доста амбициозен срок, но компанията изтъква, че нейната батерия е готова да влезе в производствените процеси на Agratas.

Ситуацията в САЩ

Колкото и да е невероятно, в момента тече пълномащабен опит за преврат, тъй като президентът на САЩ Доналд Тръмп се опитва да прекрои всяка федерална агенция чрез своя основен поддръжник Илон Мъск.

Миналата седмица Тръмп преустанови федералното финансиране за зарядни устройства за електрически автомобили. Тогава федералната администрация за пътищата към Министерството на транспорта на САЩ обяви, че спира да одобрява предоставянето на средства за щатите по Националната програма за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства (NEVI), която стимулира разширяването на мрежата по междущатската магистрална система.

Още с встъпването си в длъжност Тръмп обяви, че премахва заложените от администрацията на неговия предшественик на поста, Джо Байдън, цели за електрификация на автомобилния пазар в САЩ до 2030 г.

Подобни ходове ще ограничат напредъка в САЩ по отношение на развойната дейност при чистите технологии и ще предоставят възможност на техните конкуренти да увеличат присъствието си на пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:14 | 16.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 0
evlogi
преди 1 месец
"...в момента тече пълномащабен опит за преврат, тъй като президентът на САЩ Доналд Тръмп се опитва да прекрои всяка федерална агенция чрез своя основен поддръжник Илон Мъск...." Хехехеее,, еее *** мноо ме кефят беее...Законно избран президент изпълнява точка по точка предизборната си програма ( сега дали е лоша или добра тва е друг въпрос) и това било опит за преврат..Яки са прогресивните сили...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още